Haziq berdiri kaku,
Dua buah sosok tubuh yang amat dia kenali, berdiri tegak dihadapannya" Aku tak suka kau, kau dah boleh kot stop jumpa anak aku " hujah seorang wanita tua berusia lingkungan 60-an, berdiri megah di pintu utama rumah.
" Lepasni aku nak satukan anak aku dengan si Badrul. Jauh lebih elok dari kamu. Kamu? Kerja pun tak seberapa , hidup pun tunggang-langgang , banduan " tambah wanita itu
" Mak... Sudah la tu " pinta anak dara wanita itu yang turut berdiri tegak, berbaju kurung cantik di pintu utama yang lebih digemari dipanggil Masha.
" Kamu diam, dah kamu pergi masuk ke bilik kamu , masih berharap lagi ke dengan banduan ni? Eh lupa , bekas banduan? " Perli wanita tua itu disertakan jelingan sinis yang tepat kepada Haziq.
" Pergi masuk bilik! " Pinta wanita itu, tegas.
Masha beredar dengan hati yang berat, kakinya menghentak-hentak tanda protes. Wanita tua itu hanya menjeling melihat perbuatan anak daranya itu.
" Kamu ingat ye haziq, lagi sekali aku lihat muka kamu kat sini , siap kau. aku tak nak ada darah banduan dalam keluarga aku "
"Tapi makcik- " belum sempat haziq hendak membela dirinya, wanita tua itu pun beredar. Sosok tubuhnya hanya mampu berdiri tegak, kaku. Kedua pasang matanya hanya mampu melihat pemergian wanita tua itu sehinggalah pintu utama rumahnya ditutup.
Haziq mengeluh, sesungguhnya tiada apa yang dia boleh dilakukan untuk melawan takdir dan mengubah masa lampaunya. Haziq mengangkat kaki, beredar dengan hati yang berat.