SUGA

101 8 0
                                    

'Suga! Min! Aku dengar ada gadis baru masuk kelas kita.'kata Jimin. 'Jarang ada pertukaran pelajar masa macam nie.'kata Suga. 'Dengarnya budak tu lawa gila,Suga.'kata Min.

'Perempuan zaman sekarang semuanya sama je.Malaslah nak layan. Macam seorang aku kenal tu.Panas baran dan kasar bukan main.Takde ciri-ciri kewanitaan langsung.'Perli Suga. ' perli aku ya?'kata Min lalu Min kerjakan si Suga. 'Urghh!Jimin...tolong!Min nak kerjakan aku!'kata Suga. 'Maaflah aku tak boleh tolong kau.Cikgu dah sampai.'kata Jimin.

'Semua duduk tempat masing-masing.'kata cikgu di depan. 'Cikgu nak memperkenalkan pelajar baru kat korang.'kata cikgu itu.Budak baru itu pun masuk lalu memperkenalkan dirinya. 'Helo...Nama saya Song Minji...'katanya. Semua pelajar di kelas itu kagum dengan kecantikannya. Suga tidak henti-henti melihatnya. Minji duduk di tempat yang kosong lalu semua pelajar mengelilingi mejanya kecuali Suga,Jimin dan Min.

'Seperti dijangka,bertubi-tubi dia kena 'bom'dengan soalan dari diorang tu.'kata Jimin. 'tapi sepanjang hari dia duduk di situ.Tak cakap sepatah pun.'kata Jimin lagi. 'Dia malu agaknya tapi dia memang lawa.'kata Min. Suga tidak berkata apa-apa, mata Suga hanya tertumpu pada Minji saja.

'Hei! Kau dengar tak apa aku cakap nie?!! Apa hal kau nie?Asyik tenung dia je?'kata Min lalu mengetuk kepala Suga. 'Sakitlah! Mana ada aku tenung dia!'kata Suga. 'Jangan tipulah'kata Min. 'Kau suka dia kan?'tanya Jimin kepada Suga. 'Mana ada'balas Suga.

MASA PENDIDIKAN JASMANI

DI DEWAN SUKAN

'Mana budak baru tu,Min?Kenapa dia tak main dengan korang?'tanya Suga. 'Dia cakap badannya lemah jadi cikgu suruh dia rehat kat tepi je.'kata Min. Suga melihat Minji lalu pergi ke arahnya.

'Hai!Nama aku Suga.Aku duduk kat belakang.Mungkin kau pernah Nampak aku. Boleh aku duduk kat sini?'kata Suga. 'Kau nie senyap je sejak datang sini.Kau tak cakap apa-apa pun.sikit pun tak bersembang dengan orang lain.Kau hanya duduk kat tempat aku...lepas tu Nampak macam sedih.'kata Suga .Minji hanya diam.

'Tak payahlah malu-malu.Diorang kat kelas nie memang banyak cakap.Tapi diorang sebernya baik.'kata Suga lagi. '....Aku..aku tak tau macam mana nak bergaul dengan diorang.'kata Minji. 'Nie kali pertama aku pergi sekolah biasa.Dulu aku belajar kat rumah. Rasa tertekan bila dikerumi orang sebaya dengan aku. Aku nak berkawan dengan diorang tapi tak tau nak cakap apa.'kata Minji.

'kan kau tengah berbual dengan aku.Tu permulaan yang baik.'kata Suga. 'Kau mengingatkan aku kat seseorang yang aku kenal.'kata Minji. 'Aku hanya harap aku tak menyinggung perasaan diorang.'kata Minji lagi.

'Begitu...kala utu je yang kau risaukan,biar aku tunjuk kat kau.'kata Suga lalu berdiri. 'Hoi,korang! Minji tak pernah ada ramai kawan kat sekolah sebelum nie! Jadi dia risau buat korang tersinggung.Sebab tulah dia diam je! Sudi ke korang berkawan dengan dia?Apa pendapat korang tentang dia?'jerit Suga lalu semua mata memandang Suga.

Mereka yang mendengar kata-kata Suga terus meluru ke arah dia. 'Mestilah kita nak berkawan dengan kau!' 'kita memang nak jadi kawan kau!' 'Aku rasa kau comel.' 'Tak payah risau sangatlah'kata semua pelajar perempuan. 'Aku nak jadi kawan kau!' 'Aku rasa kaulah gadis paling lawa aku pernah jumpa!' 'Aku pun!'kata semua pelajar lelaki.

'Kan aku dah cakap diorang nie mesti mesra gila. Diorang pun sukakan kau.Jadi tak payah risau sangatlah.'kata Suga. 'Minji! Kitorang takde masalah bergaul dengan kau tapi lebih baik jangan rapat sangat dengan dia nie.'kata Min.

'Ya!Dia tolong kau pun sebab nak rapat dengan kau.'kata Jimin. 'Bukan!Aku bukan macam tu!'kata Suga.

'Tapi Minji.Kau kena berterus terang dengan kitorang barulah boleh jadi kwan baik.'kata Jimin. 'Ya,aku janji.Terima kasih,semua.'kata Minji.

Sejak hari tu,Minji bergaul mesra dengan semua.Masih malu tapi sekurang-kurangnya dia mencuba.Sebab tulah semua orang pun suka kat dia.

BALIK PERSEKOLAHAN

'Tu semua jasa kau.Jadi,bila kau nak mula mengurat dia?'kata Jimin. Nak berdalih lagi? Aku tau kau suka kat dia.'Kata Minji. 'Dahlah!Aku bukan orang macam tu.'kata Suga.

'Tu Minji!Ajaklah dia lepak dengan kita nanti.'kata Min. 'Okey.Tapi aku takde maksud lain tau.'kata Suga. 'He!He!'ketawa Min.

'Hei,Minji.Kalau ada masa nanti...'belum sempat Suga nak berkata Minji sudah memanggil nama orang lain. 'Jin!'panggil Minji. 'Kau datang ambil aku ke?'tanya Minji. 'Ya.aku risaukan kau.Lagipun aku ada masa lagi nie sebelum pergi kerja.'kata Jin.

'Eh?'Suga terkejut. 'Budak tu panggil kau tadi. Kau kenal dia ke?'tanya Jin. 'Tu Jung kook.kawan sekolah aku.'kata Minji. 'Oh!Kau dah ada kawan?Baguslah kalau macam tu. Hai! Minji masih tak biasa dengan suasana kat sekolah.Tolong tengok-tengokkan dia ya.'kata Jin.

'Nie Jin.Dialah insan paling spesel bagi aku.'kata Minji. Minji menunggang motosikal itu lalu berlalu pergi. ' Suga! Jumpa lagi kat sekolah esok!'kata Minji sebelum pergi. Suga hanya melambaikan tangannya.

'Sakitnya hati aku!'perli Min. 'Sedih betul.Belum sempat buat apa-apa dah tewas.'perli Jimin jugak. 'Jangan kutuk aku boleh tak!'marah Suga.

'Tapi mungkin betul apa korang cakap.Aku rasa aku dah memang suka kat dia.'kata Suga. 'Kali pertama tengok Minji,dia Nampak lemah dan tak bermaya.Aku rasa nak melindunginya.Tapi dia dah ada orang lain pulak.'kata Suga lagi. 'Maafkan kitorang Suga sebab peril kau tadi.'kata Jimin. 'Apa-apa pun,kau masih ada kitorang.'kata Min.

'Meremang tengkuk aku bila tengok perangai korang baik sangat nie.'kata Suga.

Short Story ( BTS )Where stories live. Discover now