Kniha Voodoo

17 1 0
                                    


14.1.2023 Ahoj

Dnes bych vás chtěla provést vírou Voodoo (vúdú, vodun, vodou), budeme probírat úryvky z knížky od české spisovatelky Veroniky Šulcové Vúdú. Rozepíšeme odkud tahle víra pochází, jaké jsou její praktiky, symboly, jaké má pozitiva a negativa... 


Původ

Původní africké náboženství, nejčastěji používaná na Haiti, později americká transkripce, používaná v New Orleans a dalších částech USA.

Slovo vodun pochází z afrického nářečí kmene Fon a znamená božstvo či ducha. Tohle náboženství bylo společně s otroky přepraveno až do Karibiku. Na Kubě takto vznikla santería, a v Jížní Americe candomblé nebo macumba, jinde lucumí a tak dále. 

Vodou na Haiti

Jsou to africká kmenová náboženství, která se na Haiti dostávala spolu s černými otroky, indiánský animismus, jejž vyznávali původní indiánští obyvatelé Haiti. Je zde svobodné zednářství, martinismus, spiritismus, ale i lidová evropská magie atd. Africké kořeny vúdú spočívají zejména v kmenech Jorubů, Fonů, Fantů a Ašantů, z oblasti jihozápadní Nigérie, Toga a Beninu. 

Vúdú, magie a náboženství 

Vúdú je především náboženský systém, a hovoříme o něm, jako by šlo o systém čistě magický. Magie a božské síly zde často působí společně a splývají v jediný celek.  Zasvěcený vyznávač vúdú zná mnohé způsoby uctívání loa a rozmlouvání s nimi. 

Kritika vúdú

Je spojováno mnoho předsudků a strachu. Nelze popřít, že vúdú má i své stinné stránky.  Ani z některé z nejtemnějších pověr spojovaných s vúdú se nejeví být samoúčelné, zvrácené a dokonce ani tak temné, za jaké je díky nedostatku informací často mylně pokládáme. 

Ve vúdú se dá praktikovat věštění ( Ifa, Obi), obětování, práce se sny, učení se lucidnímu snění, meditace s božstvy, nádoby na duchy, vúdú panenky, výroby Gris Gris, oltáře, hudební nástroje (bubny, flétna, chřestidlo a Asson), obrazy a symboly ( vévé, prapory a masky)

Temné stránky vúdú můžeme považovat známý fenomén Zombie, tajné společnosti spjaté s duší a krví národa. Jsou zde i pověry o vlkodlacích proč se jich na Haiti báli, lidské obětiny a kanibalismus.

Vúdú se specializuje na práci s božstvy a samozřejmě i s různými oleji, vody, octy, magické inkousty a toaletní vody, nebo magické prášky a nakonec magické korespondence a symboly jako jsou rostlinné korespondence, vykuřovadla, kameny, minerály a kovy, symbolika barev a čísel, svátky a významné dny a Loa. 

Loa= duchové, božstva, původní výraz pochází z Konga.

Samozřejmě v knize se dočtete o některých z Loa jako je Legba bůh tkzv. nejdůležitější loa, protože vytváří spojení mezi světem lidí a duchů. Legba je většinou zobrazován s holí a má rád kávu. Lidé co s ním chtějí komunikovat, nebo meditovat, nosí kávu nebo doutník. 

Když se podíváme na kameny a minerály plus kovy. Tak mají stejný nebo podobný popis jako ve Wicce. Třeba nejznámější kámen AMETYST je mocný duchovní kámen, přináší zdraví a duchovní ochranu. Zlepšuje intelektuální vlastnosti, myšlení a schopnost soustředění. Pomáhá jako ochrana proti zmatení či zatemnění mysli, proti prokletím i opilosti a omámení jakýmikoliv omamnými látkami i kouzly, též zbavuje závislostí. Klid, duchovní vhled, věrná láska. Očišťuje. Pomáhá meditovat a navazovat spojení s duchovním světem. Učí snění. Potírá negativní osobnostní vlastnosti a učí zvládat stres. Má různé odstíny fialové barvy. Odpovídá šesté a sedmé čakře / čelní tkzv. třetí oko a korunní čakra. 

A to by pro dnešní kapitolu bylo vše já děkuji za veškeré odkazy. Použité zdroje k téhle kapitole bylo z knihy Vúdú od spisovatelky Veronika Šulcová.  Doporučuji si tuhle knížku přečíst !  A pokud by vás zajímalo více můžeme rozvést další kapitoly třeba o vúdú panenkách atd. 

Můj StínKde žijí příběhy. Začni objevovat