BAB 1

13 2 0
                                    

Aku berasa lapar pula apabila menunggu bas yang tidak datang dari tadi lagi. "katanya sambil menahan lapar".

Tiba-tiba ada seorang pakcik yang menjual kacang rebus , "aku pun berkata dalam hati , "Wah , nasib baik ada juga orang yang menjual makanan , bolehlah aku membeli untuk membuat alas perut sambil menunggu bas".

"aku pun bangun dan pergi ke pakcik itu untuk membeli kacang rebus".

Pakcik , berapakah harga sebungkus kacang rebus ini ? "tanya aku kepada pakcik itu".

Pakcik itu pun menjawab "sebungkus lima ringgit".

Saya nak sebungkus ye pakcik , "kata aku".

"aku pun memberi duit lima ringgit kepada pakcik itu dan pergi ke tempat menunggu bas".

Sambil menunggu bas datang , aku pun memakan kacang rebus yang aku beli tadi.Rasanya sangat sedap sekali , sudah lama aku tidak memakan kacang rebus ini ,kerana ianya sangat susah dijumpai dikawasan kampung halaman aku.

Tengah sedap makan kacang rebus , tiba-tiba ada seorang wanita yang sangat cantik datang kearah tempat menunggu bas.

"ia pun duduk disebelah aku sambil membaca buku".

Tak lama kemudian , bas yang aku tunggu pun telah tiba...

Aku pun menaiki bas sambil menoleh kebelakang , ternyata wanita itu juga menaiki bas yang sama dengan aku.

Dalam perjalanan...wanita itu telah terlelap dan pennya pun terjatuh kebawah. "aku ingin memberikan pennya yang jatuh tadi , tapi aku tidak mahu mengganggu wanita itu tidur". "kata aku dalam hati".

Jadi , aku akan memberikan pennya apabila sudah sampai ke destinasi yang dituju.

Beberapa jam kemudian , ia sudah sampai ke destinasi.

Dan tak tersangka...wanita itu turun ke destinasi sama dengan destinasi yang ingin aku tujui.

Aku pun..pergi turun dari bas dan memanggil wanita itu untuk memberi pen kepunyaannya itu.

"cikk... ! cikk.. !" aku memanggil wanita itu.

Wanita itu pun berpaling kepada aku dan berkata.. "yee.. ada apa ye?".

Ini pen cik yang terjatuh dalam bas tadi masa cik tengah tidur , saya nak kejut cik..tapi takut mengganggu pula cik tidur."jawab aku".

Oh , terima kasih encik.."kata wanita itu kepada aku sambil senyum".

Sama-sama.."jawab aku sambil senyum".

Kenapa jantung aku tiba-tiba berdegup dengan kencang pula apabila melihat wanita itu tersenyum.

Adakah aku sudah jatuh cinta dengan wanita itu? "persoalan yang bermain didalam minda aku".

Perlukah aku cuba untuk berkenalan dengan wanita itu?

"tanpa berfikir panjang..aku pun pergi berjumpa dengan wanita itu dan bertanya nama untuk berkenalan dengan dia".

Nama cik apa? "tanya aku kepada wanita itu".

Nama saya Syarina.."jawab wanita itu".

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Apr 10, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Aku dan DiaWhere stories live. Discover now