“Jefri”, Halimaton berkata sambil mengusap-usap dada anaknya. “Jef tahukan…., kita tak boleh buat perkara macam ni”. Tubuhnya yang telanjang bulat sedang didakap erat oleh anak lelakinya Jefri. Jefri mencium-cium tengkuknya sedang tangannya memilin-milin puting kecil yang kini lembut di atas buah dadanya yang pejal kemas, hitam manis. Air mani Jefri sudah mulai cair di atas buah dadanya, perutnya dan dicelah bulu ari-arinya yang nipis. Tiupan angin dari kipas angin berdiri di hujung katil mencelah sejuk ke celah kangkangnya yang telah dicerobohi buat pertama kalinya setelah sekian lama gersang. “Jef tahu mak tapi Jef sayangkan mak. Mak cantik, mak baik. Jef tahu perkara macam ni salah mak. Tapi Jef tak dapat tahan nak peluk mak, nak cium mak, nak beritahu yang Jef sayangkan mak”. Sebelah kaki Jefri di atas kain dalam emaknya yang berada di atas kain sutera krim. Kain-kain itu terperenyok terhempap oleh kaki Jefri. Seluar dalam hijau pucat emaknya yang ditanggalkan tadi kelihatan tergulung lesu di atas lantai tidak jauh dari bra coklat air yang telungkup kaku di atas simen membeku. “Kalaulah orang tahu Jef”. “Takkan ada orang yang tahu mak”. “Tapi Jef…..”. Jefri mengucup bibir emaknya sebelum dia dapat menghabiskan ayat. Dia mencium rambut kusut emaknya yang terurai di atas bantal menutupi sebahagian wajah comelnya, turun ke tahi lalat hidup di antara kening dan telinga kiri dan kemudiannya turun semula ke bibir emaknya yang hangat itu. Sekali lagi emaknya cair di dalam pelukannya. Kucupannya dibalas lemah oleh emaknya. Lidah mereka bergeseran mesra. “Jefri,”Halimaton terus memujuk setelah bibir mereka renggang, “Dengar cakap mak ya”. “Mengapa mak?”. Halimaton serba-salah untuk mengucapkannya, tidak selepas apa yang telah mereka lakukan tadi. “Jefri, kita tak boleh lagi ulangi apa yang telah kita buat”. Jefri cuba berkata sesuatu tetapi tangan jari telunjuk emaknya dengan lembut diletakkan dibibirnya, meminta dia diam. “Dengar cakap mak ya. Jangan buat lagi”. Kedua-dua mereka terleka sebentar mendengar lagu yang sedang rancak dialunkan di radio di tepi almari hias Halimaton. Radio yang menjadi teman setia emaknya selama ini di dalam bilik itu. Tidak pernah bosan menghiburkan hatinya yang kesepian.
”Senang percaya Si Jeffry Dia ditipu lelaki enang pula berubah hati Kerna ditipu emosi Menipu sana dan sini Tanggung kandungan sendiri Bila problem dah menggunung Tak ada yang dapat tolong Tipah tertipu tertipu tipu tetipah Tipah tertipu tertipu tipu tetipah Tipah tertipu tertipu tipu tetipah Tipah tertipu lagi…” “Dengar tu, Jeff tak boleh percaya…….suka tipu pompuan!”. Halimaton bergurau sambil mengoyang-goyangkan dagu anaknya Jefri dengan jari ibu dan telunjuknya. Buah dadanya berombak-ombak apabila dia ketawa kecil kerana terasa lucu mendengar lagu itu. “Eh tipu Tipah je tapi Halimaton…… Jef tak pernah tipu”. Jefri ketawa perlahan sambil mengucup-ngucup bahu emaknya yang telanjang itu. “Kalau tipu mak…….mmmmmmmmmmmmmm”. Cepat saja jari Halimaton mencubit peha anak lelakinya itu, membuatkan Jefri mengaduh nakal. Batangnya yang belum lembut sepenuhnya tergesel dengan tangan emaknya. Jefri membalikkan tubuhnya kembali meniarap di atas tubuh telanjang emaknya. Buah dada emaknya kembali terpenyek di bawah dadanya yang sasa itu. Mata mereka bertentangan semula, Jefri ingin mengucup bibir emaknya lagi.Tiba-tiba,terdengar deruan enjin motosikal di luar rumah. Halimaton dan Jefri tersentak. Halimaton menolak tubuh Jefri dengan kasar, cepat-cepat mengambil baju sutera krimnya dan menutup buah dada sedangkan bahagian tubuhnya dari pinggang ke bawah masih terdedah. Pehanya dirapatkan. Jefri bingkas ke tepi katil tergopoh-gapah memakai jean tanpa sempat menyarung seluar dalamnya. Jefri bergegas ke tingkap, diintainya melalui tingkap itu untuk memastikan siapa berada di luar rumah mereka. Yang mengacau kemesraan di antara mereka berdua tika itu. “Apek Hong Keat, mak!”. “Siapa?”. Dada Halimaton masih berdebar-debar. Kerisauan terpancar di wajah comelnya. “Apek Hong Keat!”. “Apek Hong Keat……… dia hantar barang gamaknya. Kau pergi tengok Jef!”. Jefri segera keluar dari bilik emaknya sambil menyarungkan t-shirtnya. Dia menapak pantas ke pintu hadapan dan membuka selak pintu. Sekilas pandangannya, matanya sempat melihat emaknya keluar dari bilik dengan berkembankan tuala dan menghilang ke dalam bilik air.