Wap-wap panas yang keluar dari periuk yang aku tenggekkan di atas dapur, aku biarkan. Sementara menunggu sup daging aku mereneh sempurna, aku sempat menyelak helaian surat khabar hari ini.
"Kakak masak apa tu? Reneh sup lagi ke?"
Soalan dari si adik cilik aku angguk sebagai jawapan. Mata si kecil kemudiannya berlari-lari ke arah lain, seolah mencari sesuatu.
"Kakak ni asyik masak sup je. Adik nak kan kelainanlah! Bosan tahu tak asyik makan benda sama je setiap hari!"
Aku membisu mendengar kata-kata adikku. Belum sempat dia beredar, aku sempat menahan dia.
"Esok kakak buatkan sarapan lain. Tapi hari ni, adik makan dulu sup yang kakak buat ya? Soalnya hari ni kakak masak sup spesial."
Adik berkerut, namun mengikut juga kataku. Dia melabuhkan punggung di atas kerusi dapur dan menunggu aku menyediakan sup untuknya.
"Apa kelainan sup kakak hari ni?" Soalnya.
Aku tersenyum memandangnya seraya menghulurkan mangkuk berisi sup kepadanya.
"Yang lain pada sup kakak hari ni, kakak gunakan daging mama! Selalunya kakak gunakan daging ayam dan kambing, tapi kali ni ada daging mama!"
Wajah pucat pasi adikku mengundang seringaian aku.
"Apa kata kalau esok kita makan sup daging adik pulak? Adik kan sukakan kelainan, betul tak?"
: 23/6/17
YOU ARE READING
The Secret of Bloody Case
Random"When someone is mean to me, I just make them a victim in my next book." - Short Story - : 23/6/17 Storyline by : ©everiyn2023