Alaric?

565 44 18
                                    

Gempa: Bangun lah wahai monyet-monyet sekalian! Nasi goreng tanah buatan mama Gempa dah siap! Plus ayam yang bernama Aidan,Coco dan Eira dah siap! Bangun cepat! Takut terbang pulak nasi ni nanti!

Dengar je nama Aidan,yang kita ketahui nama ayam kesayangan Blaze,sudah digoreng bersama tepung pulut dan tepung akar berduri milik Thorn. Blaze laju berdiri atas sofa dan memandang Gempa dengan pandangan yang sukar untuk ditafsirkan.

Blaze: Gempa..... ribut dan angin semua tak ada... ayam aku tak pernah pun patuk......k....kau. Kenapa Aidan jugak yang kau ambil?

Gempa: *kusyuk susun pinggan* Dah kau lambat sangat bangun. Aku goreng lah.

Blaze: Dasar abang lahan- Arghh!!!

UFTT!!

Entah datang dari mana. Bantal ayam dia tiba-tiba muncul depan dia. Yang dibaling oleh Gempa.

Gempa kan. Macam-macam dia boleh munculkan. Kau mintak mcd, memang MCD yang bertapak depan rumah kau.

Spontan Blaze jatuh tersadung. Tak ada alas pulak tu.

Blaze: Aku ingat abang aku ni hatinya murni.... rupanya hati-!

Gempa: Tak ada nya aku nak goreng ayam kau. Aidan pandang aku pun macam nak tak nak je dengan aku. Sombong sangat ayam kau tu. Lagi satu, Eira tu gemuk sangat. Aku nak masuk dalam periuk risau periuk ni terpelanting. Bukan Eira.

Blaze: *ketuk lantai banyak kali*  Aidan.... Coco.... waiting for your papaaaa~~~ *sniff*

Inilah gelagat pelik cucu-cucu Tok Aba. Tok Aba? Dia pergi mana? Pergi balik lepak rumah anak dia. Amato lah siapa lagi.

Memang diaorang buat rumah atok diaorang tu macam rumah sendiri. Kau tengok lah reban ayam kat belakang. Tok Dalang yang serba ada tu pun reban dia satu tingkat je. Diaorang? 5 tingkat tau! Bukan kaleng-kaleng. Siap tambah bantal dengan langsir tau. Warna pink! Buatan Blaze.

Bilik tak payah cerita lah. Kalau masuk,memang aura dia macam tengah masuk kedai perfume.

Bilik Trio Original? Fuh! Serba wangi! Berkilat! Memang lah,setiap hujung minggu diaorang ni pergi shopping perfume kat “Rambut Jamil.”

Okey,kita biar gelagat-gelagat diaorang ni. Awal lah. Kita kena happy-happy.

Diaorang pun kena happy jugak. Tak main lah sedih-sedih ni. An an.

.
.
.
.
.

Boboiboy perlahan-lahan membuka mata. Sinaran pagi yang tembus melalui tingkap bilik yang tidak diketahui nya itu.

Boboiboy: Aku kat alam mana ni? *yawn*

BANG!

Boboiboy: OPOCOT!!

Nah. Ni nak dekat berapa kali dah pintu ni kena hempas. Kalau sebulan lah pintu tu kena hempas je, Gempa akan laksanakan tugas berbahaya dia tu. Seram.

Taufan: Boboiboy dah bangun? Dah mandi?

Boboiboy yang tengah mamai angguk-angguk

Orang lepas kena jumpscare auto segar kan? Boboiboy still mamai. Aku dah kata, keluarga ni pelik.

Tangan kanan nya diangkat dan digosok ke mata. Tangan kiri memegang bantal yang dihiasi dengan lukisan Dinosaur.

Taufan: Abang Gempa dah siap buat sarapan tu. Pergi mandi dulu. Kami tunggu ya.

Boboiboy: Tandas kat mana?

Taufan: Tandas kat depan pintu ni. Boboiboy keluar je,terus zup! Masuk lah ke dalam bilik air. Abang Gempa tak letak tandas dalam bilik sebab takut lipas keluar dari tandas,dia menyusup bawah katil.

LAST SMILE Where stories live. Discover now