Välttele tilanteita... //Joonas//

88 10 1
                                    

Tosiaan kirjotettu Joonaksen pov ja kertoo Jonskun elämästä sillon ku se oli yläaste ikänen ja sit vähän aikuisuutta sillee et yläaste ajat flashbackinä ja on niiku aikuine...

Joonaksen pov. 

Saavuin juuri studiolle ja menin virittelemään kitaraani, koska miksi ei. Alan yhtäkkiä kuulla aivan kauheeta riitelyn ääntä keittiöstä niinkun huutoa, kinastelua ja sit joitain yksittäisiä pahamduksia niinkuin käsi oltaisiin lyöty johonkin tasoon. En tiedä mistä on kyse mutta tuo on ihan kunnon riita eikä mikään leikki tappelu, josta ahdistun. Kuulen Aleksin ja Joelin äänet ainakin. Tommi ja Olli ei ole vielä studiolla. "Saatanan äpärä....." kuulen kun varmaan Joel huutaa todella kovaa mutta loppua en kuule ku joku toinen huutaa päälle. Ahdistun vielä enemmän, joten yritän löytää turvallista paikkaa. Päädyn taukotilan kauimmaiseen nurkkaan.

          Flasback

Olen kotona omassa huoneessani ja harjoittelen kitaralla linkin parkin What I've done -biisiä kun kuulen alhaalta riitelyn ääniä. Olen aina ollut herkkä riitatilanteille joten ahdistun kun edes kuulen riitelyä. "Saatanan kusipää!!" äitini huutaa ja sitten todennäköisesti jokin lasi rikkoutuu. Menen aivan paniikkiin. Ei taas en mä halua.

          flasback toinen tilanne

Olen ystäväni kanssa koulussa ja käytiin terkkarilla, koska sillä särki pää. Ystäväni tiuskaisi Nikolle kun tuo tenttasi missä olimme. Sitten nuo alkoivat vain haukkumaan toisiaan ja lopuksi kävivät toisiinsa käsiksi. Panikoiduin ja tärisin maassa haukkoen happea nojaten seinään kun nuo vain tappelivat. He eivät huomanneet minua. Tuntui että kuolen siihen paikkaan.

            Flasbackin loppuu

Tärisin nurkassa, haukkoen happea ja toivoen että joku huomaisi minut. En uskaltanut liikkua enkä sanoa mitään. Kurkkuani kuristaa ja luulen että kuolen tähän paikkaan, vaikka tiedän että tämä on vain paniikki kohtaus. Olen yliherkkä riitatilanteille tiedän, mutta myös jätkät tietävät, joten odottaisin että edes joku osaisi tulla katsomaan mikä on minun laitani, mutta nyt ketää ei näyttäisi kiinnostavan. Paniikki kohtaus vain pahenee pahenemistaan ja nyt tuntuu että minulta lähtee kohta taju. 

Tunnen turvalliset kädet kiertyvän ympärilleni. Tunnistan ne Ollin käsiksi. Ennen käsien kiertymistä ympärilleni oli korvilleni laitettu kuulokkeet, josta kuului minulle tärkeitä biisejä kuten esim linkin park What I've done ja Lost sekä Kuumaa Tuiki Tuiki ja Huuda lujempaa (Biisit suoraa omalta soittolistalta) Aloin rauhoittumaan kun Olli keinutteli minua pulelta toiselle.

Tilanteen rauhoituttua menimme Ollin kanssa keittiöön. Minua pelotti mennä sinne. Varmaan ensimmäistä kertaa koskaan tunsin itseni  turvattomaksi jätkien seurassa. "mä-mä meen ve-vessaan" sanon Ollille. "Joonas sä et voi vältellä loputtomiin muita sä teet niittenkaa töitä" Olli sanoo. Tuo oli totta. Nyökkäsin vain ja lähdin vastahakoisesti ja hitaasti kävelemään keittiötä kohti. 

Porkon selviytymis keinot riitatilanteisiin. 

1. Vältä riita tilanteita
2. Vältä uhaavia ihmisiä
3. Vältä riita aiheuttavia ihmisiä
4.Vältä paikkoja missä on paljon riitoja
5. vältä ihmisiä ketkä riitelee usein
6. lähde pois riita tilanteista
7. älä ota kantaa riitaan
8. ole hiljaa kun muut riitelee
9. älä mene riidan väliin
10. ole rauhassa

Menin keittiöön. Näen Joelin pitävän kylmäpussia otsallaan, Tommin siivoavan lasinsiruja lattialta ja Nikon puhdistamassa Aleksin haavoja ympäri tuon kehoa. Minua pelottaa. Haluan pois tilanteesta.  Lähdin vähin äänin takaisin taukotilaan. Laitoin kuulokkeet korviin ja aloin tuhertelemaan vihkoon. 

Säikähdin kun kuulokkeet nostettiin päästäni ja käsi laskettiin olkapäälleni. Vaistomaisesti huitaisin käden pois. Takanani oli Olli kuulokkeideni kanssa ja edessäni muu porukka. Aloin panikoimaan ja nousin ylös sohvalta ja lähdin ripein askelin kohti ulko-ovea. Yritin viimeiseen saakka välttää tätä ratkaisua, mutta tuntui etten ole täällä enää turvassa, joten oli pakko lähteä. Ennen kuin pääsin edes taukotilasta poistumaan tunsin vahvan käden ranteeni ympärillä. Näin Tommin pitävän minusta kiinni. Yritän saada otteeni irti mutten saa. Ahdistun. En sano mitään, mutta alan siirtämään painoa jalalta toiselle ja siirtelemään jalkoja eri asentoihin. "Tommi päästä Joonaksesta irti" Olli sanoo. Ilmeisesti Tommi oli unohtanut ettei minusta saanut pitää väkisin kiinni muuten kuin hätätapauksissa tai sitten hän vain halusi minulle epämukavan olon. Tommi päästi irti minusta ja otin välittömästi muutamia askelia taakseppäin. 

"Anteeks Joonas et riideltiin Joelin kaa niin äänekkäästi, ei tiedetty et oot studiolla" Aleksi sanoi. Olin vain hiljaa. Ja riistelin edelleen jalkojeni paikkoja ja painoa jalalta toiselle jota teen aina kun olen ahdistunut. "Eikä meidän olis kyllä muutenkaan siitä asiasta tarvinnu tehä nii isoo juttuu"Joel sanoo. Olen edelleen vain hiljaa. Tunnen saavani toisen paniikki kohtauksen enkä pääse tilasta pois. "A-Anteeks Mu-mun o-on pa-pak-ko kä-äydä- ve-ess-sassa" sanon änkyttäen ja lähes juoksen vessaan ja lukitsen oven. Tunnen paniikin valtaavan kehoni.

Traumat// BC oneshot//Место, где живут истории. Откройте их для себя