1 عروس صغيرة

3.2K 80 18
                                    

فى قرية صغيرة فى الصعيد إمتلأ بيت الحاج عثمان حجازى بالأفراح والزغاريد لزواج إبنته  الوسطى راضية  

كان الحاج عثمان يعد من كبار رجال القرية وأغناهم والجميع يحترمه ويحبه ولذلك حضر رجال من المناطق المجاورة وحتى من القاهرة لحضور الاحتفال ومشاركة الحاج عثمان فى فرحته, كان لديه ثلاث فتيات وولد واحد, إبنه خالد تزوج فى سن صغير وبالرغم من انه اكمل تعليمه إلا أنه لم يعمل بوظيفة ويتولى رعاية أرض العائلة ولديه أيضا ثلاث اولاد والإبنة الثانية نادية تروجت فى سن السادسة عشر ولديها طفلان والإبنة الثالثة فى الترتيب هى راضية وتأخر زواجها لتغيير القانون وإضطر والدها أن ينتظر لتتم عامها ال18 لتتزوج والأخيرة ومدللة البيت هى صافية التى أنهت دراستها الثانوية هذا العام بتفوق .

وقفت صافية تنتظر بفرحة أمام الباب فقد إتصلت عمه والدها وسوف تأتى هى وزوجها لحضور زفاف أختها راضية.

كانت الحاجة صافية , عمة الحاج عثمان ويعتبرها الجميع كبيرة العائلة بالرغم من أنها كانت تكبره ب10 سنوات فقط , تزوجت أيضا فى سن صغيرة وعاشت مع زوجها فى القاهرة ,لم تنجب أطفال وتعلقت روحها بصافية التى ولدت على يديها وتكريما لها قام عثمان بتسمية طفلته على إسمها صافية ... كانت الحاجة صافية تأتى بإستمرار للبلدة وهى محملة بالهدايا والخير وطبعا كان لصافية النصيب الأكبر فى كل شئ ......

نادتها أمها من داخل البيت : صافية.. ياصافية,

أيوه يا أما ...

تعالى يابنتى ساعدى البنات.

جاية بس لما تيجى عمتى ..

إقتربت هنية منها وقالت: بجالك لك ساعة واجفة على الباب يابنتى, هم لسه فى الطريج, أدخلى ساعدى أختك...

يووه يا أما... معاها إخواتى وبنات عماتى وبنات خالى..

أنا مش عارفة إشمعنى عمتى صافية اللى إنت متعلجة بيها كده؟

بأحبها يا أما وهى كمان بتحبنى زى بنتها تمام.

الحج يتجال بتحبك دونا عن إخواتك...

بجالها كتير مجاتش وإتوحشتها جوى...

طيب أدخلى دلوجتى و....

سمعو نفير سيارة فقفزت صافية من الفرحة وهى تقول: وصلت , عمتى صافية وصلت...

توقفت السيارة أمام البيت ونزلت الحاجة صافية وألقت صافية بنفسها بين ذراعيها وضمتها عمتها وقبلتها وقالت: وحشتينى قوى ياحبيبتى قوى...

وإنت كمان ياعمتى إتوحشتك جوى جوى...

قبلت الحاجة صافية وجه الفتاة ونظرت لها وقالت بحنان: إيه الجمال ده ياصفوتى كل ماتكبرى بتحلوى يابنتى.

سأكتفي بك حيث تعيش القصص. اكتشف الآن