Pagi itu, Qistina pergi ke sekolah seperti biasa. Gadis remaja bertubuh genit itu, berbaju kurung putih dan berkain biru. Tudung sekadar melepasi dadanya cukup untuk membuatkan dia selesa. Ayahnya menghantarnya sehingga ke pagar sekolah. Sebagai anak yang solehah, dia tidak terlupa untuk bersalaman dan mencium pipi ayahnya sebelum melangkah ke dalam kawasan sekolah.
"Banyak kereta VIP kat sekolah adik hari ni?" tanya ayah pabila melihat 3 buah kenderaan berjenama mewah parkir di perkarangan sekolah.
"Eh, entah la. Cikgu tak ada kata apa-apa pula masa perhimpunan semalam," jawab Qistina ringkas.
Qistina melintasi bilik guru untuk ke kelasnya iaitu tingkatan 4/1. Namun, bilik guru yang selalunya hiruk pikuk dengan guru-guru yang juga baru hadir, hari ini sunyi dan tampaknya semua guru berkumpul di bilik Pengetua. Qistina agak pelik dengan situasi itu, namun dia mengabaikannya sahaja. Dia harus pantas ke kelas untuk bersedia menerima pelajaran hari ini.
Seperti biasa, kelas 4/1 cukup senyap berbanding kelas-kelas tingkatan 4 yang lain. Oleh kerana kelas itu kelas terbaik, kebanyakkan pelajarnya menghabiskan masa mengulangi pelajaran jika guru belum masuk. Qistina melabuhkan punggung di kerusi bersebelahan rakan baiknya, Marshanda, seorang yang berkacamata dan memiliki fizikal yang tinggi.
"Tadi aku lalu Bilik Guru, Bilik Guru kosong. Macam dia orang berkumpul kat Bilik Pengetua je. Kau tahu kenapa? Umi kau tak ada cakap apa-apa?" tanya Qistina. Dia andaikan Marshanda tahu berita itu kerana dia anak kepada Ustazah Marina, salah seorang guru di sekolah itu.
"Aku dengar tadi, umi aku cakap ada Menteri Pendidikan dating tiba-tiba,"
"Serios? Menteri Pendidikan? Maksud kau Y.B Syed Safwan tu?"
"Ha ah, macam tu la yang umi aku cakap. Pengetua bagi tahu kat group Whatapp malam tadi. Memang tak sempat buat apa-apa persiapan la,"
"Dia nak jumpa pelajar sekali ke? Hensem dooo dia tu. Muda-muda da jadi Menteri"
Mereka berdua tergelak-gelak membingitkan suasana. Amirul selaku Ketua Kelas menjeling dari hadapan melihat telatah mereka. Belum sempat Amirul hendak menegur, beberapa orang guru masuk ke dalam kelas mereka.
"Bangun!!!"
"Assalammualaikum cikgu"
Semua pelajar kelas 4/1 bangun dan memberi salam. Namun, agak membingungkan apabila 5 orang guru berserta Y.B Menteri Pendidikan berdiri di hadapan kelas. Masing-masing terkejut dengan situasi ini. Pengetua, GPK HEM (Cikgu Munir), Cikgu Amran, Ustazah Marina (ibu Marshanda) dan Cikgu Sofea mengiringi Y.B Syed Safwan. Wajah Ustazah Marina agak keruh sambil memandang-mandang anaknya di sebelah Qistina.
"Walaikum Salam kelas. Cikgu Munir & Cikgu Amran, Boleh tolong tutup tingkap dan pintu seperti yang kita rancang tadi?" arah Pengetua.
Cikgu Amran dan Cikgu Munir segera menjalankan arahan. Pintu dan tingkap di tutup rapat-rapat sehingga tiada cahaya masuk. Mujur lampu kelas memang dipasang sejak dari pagi. Semua pelajar 4/1 bertambah pelik.
"Sekarang saya persilakan Y.B Menteri Pendidikan kita, Y.B Syed Safwan bin Syed Noor untuk memulakan acara. Dipersilakan," jemput Pengetua.
"Terima kasih Tuan Pengetua. Saya akan bercakap ringkas. Sebelum itu, saya ingin mengucapkan tahniah kepada pelajar semua kerana anda telah terpilih menyertai satu program percubaan perintis yang saya perkenalkan sebagai Menteri Pendidikan yang baru. Saya tahu, anda semua pelajar yang educated dan boleh menerima perubahan positif dalam system pendidikan negara kita. Kejayaan program perintis ini bergantung kepada Kerjasama anda semua. Faham semua?!" jelas Y.B Syed Safwan dengan Panjang lebar.
"Faham!!" jawab para pelajar serentak.
"Oleh kerana keperluan peringkat global yang mendesak, saya dengan ini memperkenalkan satu subjek iaitu PENDIDIKAN SEKS. Para pelajar kelas ini akan menjadi polopor kepada subjek baru ini melalui program perintis yang akan kita jalani sebentar lagi," selesai saja Y.B Menteri Pendidikan berucap, kelas menjadi hingar bingar dengan nada terkejut.
"Pendidikan seks? Eww... biar betul? Betul ke ni?" Qistina dan Marshanda saling berpandangan.
"Diam semua... Diam kelas," Pengetua separa menjerit apabila melihat keadaan bingit dengan omelan para pelajar kelas 4/1.
"Saya faham subjek ini baharu diperkenalkan dan kami agak terkejut dengan pengumuman ini. Oleh itu saya jemput Ustazah Marina untuk memberi sedikit tazkirah bagi meyakinkan kamu yang subjek ini penting dan kamu semua wajib terlibat sepanjang program ini. Dipersilakan Ustazah Marina..." Pengetua memberi isyarat kepada Ustazah Marina untuk mengampaikan tazkirah seperti yang dirancang di dalam Bilik Pengetua pagi tadi. Dengan muka yang serba salah, Ustazah Marina mengeluarkan sehelai kertas dan membaca mengikut skrip yang terdapat pada kertas itu. Jarang sekali dia memperlaku begitu, semua pelajar maklum yang Ustazah Marina seorang ustazah yang petah berkata-kata.
"Assalammualaikum pelajar semua. Pendidikan ini penting untuk kamu tahu akan perihal seks dan aku tidak salah kefahaman tentangnya. Seperti hadis Nabi kita, belajarlah kamu hingga ke Negara China. Ini bermaksud, setiap ilmu itu tiada sempadan walaupun ianya Pendidikan seks. Oleh itu, sebagai ustazah kamu, saya juga menganjurkan agar kamu menurut sahaja apa-apa yang diarahkan sepanjang program ini. Sekian, Wassalam..." Pendek saja teks ucapan Ustazah Marina. Mukanya menyimpan 1001 kerutan yang mencurigakan. Kelas menjadi sunyi sepi seakan faham akan tazkirah yang disampaikan Ustazah Marina. Marshanda memandang uminya dengan penuh curiga.
"Baik. Saya harap kamu semua faham dengan kata-kata Ustazah Marina tadi. Sepanjang PnP ini, Y.B, saya, Cikgu Munir, Cikgu Amran, Ustazah Marina akan berada disini untuk menilai keberkesanan program ini. Cikgu Sofea yang sudah berkursus bulan lepas, akan meneruskan sesi PnP ini. Baik, Cikgu Sofea, boleh teruskan..."
Cikgu Sofea, seorang guru Pendidikan Jasmaniyang berbadan langsing berusia 28 tahun mengambil tempat di hadapan kelas.Kulit wajahnya yang cerah amat menonjol dengan warna tudungnya yang berwarnamerah.
YOU ARE READING
SEKOLAHKU SORGAKU
FantasyKisah seorang pelajar bernama Qistina yang melalui pengalaman sesi pembelajaran yang luar biasa. Apakah sesi yang dilalui Qistina? Jeng... Jeng... Jeng...