01

53 4 0
                                    

PAGI hari sudah tiba, tapi mata nabila tidak mahu buka, ia ingin pejam matanya sampai malam. tapi ada seseorang menjerit namanya "nabila! bangun lah, apa anak dara bangun lambat ni?!" dengan spontan mata nabila buka sempurna.

"ye tokma , nabila bangun lah ni" jawab nabila memalas.

dengan terpaksa dia bangun dari katil itu, haih kalau bukan sebab dia duduk dirumah tokmanya mesti sekarang ni dia sudah dialam mimpi lagi.

nabila hampiri bilik mandinya , kalau dia termenung lagi mesti tokma menjerit lagi tu, haih boleh pekak telinga ni kalau dengar tokma asyik menjerit je.

nabila hampiri bilik mandinya , kalau dia termenung lagi mesti tokma menjerit lagi tu, haih boleh pekak telinga ni kalau dengar tokma asyik menjerit je

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

disaat nabila makan bersama tokma dan tokabah. "nabila? kamu tak nak balik kuala lumpur ke?" tanya tokabah.

nabila pandang tokma dan tokabah. "tak nak, kat sana tak ada yang menarik"

tokma dan tokabah terdiam macam mana mereka nak cakap dekat cucu kesayangan dia satu ni? bahwa mama dan papanya ingin ambik dia balik ke kuala lumpur.

tak dan berapa minit ada yang memberi salam, nabila , tokma dan tokabah pandang satu sama lain, nabila kenal sangat dengan suara yang memberi salam ni. nabila pandang tokma dan tokabah.

"pergi lah tengok siapa yang datang?" ucap tokabah.

nabila menghela nafasnya lalu ia bangun dari duduk dan pergi ke ruang tamu. setelah itu ia lihat pintu utama sudah dibuka luas. mama..papa?. ucapnya dalam hati.

zafira amani dan harith luthfi adalah mama dan papa nabila, mereka tinggal kan nabila dekat kampung beralasan banyak kerja dekat kl takut nabila tak dilayan oleh mereka, tapi nabila pelik, kenapa adik dia bernama muhammad ammar haikal boleh duduk sekali dengan mereka?. dah lah 5 tahun sekali datang jumpa dia.

"nabila?" zafira mula bersuara ketika ia melihat anak perempuanya.

nabila tersenyum tipis, oh ingat kan dah tak ingat anak dia satu ni. ucapnya dalam hati. nabila tak banyak cakap ia terus berlari masuk bilik dan kunci pintu.

tokma yang bernama fatirah juliana itu pandang kearah anak dan menantunya. "kenapa baru sekarang nak ambik dia?"

"maaf umi, kami sebuk" ucap menantunya bernama zafira.

"sebuk? umi dah muak dengan perkataan sebuk kamu berdua tu" ucap puan fatirah.

"kami tahu kami salah umi, jadi izin kan kami ambik nabila" ucap harith.

tokabah yang bernama zulharris hassan itu pulak yang membuka suara. "aku tak izin kan!"

puan atirah, zafira dan harith terus pandang kearah tuan zulharris dengan wajah terkejut. "apa hak abah nak halang? itu anak harith dan zafira abah" ucap harith dengan tegas. itu anaknya, kenapa abahnya nak halang?.

tuan zulharris gelak sinis. "aku yang jaga cucu aku dari umur dia 1 bulan sampai dia dah berumur 18! dia membesar dengan aku dan umi kau!" tuan zulharris pandang tajam kearah anaknya.

"ye harith tahu, tapi bagi lah harith peluang abah..umi" nada harith mula putus asa.

tuan zulharris mula kesian terhadap anaknya. baik buruknya ia tetap ayah kandung cucunya. tuan zulharris mula menghela nafas. "baik lah, tapi janji dengan abah harith..jangan sakit kan hati cucu abah, jaga dia baik baik, faham?" harith angguk kan kepalanya.

harith dan zafira pandang satu sama lain, mereka senyum bahagia. "terima kasih abah...tapi nabila?" harith mula tunduk kan kepalanya ketika anak perempuannya tidak mahu berjumpa dengannya dan istrinya.

"pasal nabila biar umi cuba pujuk" harith dan zafira angguk kan kepalanya ketika puan fatirah berkata begitu.








tbc

FIRST AND LAST LOVE Where stories live. Discover now