epilog

6 1 0
                                    

skip

Professor : Hari ini adalah hari yang ditunggu oleh semua pelajar. Today is your big day. Today is the end of your journey here. It's your graduation day ! (bagi ucapan)

Syuhada : (tengok Hana) Hana ?

Hana : (termenung)

Syuhada : Hana. (kuat sikit + tepuk bahu)

Hana : (tersedar + tengok Syu) Ha ?

Syuhada : Kau okey tak ?

Hana : (angguk) Okey. (senyum)

Syuhada : (tengok je Hana)

skip

Hana : (ambik gambar dengan Syu)

Taufiq : Happy betul eh dah grad. (sengih)

Syuhada : Sape tak happy tu mesti dia ada masalah sakit jiwa. (gelak)

Hana : (gelak)

Taufiq : (tumpang gelak sekaki)

Hana : (nampak wall gambar student)
Korang lepak la dulu. Aku nak gi sana jap. (tunjuk)

Taufiq + Syu : Orait

Hana : (gerak)

Matanya melilau mencari seseorang. Senyuman terukir apabila dia terlihat wajah lelaki itu tersenyum bahagia apabila memenangi pertandingan bola sepak yang disertainya 2 tahun lepas.

Matanya tertangkap lagi wajah lelaki itu yang kelihatan sedang bertungkus lumus menulis jawapan di atas kertas jawapan ketika ujian mid-term dahulu. Memori tersebut akan kekal tersemat di dalam fikirannya.

Hana berdiri tegak di hadapan wall of fame itu. Dia menghela nafas dengan lemah.

Betapa kosongnya hidupnya selepas pemergian seorang abang, adik, kawan baik, musuh, dan putera hatinya sendiri. Betapa rindunya dia kepada lelaki itu sehingga dia berdoa memohon agar dapat bertemu dengannya untuk sehari sahaja lagi.

Betapa dia menyesal kerana tak dapat berada dengan lelaki itu pada saat2 akhir dia menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Air mata yang mula memenuhi kelopak matanya diseka perlahan. Ketika itu dia terlihat majalah universiti yang terletak elok di atas meja pameran.

Laju Hana bergerak ke arah pameran tersebut lalu dia mengambil majalah itu. Dibeleknya satu persatu sehingga lah sampai ke segmen yang dicari.

Quote of the senior.

Dia melihat gambar Syuhada yang tersenyum manis dengan quote yang ditulisnya sendiri, "Being a good friend doesn't means always with them."

Lalu dia terjumpa pula gambar Taufiq dengan quote, "Mak kata nak pandai kena belajar tinggi². So kenapa aku tak pandai² walaupun uni ni atas bukit?" Hana tergelak kecik membaca bait² perkataan itu.

Dia beralih pada muka surat seterusnya di mana dia terjumpa wajah nya sendiri yang tersenyum ceria dengan quote yang berbunyi, "I'm gonna stick with my dream, that's why I'm always with u."

Dia sendiri pun terasa cringe membaca quote yang ditulisnya. Hana mencari pula gambar Amir. Namun dia tidak menjumpai gambar lelaki itu. Dia membelek semula majalah itu dan baru la dia terjumpa gambar lelaki itu.

Lelaki itu kelihatan kemas dengan kemeja putih dan rambut yang disikat rapi. Di sebelahnya, quote yang tertulis, "Can I be the one for you Hana ?"

Hana : (sebak) Amir..

24 Where stories live. Discover now