kebang kitan pewira

10 2 0
                                    

Director:alifwar
Penulis Naskah cerita:KX

Kisah ini diinspirasikan dari kisah benar

Seorang lelaki yang berlari dalam cemas kearah yang tidak ketahui. Setelah lelaki itu sampai di lokasi yang dituju, lelaki terkejut melihat kebakaran rumahnya.

Lelaki: ti...tid....TIDAK SITI!

Lelaki itu memanggil Isterinya sambil berlari ke arah Isterinya yang Masih berada di dalam rumah yang sedang terbakar. Namun, dicegah oleh penduduk. Lelaki itu hanya menatap Isterinya yang menangis meminta bantu.

Alifwar mempersembahkan

KEBANGKITAN

------------------------------------------

31 ogos merupakan satu peristiwa dimana Kita merdeka dari belenggu penjajah. Pelbagai peristiwa telah dilalui termasuklah, kejatuhan kerajaan yang megah, Kemerdekaan Dan kesatuan. Namun Masih ada yang tidak tahu peristiwa yang hampir mengagalkan kemerdekaan.

------------------------------------------

Pada tanggal 20 Ogos 1957, seorang pegawai tentera sudah memahat namanya sebagai perwira bangsa. Pegawai itu ialah Leftenan Hassan Osman yang sedang bertugas menjaga keamanan Tanah Melayu. Ketika itu, Platun 12 Kompeni D 5 Regimen Askar Melayu Diraja (RAMD) ditugaskan untuk membuat pengawasan di kawasan rondaan Kompeni C, 6 RAMD iaitu di Rawang. Platun ini membuat risikan teliti pergerakan komunis yang sedang merangka serangan hendap terhadap majlis pengisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu.

Sebaik maklumat itu diperoleh, Leftenan Hassan meminta kebenaran untuk melakukan risikan bagi menggagalkan usaha komunis ini. Leftenan Hassan bersama anggotanya pergi ke Ladang Getah Waterfall untuk meninjau pergerakan komunis dan ternyata sememangnya wujud pergerakan komunis di kawasan berkenaan. Setelah membuat persediaan, Leftenan Hassan bersama anggotanya bersedia untuk membuat serang hendap melalui kawasan berpaya pada tarikh 21 Ogos 1957, 10 hari sebelum merdeka.

Atasan: Ye leftenan, mengapa kamu ingin berjumpa dengan saya

Hassan: Saya mendapat tahu yang kawasan  yang akan saya ronda adalah kawasan pergerakan komunis

Atasan: APA? Kita Tak boleh biarkan mereka. Mereka pasti sedang merancang serangan hendap semasa pengisytiharan kemerdekaan.

Hassan: Tuan, izinkan pasukan Saya melakukan risikan dikawasan itu. Saya akan mengagalkan Mereka

Atasan: Baiklah Saya benarkan kamu melakukan risikan disana tapi ingat jangan kecewakan saya.

Hassan: Tidak akan tuan

Tinjauan awal membawa kepada kelibat seorang komunis wanita menuju ke kawasan serang hendap. Leftenan Hassan melarang tembakan dilepaskan atas alasan mungkin akan menyedarkan komunis lain yang berada di sekitar. Kemudian muncul pula seorang lagi anggota komunis lelaki bergerak ke kawasan paya untuk membasuh muka.

Anak buah 1:Tuan sasaran dijumpai. Perlukah kami menembak tuan.

Leftenan Hassan: Jangan! Mungkin tembakam itu akan disedari komunis yang lain.

Anak buah 2:Tuan anggota lain muncul tuan.

Mereka hanya melihat anggota komunis lelaki itu membasuh Muka.

Jumlah yang sedikit ini menggusarkan Leftenan Hassan kerana pada hematnya, ada ramai komunis. Lantas, Leftenan Hassan mengambil keputusan mengekori kedua-dua pengganas komunis berkenaan.

Leftenan Hassan: (Cis, kenapa Mereka sedikit?)

Leftenan Hassan: Kita akan mengekori kedua penganas itu

Anak buah:baik tuan

Sejurus selepas itu, pengganas tadi bertemu seorang lagi rakan yang membawa beg dan senjata yang ditinggalkan di pangkal pokok di lereng bukit.

Anak buah:tuan

Leftenan Hassan: Mereka tinggalkan barangan mereka

Leftenan Hassan lantas mengarahkan beberapa anggotanya untuk mengawasi barang ditinggalkan, manakala yang lain bersama dengannya mengekori komunis itu.

Leftenan Hassan: Kita akan bahagikan dua kumpulan, kamu, kamu,kamu,kamu jaga barangan ditinggalkan. Manakala yang lain ikuti saya

Anak buah: baik

Daripada jauh, Leftenan Hassan melihat sekumpulan lelaki berpakaian seperti penoreh getah, menuju ke arah komunis terbabit.

Leftenan Hassan: berhenti ada sekumpulan penoreh getah

Menyedari bahaya yang bakal menimpa penoreh getah itu, Leftenan Hassan melepaskan tembakan kepada salah seorang komunis itu. Dua orang komunis tadi melarikan diri meninggalkan barang di lereng bukit. Kumpulan penoreh getah itu juga melarikan diri.

Melihat kumpulan penoreh getah itu melarikan diri, Leftenan Hassan sedar rupanya mereka bukan penoreh getah tetapi pemimpin komunis dari seluruh Tanah Melayu. Mereka datang untuk satu mesyuarat berkenaan cubaan mensabotaj pengisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu.

Leftenan Hassan: Cis! Rupanya Mereka bukan penoreh getah.

Siasatan terhadap barang ditinggalkan menemukan Leftenan Hassan dengan bekalan makanan, barang kemas, duit dan dokumen bertulis, mengandungi rancangan komunis untuk menggagalkan majlis pengisytiharan kemerdekaan. Penemuan barangan ini membawa kepada tertangkapnya 35 pengganas yang cuba membuat onar 10 hari sebelum kemerdekaan diisytiharkan.

Anak buah: Tuan ada kamu terjumpa sesuatu tuan

Leftenan Hassan: Benda apa?

Anak buah: rancangan Mereka tuan

Anak buah leftenan menghulurkan rancangan itu

Leftenan Hassan:  Syukurlah rancangan Mereka gagal semoga Allah sentiasa melindungi Kita dari musuh-musuhNya

-tamat-

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 29, 2022 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

KEBANGKITAN!Where stories live. Discover now