BEEP!!! Satu notification masuk di telefon empat orang gadis. Notification whatsapp daripada 'Abang Raykal' iaitu PA tokwan mereka.
Anda berempat dimintak untuk pulang ke Malaysia esok. Kalau tak, kad debit di blok dan juga kunci kereta dan rumah akan di rampas semula, faham!
"Shit!!!" Carut seorang gadis.
"Nǐ jiāo'ào ma? Shéi shì nǐ de whatsapp(Kau apahal wei? Siapa whatsapp kau)?" Tanya seorang lelaki.
"PA Tok wan shì wǒ(Pa tok wan akulah)," jawab gadis itu.
"Tā xiǎng yào shénme(dia nak apa)?"
"Jiào wǒ míngtiān huí mǎláixīyà(suruh aku balik Malaysia esok),"
"Zhīhòu, nǐ xiǎng huíqù ma(habis tu, kau nak balik)?"
"Wǒ yě bùxiǎng huíqù. Bìjìng wǒ bà jià gěi biérén hòu hěnjiǔ méi huí mǎláixīyàle(Nak tak nak kena balik jugalah. Lagi pun aku dah lama tak balik Malaysia sejak daddy aku berkahwin lain),"
"Nàyàng méiguānxì. Shāo hòu wǒmen huì qù gòuwù... Mǎi dōngxī dài qù mǎláixīyà(Okaylah macam tu. Nanti kita pergi shopping... Beli barang untuk kau bawa ke Malaysia)," kata lelaki itu.
Gadis itu hanya mengangguk.
Di Itali pula...
Bang! Bang! Bang! Kedengaran bunyi tembakan dari pusat penembak. Seorang gadis tomboi tengah berlatih menembak berhenti apabila anak buahnya datang.
"Il capo deve tornare in Malesia domani(bos kena balik Malaysia esok)," kata anak buahnya.
"Perché(kenapa)?" Tanya gadis itu.
"Non lo so. Non lo so. Fratello Raykal che ha scritto così su whatsapp(Entahlah. Saya tak tahu. Abang Raykal yang tulis macam tu kat whatsapp)," jawab anak buahnya.
"Va bene. Prenoti il biglietto domani al più presto. Dopodiché, hai mandato 3 persone ad accompagnarmi in Malesia. Compreso te una volta(Okay. Kau tempah tiket paling awal esok. Selepas itu, kau kerahkan 3 orang untuk ikut aku balik Malaysia)," kata gadis itu.
"Buon capo(baik bos)," balas lelaki itu.
Gadis itu sambung berlatih menembak.
"Coke?" Tanya seorang lelaki tinggi.
"No thanks," tolak gadis tomboi itu.
"Dengar cerita kau kena balik Malaysia?" Tanya lelaki itu.
"Yup. Why?" Tanya gadis itu balik.
"Nothing," jawab lelaki itu sepatah.
"Okay,"
Gadis tomboi itu mengemas barangnya sebelum pergi.
Di Seoul, Korea....
Seorang gadis bertudung sedang duduk sendirian di bangku sepat tasik. Dia ada temujanji dengan seseorang.
"yeogiyo! neuj-eoseo joesonghabnida. yejeon-e samusil-e il-i iss-eoseo(Hei! Sorry lambat. Tadi ada kerja kat office)," sapa seorang lelaki.
"sokei. nado bang-geum yeogi wass-eo(sokay. Saya pun baru sampai juga ni," kata gadis bertudung itu.
"joh-ayo. ijeon-e dangsin-i algo sip-eun geos-i issdago malhaessseubnida. ige mwoya(Okay. Tadi awak kata ada benda nak bagi tahukan. Apa dia)?" Tanya lelaki itu.
"naneun naeil malleisialo dol-agaya handa. geuligo geogie eolmana olae iss-eossneunji moleugess-eo(Saya kena balik Malaysia esok. Dan tak tahi berapa lama saya tinggal kat sana)," jawab gadis itu perlahan.
"malleisialo dol-agasigessseubnikka? gingeub sanghwang-i issseubnikka(Balik Malaysia? Ada kecemasan ke)?"
"anida. nae tokwan-ui gaein biseoga geunyang geogilo dol-agalago haess-eoyo(Bukan. Pembantu peribadi tokwan saya tadi whatsapp menyuruh saya balik sana)," cerita gadis itu.
"geuleon gyeong-ueneun dol-agasibsio. naneun dangsin-i dasi yeogilo dol-aol ttaekkaji gidaligo issseubnida(Kalau macam tu, awak baliklah. Saya tunggu awak balik sini semula),"
"joh-ayo. hajiman yagsog-eul eogin geos-e daehae yeojeonhi sagwahago sipseubnida. ibeon dal mal-e gyeolhonhal yejeong-indedo(Okay. Tapi saya tetap nak mintak maaf sebab mungkiri janji. Padahal kita dah meracang nak berkahwin hujung bulan ni),"
"gwaenchanh-a. dangsin-ui gajog-i deo jung-yohabnida. soulmeiteuga issdamyeon ulineun yeojeonhi gyeolhonhal geos-ibnida. joechaeggam gaj-jima(Tak apa. Hal keluarga awak lagi penting. Kalau kita ada jodoh, kita tetap akan berkahwin. Dah jangan rasa bersalah)..."
Gadis itu mengangguk senyum.
Di Jepun pula....
Seorang gadis bersama kawan baiknya tengah lepak di taman kawasan sekolah mereka.
"Akira, nimotsu o matomeru junbi wa dekite imasu ka? Furaito wa sōchōdesu ka(Akira, kau dah siap kemas ke barang? Esokkan penerbangan kau awal pagi)?" Tanya seorang gadis.
"Hai. Tattaima whatsapp messēji ga todoitanode, shōhin o konpō shite imasu. Saiwaina koto ni, kīsu kyōdai ga marēshia-iki no chiketto o yoyaku suru no o tetsudatte kuremashita(Dah. Aku dapat je whatsapp tadi, terus aku packing barang. Nasib baiklah ada abang Keith tolong tempahkan tiket ke Malaysia)," jawab gadis yang bernama Akira itu.
"U ̄ n... Katadzuke o tetsudaitakatta dakedesu(Lah.... Aku baru nak tolong kau kemas)," kata gadis itu.
"Kesshite watashi no monode wa arimasen. Sore wa kichinto shite imasu. Atode marēshia ni modorimasunode, shukudai no junbi o wasurenaide kudasai. Ato wa kiwotsukete. Darekaga anata o ijimetara, anata wa karera o ijime kaeshimasu, anata wa shitte imasu(Takpelah. Dah kemas pun. Nanti aku dah balik Malaysia, kau jangan lupa siapkan homework tau. Selepas itu jaga diri. Kalau ada orang buli kau, kau buli diorang balik tau)," pesan gadis itu.
"Wakatta. Shinpai irimasen. Watashi wa ane to issho ni karate o naraimashita(Okay. Kau jangan risaulah. Aku dah belajar karate dengan kakak aku),"
"Desu. Chūmon shimashita. Watashi wa nani mo arimasen. Anata wa monowasure ga hageshī(Iyalah. Aku cuma pesan je. Aku bukan apa. Kau tu dahlah kuat pelupa)?"
Gadis itu hanya tersengih. Nampak gigi putihnya tersusun kemas.
~bersambung~
~happy reading~
YOU ARE READING
THE HOUSE:ROYAL PRINCE(SU)
RomanceCINDERELLA? GADIS CANTIK YANG LEMAH LEMBUT HATI? ATAU... SELIPAR KACA? ATAU.... GADIS YANG SERING DIDERA DAN BULI OLEH IBU DAN KAKAK-KAKAK TIRI? JANGAN SAMAKAN CERITA ITU DENGAN CERITA INI. MENGISAHKAN SEORANG LELAKI BERNAMA NAUFAL HAZIQ. DIA MEMPUN...