layannn

2.9K 25 0
                                    

Kadang-kadang aku baca cerita-cerita blue kat internet ni aku ingat semuanya bohong je. Tapi lepas kat paper keluar macam-macam cerita pasal skandal seks yang berlaku kat sana sini aku mula terfikir, memang betul jugaklah apa yang ada dalam internet tu.

Tak mustahil benda-benda tu boleh berlaku. Orang pegawai syariah pun dah ada yang kena tangkap basah. Nenek umur 50-an pun ada jugak yang kena cekup tengah bertenet dengan boyfriend yang jauh lebih muda darinya.

Dan satu peristiwa yang berlaku kepada aku tahun lepas membuatkan aku teringin nak cerita kat sini. Aku keluar minum dengan kawan-kawan pada satu petang tu. Anak dengan bini aku tak bawak sekali. Masa minum tu aku nampak ada seorang perempuan tu dengan bawak anak kecik masuk ke dalam restoran mamak tu. Kalau dari umur aku yang dah dekat 40 tahun ni aku rasa layak aku panggil dia akak je.

Aku tersentuh tengok akak tu melayan karenah anaknya yang masih kecil. Aku tak tahu dia order apa. Yang pastinya dia siap tengok dulu dalam beg duitnya ada beraparinggit. Dari muka akak tu aku rasa dia tu orang susah. Sebab kat muka dia langsung tak ada mekap. Tak bertudung dan berbaju kurung lusuh yang nampak ketat. Kulit dia pun agak gelap sikit, Tak adalah gelap macam orang india. Kira dia lagi cerahlah nak bandingkan dengan mamak kat kedai tu. Ala-ala orang Burma. Sekali aku tengok dia cuma order nasi putih letak kuah kari dan air kosong segelas. Kesian aku tengok akak tu.

Aku memang betul-betul tak sampai hati. Aku panggil sorang mamak datang dan aku orderkan mi goreng. Aku suruh mamak tu bagi kat akak tu dan biar aku yang bayar. Aku siap suruh dia bungkuskan satu lagi untuk akak tu bawak balik. Akak tu terkejut bila tetiba sepiring mi goreng sampai kat meja dia. Mungkin lepas mamak tu bagi tau aku yang belanja, akak tu pun tengok aku dari mejanya dan dia senyum sambil cakap terima kasih walau pun aku tak berapa dengar tutur katanya sebab suasana memang bising jugak kat situ.

Dari gaya akaktu makan memang nampak sangat dia tengah lapar masa tu. Tak lama lepas tu kita orang pun blah dari restoran mamak tu. Aku bayar sekali mi goreng yang aku orderkan untuk akak tu dengan nasi berlauk kuah kari yang anak dia makan bersama harga minumnya sekali.

Masa aku on the way berjalan ke kereta kat belakang kedai tu, aku dengar ada suara perempuan panggil aku. Bila aku toleh, aku nampak akak tu datang sambil dukung anak dia. Bila dia dah dekat baru aku nampak muka dia lebih jelas. Kulit hitam manis macam orang asli. Dah biasa berjemur akak tu rasanya. Nak kata lawa pun tak jugak. Biasa-biasa je rasanya. Orang hidup susah agaknya. Akak tu ucap terima kasih kat aku. Aku pun berbual kejap dengan dia dan offer untuk hantar dia balik. Dia pun tak kisah.

Kat dalam kereta, kami pun berkenalan. Namanya Hasnah. Panggil Senah je. Umurnya 46 tahun. Anak dia yang kecil tu berusia 4 tahun rupanya. Anaknya semua 7 orang. Punyalah ramai. Aku anak baru 2 orang pun dah kelam kabut. Lakinya kerja kontrak dan ikut tokei sampai berminggu-minggu.

Dia mengaku memang tak ada duit dan bagi dia memang normal keadaan tu. Penangan kahwin awal semasa usianya 15 tahun dan lahir dari keluarga yang susah. Dari 7 orang anaknya, hanya 3 orang yang bersekolah. Tidak termasuk anak bongsunya yang ada sekali masa tu. Yang lain berhenti sekolah awal dan bekerja untuk tanggung diri sendiri dan keluarga.

Aku hantar kak Senah ke kawasan setinggan kat pinggir bandar. Dia tinggal kat situ sejak 10 tahun dulu. Dia ajak aku datang ke rumahnya. Segan juga tapi orang dah pelawa aku ikut je. Lepas parking kat kawasan yang selamat, aku ikut dia pergi ke rumahnya ikut celah-celah rumah orang.

Aku follow belakang dia yang dukung anaknya kat sisi badan dia. Aku tengok body kak Senah tu geram juga. Baju kurungnya walau pun warnanya dah macam lama tapi ia sendat membaluti tubuhnya. Body dia agak gempal juga tapi shape bodynya masih nampak mengancam. Membonjol punggungnya. Bontotnya dahlah besar, menonggek pula tu.

senahWhere stories live. Discover now