Retina memukau pemuda berketurunan Park itu tertancap kemas memandang pantulan dirinya di cermin .
Hari masih Subuh namun si suami sudah pun bersiap dengan pakaian pejabatnya . Beg kerja silang berkilat diraih kemudian pantas dia ke dapur untuk menemui buah hatinya .
Bibirnya secara automatis merekahkan senyuman sebaik sahaja dia melihat pasangan kecil dan manisnya itu .
Kim Hongjoong , insan kesayangan tuan rumah ini .
Ah , ralat .
Park Hongjoong .
Sebelum jam lima pagi lagi dia sudah bangun untuk menyiapkan sarapan dan keperluan suaminya .
" Sayang , petang nanti penyewa bilik pertama akan datang survey bilik dia .
Apa-apa call abang ya . Abang cuba balik seawal mungkin . " , kata Seonghwa .
Hongjoong yang sedang berdiri di kabinet dapur terus menghidangkan sarapan kepada suaminya .
" Penyewa tu tahu ke kita pasangan suami-suami ? " , soalnya .
Pftt .. Pelik bunyinya namun itulah mereka , Seongjoong .
" Sudah . Abang dah maklumkan .
Mari sini sayang , sarapan sekali dengan abang . " , pelawa Seonghwa sambil menarik kerusi di sebelahnya .
" Oh ya , malam nanti akan ada lagi seorang lagi bakal penyewa akan datang .
Dia student dekat kolej depan sana tu , sebab tulah busy , malam sajalah ada masanya .
Jangan risau , sebelum mereka sampai , I'll make sure I'll get home first . Abang tak nak biar awak sambut mereka sendiri . " , peringat Seonghwa lagi sekali .
Hongjoong hanya mengangguk .
Setelah mengucapkan kata selamat tinggal dan mendaratkan sebuah kucupan di kening Hongjoong , Seonghwa terus memasuki keretanya dan melucur membelah kota menuju pejabatnya .
Hongjoong yang sudah biasa melakukan kerja rumah itu pula terus membasuh pinggan yang digunakan ketika sarapan tadi , mengemas rumah sedikit , menghidupkan mesin baju untuk menyuci baju seterusnya dia terus akur dengan arahan Seonghwa yang memintanya menunggu kepulangannya .
Matahari kian menggelincir terbit sementara Hongjoong menunggu jemuran kering , kini dia ralit menghadap komputernya bagi menguruskan beberapa hal berkaitan perniagaannya .
Ya , Hongjoong bukanlah suri rumah biasa . Dia sebenarnya meniaga dari rumah .
Dulunya dia bekerja sebagai seorang designer dan tukang jahit di butik milik abangnya namun setelah membina kehidupan baharu dengan Seonghwa , dia mula memilih untuk bekerja sendiri memandangkan Seonghwa tidak putus-putus menyokong dan memberikan galakan padu kepadanya .
Dia kini menerima tempahan menjahit baju tradisional , anak patung , sarung bantal dan macam-macam lagi .
Boleh dikatakan dia tidak cukup tangan dan bakal tergesa-gesa namun kerana minatnya yang cukup mendalam dengan seni menjahit , dia tetap menyempurnakan segala tempahan dengan baik .
Setelah memerhati tempahan fabric keychains yang masuk ke tempahannya , dia terus mencapai alat-alatan menyulam dan kini fokusnya sepenuhnya diberikan kepada agenda itu .
Tiga jam kemudian , 20 biji fabric keychains itu siap . Tempahan kali ini bermotifkan fauna . Ada bentuk kucing , arnab , tupai dan sebagainya .
Hongjoong tersenyum kecil .
YOU ARE READING
Housemates [✅] - ATEEZ MALAY
Fanfictionfluff bxb Kehidupan tuan rumah dua tingkat , Seonghwa dan suri hatinya , Hongjoong bersama penyewa-penyewa bilik di sana . • Seongjoong + Yungi , Woosan & Jongsang • Inspirasi Tema ; @sweetandlight8 from H&S Share House