rasuah

3.1K 46 5
                                    

Sudah hampir satu jam puan Roza menunggu, tetapi kelibat encik Sahul masih belum kelihatan lagi. Nampak resah sungguh puan Roza, sebentar dia duduk, sebentar dia berdiri, kemudian berjalan jalan kesana kemari dengan tanpa tujuan. Puas berjalan jalan dia duduk menyandar semula di kerusi, sambil dia memerhati pula orang yang lalu lalang di hadapannya. Jika bukan kerana dia yang memerlukan, memang tidak kuasa untuk dia membuang masa di situ. Banyak lagi kerja yang hendak di buatnya.

Puan Roza memamg sangat mengharap umtuk mendapatkan projek itu. Hampir semua projek yang ada sudah pun sampai ke penghujung. Dalam beberapa bulan ini, dia perlu mencari dan mendapatkan projek projek baru untuk memberi pekerjaan kepada pekerja pekerjanya yang sedia ada. Sebab itu dia berharap encik Sahul dapat membantunya, untuk mendapatkan sekurang kurangmya satu projek, dari lapan projek yang di tawarkan oleh syarikat yang di bawah kendaliannya. Kerana buat masa ini, hanya itulah sahaja peluang yang puan Roza nampak.

Pada pertemuan yang lalu, memang sepertinya ada harapan dia boleh mendapat sekurang kurangnya salah satu projek yang ada. Itulah angin angin yang puan Roza dengar.
" Ada harapan puan, kertas kerja puan dah masuk senarai akhir."
Kata Susila,  setiausaha encik Sahul.
" Kalau kena gayanya, boleh puan. Encik Sahul ni, kalah dengan perempuan, puan faham faham sajalah."
Kata Rahmat, pembantu encik Sahul pula. Menung juga puan Roza memikirkannya.

" Kalau betul encik Sahul hendak perempuan, macamana ya?"
Bisik hati puan Roza. Sambil terkelip kelip matanya memandang orang yang lalu lalang di hadapannya.
" Takkan aku nak serahkan diri aku kepada dia?"
Bisik hati puan Roza lagi. Lalu menyandarkan tubuh serta mendongakkan kepala ke atas. Dia memerhati bumbung bangunan tersebut dengan pandangan yang kosong.  Kemudian puan Roza pun memejamkan mata, untuk menenangkan fikirannya.

" Lama menunggu?"
Tiba tiba seperti terdengar suara lelaki telah menegurnya. Puan Roza pun membuka matanya, lalu memandang ke arah datangnya suara tersebut.
" Eh! encik Sahul."
Sahut puan Roza, langsung berdiri. Lalu mempersilakan encik Sahul duduk, sebelum dia memanggil pelayan. Sementara menunggu pesanan, mereka pun berbual bual.
" Maaflah lama menunggu, banyak pula urusan hari ini."
Encik Sahul pun memulakan bicara.  Puan Roza tidak berkata apa apa, dia hanya tersenyum.

Dalam mereka berbual bual kosong itu, pesanan pun sampai, lalu mereka pun sama sama menjamah hidangan tersebut. Ketika sedang menikmati hidangan itulah, mereka pun memulakan perbincangan mengenai projek yang sedang  dalam proses penawaran itu. Berbagai perkara yang telah mereka perbincangkan, yang rasanya puan Roza boleh mendapatkan sekurang kurangnya satu projek di dalamnya. Namun benar seperti yang kakitangan encik Sahul katakan, ada cerita di sebalik.

Setelah berjumpa dan berhadapan dengan encik Sahul sendiri, maka segala galanya sudah terang dan jelas. Sekarang hanya tinggal menunggu  jawapan atau keputusan dari puan Roza pula. Lama puan Roza termenung dan memikirkannya. Encik Sahul memberi masa tiga hari sahaja sebelum keputusan tender di keluarkan. Memang masa pun sudah suntuk untuk dia memikirkannya. Masalahnya encik Sahul tidak mahu duit, dia hendak yang lain.

Di rumah, malamnya puan Roza tidak dapat tidur. Dia duduk mengadap cermin solek, sambil termenung. Melalui cermin dia melihat suaminya yang sudah lena sekali tidurnya. Kedengaran bunyi dengkurannya yang halus. Suaminya seorang yang baik dan penyayang. Selama mereka mendirikan rumah tangga, tidak pernah dia meninggikan suara, apalagi berkasar dengannya.
" Bagaimana kalau dia tahu, bahawa isterinya itu telah di tiduri oleh lelaki lain?"
Bisik hati puan Roza. Termenung lagi puan Roza memikirkan.

Kemudian dia memandang wajahnya pada cermin. Dibelek belek dan di perhati dari setiap penjuru dan setiap arah wajahnya itu.
" Masih cantik lagi aku ni."
Bisik hati puan Roza. Kemudian dia berdiri, lalu memusing musingkan tubuh, seperti lagak seorang model gayanya. Kemudian dia duduk semula di kerusi. Sambil melihat suaminya melalui cermin, puan Roza telah menyingkap baju tidurnya naik ke atas. Lalu dia pun membelek belek farajnya.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 16, 2022 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

rasuahWhere stories live. Discover now