Kostschool

903 19 19
                                    

Sadie Davidson zit in de tuin te kletsen met haar vriendin Julia Green. 'Allemachtig, Juul! Ik snap echt niet dat mijn vader mij niet naar Hugeton Kostschool wil sturen!' Zegt Sadie. 'Dat is zo'n heerlijke school. En zo chic! Maar mijn ouders willen me naar Stonewall House sturen...' Julia kijkt haar voldaan aan. 'Ja inderdaad zeg. Mijn ouders sturen mij na dit trimester wél naar Hugeton! Oh, Sadie. Het schijnt zo'n fantastische school te zijn! M'n zus zit er. Het is mooi groot, ieder heeft zijn eigen studeerkamers en badkamers. Maar alleen mensen uit hoge rangen gaan naar Hugeton...' Sadie is erg jaloers op Julia. Zei wil ook naar Hugeton! 'Ik zal nog maar eens een conversatie met mijn vader aangaan. Misschien veranderd hij nog van mening...' Zegt Sadie zachtjes. 'Je kan het altijd proberen.' Zegt Julia hooghartig. 'Maar ik moet gaan. Ik ga met moeder mijn uniform van Hugeton kopen. Zeer mooi uniform! Van de mooiste stoffen en katoenen. Hopelijk is dat uniform van Stonewall ook nog iets.' Giechelt Julia, en loopt de tuin uit.

'Vader?' Sadie loopt naar haar vader toe. 'Ik wou het nog eens hebben over de kostschool waar ik heenga naar de zomervakantie...' Haar vader kijkt op van zijn krant. 'Sadie, we hebben het er zo vaak over gehad. Je gaat gewoon naar Stonewall house. Dat is een goede school.' 'Maar vader, Hugeton School lijkt me zo geweldig en chic! Kinderen uit hoge rangen gaan naar Hugeton. Daar zou ik goede verantwoorde vriendinnen kunnen maken. Julia Green gaat ook naar Hugeton.' Haar vader zucht en legt zijn krant weg. 'Luister, Sadie. Ik denk dat als jij naar Hugeton gaat, je een verwend meisje word. Julia vind ik ook geen goede vriendin voor jou. Op Stonewall House leer je een zelfstandige en intelligente vrouw te worden. Alle Davidson meisjes uit de familie zijn naar Stonewall gegaan, en zijn goede en vrije vrouwen geworden. Vergeet ook niet waarom je naar kostschool gaat. Om zelfstandig te worden.' Vader pakt de krant weer. Einde discussie, betekend dat. 'Maar vader...' 'SADIE! Ik wil er niks meer over horen!' Sadie schrikt en rent naar boven. Ze laat zich op haar bed vallen en begint te huilen. Ze wil ook zo graag naar Hugeton...

4 weken later...

'Sadie, opstaan! Je vader gaat je zo naar het station brengen en je hebt je valies nog niet eens gepakt!' Roept haar moeder naar boven.

Sadie kreunt en draait zich om. Ze heeft helemaal geen zin om naar Stonewall te gaan. Ze kent er niemand en waarschijnlijk zitten er alleen maar trutjes op Stonewall... Sadie stapt uit bed. Ze loopt naar de spiegel. Er staat een lichtgetint meisje voor haar, met bruin haar in slag en felle groene ogen en sproeten op haar neus. Sadie pakt haar borstel en kamt haar haar. Ze pakt haar lint en doet haar haar voor een deel naar achter en strikt het lint. Ze doet een beetje mascara op haar wimpers. Eigelijk mag ze dat niet van haar ouders, maar ze heeft de mascara stiekem van Julia gehad, die heeft er wel honderd. Sadie loopt naar haar kast en trekt het open. Op een plank ligt haar schooluniform al klaar. Een witte blouse met een grijze overgooier voor eroverheen. Op de grijze overgooier staat het logo van haar school. Een schildvorm met een adelaar erin met de initialen SH (Stonewall House). Er zit een grijze rok met kniekousen en zwarte schoentjes. Ook kreeg Sadie een grijze jas met ook het Stonewall logo. Als Sadie alles heeft aangetrokken kijkt ze naar zichzelf in de spiegel. Er staat een keurig kostschool-meisje in uniform en lint in haar haar. Sadie pakt haar valeis en pakt alles in wat ze nodig heeft. Als laatste doet je een fotolijstje met een foto van haar ouders erin, en sluit de tas. Sadie loopt de trap af. Haar vader kijkt op en lacht. 'Zozo. Een echt Stonewall-meisje! Ik ben trots op je, Sadie.' Sadie lacht. 'Nouja, ik had liever een Hugeton-meisje willen zijn...' Zegt ze voorzichtig. Haar vader legt zijn hand op haar schouder. 'Sadie, als je in Stonewall House bent, wil je er niet meer weg.' Neem maar afscheid van je moeder, we vertrekken.

'Dag moeder!' Zegt Sadie en geeft haar moeder een zoen. 'Dag, lief. Vergeet niet te schrijven, hè? Als je iets bent vergeten, stuur me een telegram en ik stuur het naar je toe.' Zegt Sadie's moeder. Sadie loopt met haar vader naar de auto, doet haar koffer achterin, wuift nog een keer naar haar moeder en rijdt dan met haar vader weg.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Sep 27, 2013 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

KostschoolWhere stories live. Discover now