PROLOQ

14 7 0
                                    

Okay nama dia Haziq. Atau nama penuhnya Tengku Haziq Naufal Bin Tengku Hairul Amir. Dia mempunyai seorang ayah tiri bernama Zaid. Dan seorang adik tiri lelaki yang sama sebaya dengan dia. Dua tahun selepas ayah Haziq Naufal meninggal dan ibu dia berkahwin dengan seorang duda yang sudah mempunyai seorang anak. Setiap kali ibunya pergi ke luar negara untuk bekerja, aku ditinggalkan bersama ayah dan adik tiri dia.  Kerana itu Haziq Naufal sering dibuli oleh mereka dengan membuat kerja rumah.

"Woi bangunlah! Pergi siap sarapan!" Kejut adik tirinya.

"Hmm... Aku mengantoklah. Kau pergilah buat sarapan sendiri," jawab Haziq Naufal dakam tidur.

"Ayah! Ayah!" Jerit adik tirinya.

Tidak lama seorang lelaki berusia datang.

"Kenapa Iz panggil ayah?" Tanya lelaki itu.

"Ni ah yah. Haziq tak nak bangun siapkan sarapan," mengadu adik tirinya.

"Tch.... Kau tunggu kejap,"

Lelaki itu pergi dan datang semula dengan sebuah baldi besar yang berisi dengan air kotor itu. Lalu sirma dekat Haziq Naufal. Habis satu tilamnya basah dengan air kotor itu.

"Arghh!!!! Hujan!!!! Ayah, Is jom kita pindah! Rumah bocor ni!" Jerit Haziq Naufal.

"Kepala otak kau rumah bocor. Aku yang siram kau," kata lelaki itu.

"Kenapa ayah siram Haziq?" Tanya Haziq Nuafal.

"Sebab kau liat nak bangun. Kau bangun dan buat sarapan!" Arah lelaki itu.

Ketika Haziq Nuafal nak melangkah keliuart dari bilik, tangannya ditarik.

"Kau nak pergi mana ah?" Tanya lelaki itu.

"Nak pergi siap sarapanlah,"

"Kepala otak kau nak siapkan sarapan dengan baju basah dengan busuk ni. Karang aku dengan anak aku kena keracunan pula," kata lelaki itu.

Huh! Haziq Naufal mengeluh. Memang rutin dia setiap hari sebelum pergi sekolah. Dia kena buat sarapan dan juga mengemas rumah. Bukan itu, dia jug amenyiram pokok rumah.

Apabila sampai di sekolah, seorang pelajar lelaki datang ke arah Haziq Naufal dengan seorang pelajar perempuan yang merupakan kekasihnya.

"Hei bro! Kau apahal pagi-pagi dah buat muka macam ayam berak kapur?" Tegur pelajar lelaki itu.

"Alah biy ni. Macam tak tau pula kalau Haziq pagi-pagi dah buat muka macam tu," kata kekasihnya.

"Ye. Tapi mana tahu ada benda lain ke?"

Huh!

"Kau dah siap homework cikgu Naz ke?" Tanya Haziq Naufal dan dalam yang sama menukar topik.

"Dah. Kau pula dah siap?"

"Aku tak sempat nak siap homework. Semalam kawan-kawan ayah tiri aku datang ke rumah," jawab Haziq Naufal.

"Dah agak dah. Kau boleh tiru catatan aku," kata pelajar lelaki itu.

"Thank wei," ucap Haziq Naufal.

"Sama-sama,"

Haziq Naufal beridi tegak di depan ruangan tamu. Ada ramai orang lelaki yang duduk mengelilingi sesosok tubuh yang dibalut dengan kain kapan.

"Apasal ramai orang datang ke rumah aku? Siapa yang meninggal?" Tanya Haziq Naufal ingin kepastian.

Ayah tirinya yang pura-pura sedih itu bangun lalu datang kepadanya.

"Ayah, siapa yang yang meninggal?" Tanya Haziq Naufal.

"Ayah harap Haziq dapat terima ye. Umi.... Umi.... "

THE HOUSE:ROYAL PRINCE(SU)Where stories live. Discover now