Tersenyum senyum ustazah Nora bila pemuda pemuda india itu mengusiknya. Ada ada saja usikan mereka. Mereka tidaklah mengganggu, hanya sengaja mengusik usik sahaja. Biasalah anak anak muda, bila ada perempuan lalu di hadapan mereka, mesti ada olah dan tingkah mereka. Setidak tidaknya pun dengan siulan. Begitulah juga dengan pemuda pemuda ini. Mereka sengaja suka suka mengusik. Bagi ustazah Nora, dia tidak menjadi masalah, malah dia suka pula bila ada orang yang memberi perhatian kepada nya. Sudah menjadi rutin harian nya melalui jambatan itu untuk balik ke rumah setiap kali pulang mengajar. Memang hanya itulah laluan yamg ada pun untuk ke rumahnya yang bersempadan dengan sebuah ladang kelapa sawit.
Ustazah Nora juga terpaksa melalui jambatan untuk menyeberangi sebuah anak sungai. Di jambatan inilah anak anak muda india kepada pekerja pekerja ladang tersebut berkumpul pada waktu petang. Oleh kerana ustazah Nora pun mengajar pada sesi petang, dan jarak antara jalan besar dengan rumahnya lebih kurang tiga ratus meter untuk dia berjalan.kaki. maka setiap petanglah dia akan bertemu dan berhadapan dengan mereka. Sebab itulah ustazah Nora sudah menjadi biasa dan lali dengan usikan usikan dari mereka itu. Tetapi kerana mereka pun tidak bermaksud jahat dan hanya sekadar bergurau, ustazah Nora pun melayaninya juga.
" Hai ustazah, baru balik?"
Tegur salah seorang dari mereka.
" Ustazah hari ini lawalah."
Sampuk seorang lagi. Kemudian di ikuti dengan gelak ketawa dari yang lain lain. Hampir begitulah setiap harinya, saling bertegur sapa dan saling bergurau senda. Hingga dari tidak kenal menjadi kenal, dan dari hanya kenalan biasa semakin lama semakin mesra pula di antara mereka. Dan dalam ramai ramai anak muda tersebut, ustazah Nora telah berkenan dengan dua orang di antara mereka. Seorang bernama Suresh dan seorang lagi bernama Satiya. Kedua duanya pun boleh tahan kacak dan bergaya. Serta yang paling pandai mengusik dan bergurau dari ramai ramai yang ada.Manakala dari segi keberanian di antara Suresh dengan Satiya, Suresh lah yang lebih berani, bila suatu hari ketika kawan kawannya tidak ada, dia telah menemui ustazah Nora.
" Ustazah, boleh kita keluar?"
Pertanyaan yang membuat ustazah Nora tergamam, kerana tidak menyangka akan mendapat pertanyaan seperti itu. Lagi lagi dari seoramg pemuda india.
" Awak berani kah nak keluar dengan saya?"
Balas ustazah Nora dengan pertanyaan pula, sambil dia tersenyum.
" Boleh, kalau ustazah boleh saya boleh."
Jawab Suresh dengan spontan. Ustazah Nora tidak terus membalas, dia hanya memandamg Suresh sahaja. Hingga telah membuat Suresh tersipu sipu malu.Lalu satu temujanji pun di buat, tetapi tidak di kampung itu, atau pun di pekan, juga bukan di bandar yang berhampiran. Tetapi hingga melangkaui bandar yang lain, yang memang jauh dari penempatan mereka. Pada pertemuan pertama itu, mereka hanya sekadar saling kenal mengenal di antara satu sama lain dengan lebih dekat lagi, di samping mereka jalan jalan dan makan makan. Selepas itu, sekurang kurangnya sebulan sekali mereka akan mengadakan pertemuan. Dan daripada sebulan ke sebulan, dari satu pertemuan ke satu pertemuan, hubungan mereka telah semakin rapat dan semakin mesra. Jika pada awalnya dulu, mereka berjalan sendiri sendiri, tetapi kini mereka telah berpegangan tangan dan berjalan dengan berpimpinan.
Memang ada orang yang memerhati dan memandangnya, tetapi ustazah Nora tidak mempedulikannya. Baginya biarlah mereka hendak memandang atau mengata ngata apa pun tentangnya, yang penting dia tidak mengganggu mereka, dan mereka juga pun jangan mengganggunya. Biar dia dengan urusan dia, dan mereka pula jaga urusan mereka sendiri masing masing. Ustazah Nora bukan bodoh, dia seorang ustazah, yang tahu tentang hukum hakam. Tetapi falasafah bapginya mudah, berani buat beranilah tanggung. Segala galanya sudah jelas dan terang, tidak perlu untuk di pertikaikan atau pun untuk di bahas. Sebab itu ustazah Nora tidak mahu untuk mengingat atau memikirkan tantang perkara tersebut.
Dalam setiap pertemuan selain dari berpegang pegang tangan, mereka juga ada melakukan adegan adegan ringan, seperti berciuman dan berkucupan. Namun itupun bergantung kepada suasana semasa, dan mengikut keadaan persekitaran pada waktu yang tersebut. Lagi pula ketika itu memang ustazah Nora belum berani sangat untuk melakukan perkara perkara yang seperti itu. Apalagi untuk berbuat dengan perkara perkara yang lebih jauh lagi. Dia hanya mengikut apa yang Suresh telah lakukan pada dirinya. Suresh mencium, dia pun mencium, Suresh mengucup, diapun mengucup, Suresh mengulum, dia pun mengulum, begitu jugalah dengan yang seterusnya.
YOU ARE READING
kerana terpaksa
Short StoryKesah seorang ustazah yang telah bercinta dan melakukan seks dengan orang lain, tetapi telah berkahwin dengan orang lain pula. Segalanya kerana terpaksa, sebab kekasihnya itu berbangsa dan beragama lain.