MRA 1

7 2 0
                                    

Niatnya nak masuk kerja balik terbantut apabila jiran sebelahnya call beritahu bawaha Ibunya masuk hospital. tanpa berlengah Rifa terus UTURN balik dan menuju ke hospital.

sesampai je hospital Rifa terus mencari parking. keluar je dari kereta dengan keadaan tergesa-gesa Rifa berlari dan tiba²

KEDEBUKK!!

"AUCHH!!" Rifa terjatuh macam nangka busuk. Bukan Rifa je jatuh telefon milik lelaki yang dia langgar itu juga turut jatuh. cuma tuan empunya telefon tu je tak jatuh. K tak lawak.

"SHUTY!" ujar lelaki itu. That boy terus mengambil handphone yang jatuh dan membelek-belek handphone nya. kut² la ada yg scrash ke apa ke.

Rifa berdiri lalu membersihkan kotoran kotoran yang melekat di seluarnya. "aduu s-sorryy pakcik" Rifa membuat tangan meminta maaf seperti  🙏. 'duhh tersasul la pulak'
" saya nak cepat! saya pergi dulu" tanpa berlengah Rifa terus berlari menuju ke dalam hospital.

"WOI! jangan lari "jerit lelaki itu. Rifa mengendahkan jeritan tu dan terus belari. sesampai je kat dalam hospital Rifa terus dia menuju ke kaunter pertanyaan

"petang... cik kat sini ada tk nama pesakit Siti Rauyah binti Abu Bakar yg baru masuk tadi?" tercungap-cungap nafas Rifa menyoal petugas yg bertugas di kaunter pertanyaan itu.

"Jap ye cik saya cek..... um Nama Pesakit tadi Siti Rauyah Binti Abu Bakar kan?" Rifa hanya mampu mengangguk.

"Oh pesakit tu ada dkt bilik No.10 cik" jawab penjaga kaunter yg jaga kaunter yelaa tkkanla penjaga hati saya pulakan? HAHAHA. "oh ok..tq cik" tanpa berlengah Rifa terus berlalu pergi.

sesampai je dkt dpn pintu bilik no.10 yg penjaga kaunter tadi sebut terus dia merempuh masuk tanpa beri salam.

"Ibu ibu!" jerit Rifa yang sedikit kuat
"Ya allah Rifaa.. knp jerit-jerit ni?! " marah ibu pada Rifa

"HEHE.. sorryyy" Rifa buat-buat muka cute. Rifa terus pergi ke sebelah ibunya yang sedang berbaring di atas lantai. HOHOHO gurau² atas katil.

sebelum dia bertanya itu ini. dia menggambil nafasnya dalam² dan terus berkata.....

"Ibu, Ibu okey tk nii!! kenapa tetiba masuk wad ni?" ujar Rifa risau.

"Rifa, ibu okey je tkde pape yg terok pon. ibu tergelincir je tadi" jawab Ibu rifa. "Ihh Ibu ni. tergelincir sampai masuk hospital?! pelik la bu!" soal Rifa harian berbintikan pelik.

"Ibu terlicin dkt bilik mandi. masa nak masuk nth knp tu tandas licin pastu Ibu jatuhla" ujar Ibunya kepada Rifa.

"Yang tu kenapa blh luka?" soal Rifa lagi dan tunjuk kaki ibunya yang berbalut. masih tidak berpuas hati dengan jawapan ibunya yang masih tergantungg...

"oh yang tu ibu tak tau kena apa sampai terkoyak kaki tu sbb time ibu
tergelincir tu ibu jatuh terus dah tk nampak apa-apa. bangun² je ada kat hospital" jawab ibu.

"Ibu ni lain kali hati hati la kalau nk ke tandas. suruh rayyan temankan. nanti kalau jadi apa² biar rayyan tu tendang je tu pintu. Nasib dia time tu dia pergi bilik ibu kalau tak... " ayat Rifa tergantung.

"Dah..dah tak payah fikir bukan bukan" ujar Ibu Rifa.

"satu lagi Rifa nk tanya, bila ibu dapat check out?" soal Rifa.

"Patutnya harinila doktor tu cakap"

"Okla mcm tu. Ibu tunggu jap. Rifa nak uruskan perubatan ibu jap" tanpa berlengah Rifa terus keluar dan menuju ke kauter untuk uruskan apa yang patut.
.
.
.
.
.
.
.
.
"Hati-hati ibu" Rifa menolong ibunya keluar dari kereta.

Sesampai je bilik ibunya Rifa terus tolong ibunya baring. "Ibu nak apa² lagi tak?" soal Rifa

"tak ada apa. ibu nak tidur. Rifa pergila rehat tapi jangan lupa nanti jam 4 ambik Rayyan ngan Riza" ujar Ibu.

"Yela bu. K ibu tidurla dulu assalamualaikum" Rifa terus keluar dari bilik ibunya.

>>>>>>

selepas pulang sekolah dalam jam 1 begitu Rayyan dan Riza akan ke kelas KAFA di masjid Al-Mesra berdekatan dengan pekan. mereka akan mengikut anak jiran sebelah rumahnya yang kebetulan mengaji disitu juga.

manakala Rifa adalah seorang guru yang mengajar di sekolah menegah Darul Alias. Rifa kebiasannya balik jam 2 atau 3. begitulah rutin harian mereka.

••••••••

Selepas je mandi solat zohor Rifa terus fly to the katill. Oh yeahh. nak tidurla takkan nk makan shshsh. tidak lupa juga dia set alarm jam 3.40 supaya tidak terlajak tidurr.


TO BE CONTINUE....

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Sep 28, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Mrs Rifa' XavieraWhere stories live. Discover now