In Occident a aparut o carte pe care multi o prezinta drept o antologie horror de care copiii ar trebui feriti.
Cartea este, de fapt, nimic altceva decat culegerea basmelor fratilor Grimm, numai ca editorul si traducatorul Jack Zipes a avut ideea de a traduce si publica versiunile „originale" ale acestor basme care sunt foarte departe de ceea ce stiti din „reformularile" Disney.
O mica intoarcere in trecut: fratii Jacob si Wilhelm Grimm au fost doi invatati care au trait la inceputul secolului al XIX-lea in Westfalia ocupata de armatele franceze. Pasionati de folclorul german si de traditiile orale, cei doi au incercat sa scrie o istorie a limbii germane, o gramatica germana si, printre altele, o antologie cu povesti, atat germane, cat si provenind din alte zone culturale.
Noi suntem familiarizati, se pare, cu editia din 1875 a cartii, dar aceasta era, de fapt, cea de a saptea rescriere si versiune a ei. Prima editie, cea din 1812-1815, continea 156 de povesti pe care, dupa, uzina Grimm Bros. le-a rescris, reformulat, indulcit si cenzurat, adaptandu-le la sensibilitatile epocii.
Versiunile originale ale povestilor cunoscute sunt insa socante pentru multi cititori. Culese de cei doi Grimm de la povestitorii populari, ele reflectau realitatea epocii. Iar „realitatea" in care traia poporul Europei (razboaie, violente, foamete, exploatare etc.) era cumplita. De aceea, cititorul de astazi s-ar putea sa fie socat constatand ca povestile roz ale copilariei se invecinau periculos de mult, la origine, cu fantasmele marchizului de Sade: viol, mutilari, crime etc.
Intre timp, Valerie Ogden aminteste intr-un articol publicat de „Huffington Post" ca, la origine, multe dintre aceste basme sunt bazate pe fapte si persoane reale. Valerie Ogden spune ca fratii Grimm si-au dat seama ca, daca vor sa isi vanda cartile fara sa urce in cap publicul burghez, ar fi mai bine sa „indulceasca" atrocitatile originale. In acest sens, ei au tras cu ochiul la opera inaintasului lor francez, Charles Perrault, ale carui povesti, frumos spuse (nu pentru copii, ci pentru un public adult), sunt bazate pe legende locale si, deseori, pe fapte reale..
CITEȘTI
Povestile fratilor Grimm
RandomCine ar fi crezut ca unele desene Disney au la baza fapte cit se poate de reale si infioratoare..?