"Maaf mengganggu. Boleh saya tahu jalan ke alamat ni? Rumah no 2, jalan permatang.."
Beberapa orang kampung menunjukkan jalan ke alamat yang diberitahunya kepada mereka.
Laura menarik bagasinya keluar dari keretanya. Dia melihat rumah di hadapannya.
"Woah.."
Rumah untuknya dalam kampung? Kenapa di sini? Dia mula tertanya tanya. Telefonnya pula berbunyi.
"Hello.. ya saya. Saya dah sampai tapi tempat ni macam dalam kampung. Is this legit? So I'd stay here for two weeks?" "Not two weeks but month. Two months."
Dia mengangguk perlahan setelah mendengar jawapan dari ketuanya.
Dia harus tinggal dalam kampung ini selama dua bulan sebelum ditempatkan di kuarters polis. Dia tak menolak kerana dia juga yang meminta untuk menjadi ketua kumpulan untuk sebuah kes.
Dia harus melaporkan diri di balai polis pada keesokan paginya.
Setelah membersihkan dirinya, dia mengambil tempat di sofa. Angin sejuk meniup lembut. Ia mengambil keputusan untuk berjalan di luar.
Sambil berjalan, dia melihat bintang di langit. Kampung ini sejuk dan tenang. Orang orang di sini juga sangat peramah.
Ketika dia datang ke rumah ini, dia menemui beberapa orang kampung yang menunjukkan arah kepadanya.
"Wait!"
Laura terdengar bunyi tembakan lalu terus dia berlari ke arah bunyi itu dengan pistolnya.
Dia melihat seorang lelaki yang sedang mengacu pistol ke arah lelaki yang berada bertentangan ia lalu Laura terus bersembunyi. Dia harus tahu apa yang sedang berlaku di sini.
"I can't see his face.."
Dia berkata kepada dirinya sendiri. Namun dia tidak boleh lihat wajah lelaki itu kerana mereka pergi jauh dari tempat dia berada.
Dia cuba mengejar namun hanya jaket lelaki itu dapat dilihatnya dari jauh. Dia terasa kecewa.
Apabila berjalan pulang telefonnya berbunyi.
Chief: You have to stay there as an undercover police. We just a report that he's staying there. So.. you'll be a teacher.
Laura: What!? Teacher? Until when?
Chief: Until I ask you stop being a teacher. You have to stay there. Tak perlu laporkan diri esok because you have to keep an eye on that village.
Laura: Baik Tuan.Entah kenapa dia terasa bagai dipermainkan. Ia faham bahawa inilah tugasannya sebagai polis. Namun dia tetap kecewa.
Laura terlelap sambil melihat telefonnya.
It's you and me in this world, 내게로 다시 와, tie me
날 구원할 거라면, just come kiss me and bite me (oh, babe)
혈관 속 memory, 널 찾던 내 세포는 scream
이젠 알아, what I had to be? 운명은 우릴 다시 발견했지
Got me bad, bad, bad, 나를 괴롭힌 뭔갈 찾아 헤매는 dreams
떠올랐어, when you next to me, 잠시 잊혀진 나의 이름이
This blood's pumpin' crazy
(Oh, my, oh, my God)
'Cause I know you'll save me
-Bite me, EnhypenAlarm telefon Laura berbunyi. Dia mencelikkan matanya namun dia tidak bersemangat. Dia tak pernah terasa begini untuk memulakan harinya sejak mula bekerja sebagai polis.
Laura membersihkan dirinya sebelum terus ia berjalan ke sekolah di kampung itu. Dia diberi arahan untuk menjadi guru sandaran hingga ia diberi arahan untuk berhenti.
"Puan Maznah kan?" "Yaa betul. Laura ya?" "Ya saya." "Cantiknya Laura. Macam orang.. Turkey gitu."
Laura menggeleng sambil tersenyum malu. Dia tidak memberitahu sesiapa bahawa ibunya asal dari Turkey. Tetapi ayahnya berasal dari tanah air tercinta, Malaysia.
"Laura boleh mula bekerja mulai esok ya? Kalau Laura nak berkenalan dengan cikgu cikgu lain, I can ask someone to help." "Takpe, puan."
"Esok, saya akan berkenalan sendiri." "Baiklah kalau macam tu."
Hanya Puan Maznah sahaja yang tahu tujuan sebenar Laura di sini kerana ketua kumpulan untuk misi ini telah memaklumkan kepadanya tentang misi penting ini.
"Don't worry, Laura. Saya takkan bagitahu apa apa kepada sesiapa. Because I was a police officer before. I stopped everything because I lost the passion of being a police. And I'm here today. Im loving my job even at this age."
Laura terkelu. Dia mengangguk perlahan.
"Puan, saya nak tahu sesuatu boleh?" "Ya Laura, jangan teragak agak untuk tanya apa apa." "Who do you suspect in this village?"
"It's not a suspect anymore, Laura. Memang dia seorang je dalam kampung ni yang ditarget oleh semua pegawai polis. But.."
Laura mengerutkan keningnya. Dia memandang Puan Maznah. Siapa dia?
"But?" "I know him." "Siapa dia, puan?" "Kalau Laura kenal dia pun Laura akan tahu bahawa ia bukan orang yang boleh membunuh. Atau buat perkara perkara yang tak sepatutnya."
"Boleh saya tahu siapa dia?"
Puan Maznah mengangguk.
"Dia akan datang ke sekolah ni setiap Selasa. Its his charity day. He'll come to donate food." "His charity day?" "Hmm. Setiap Selasa dia datang ke sini untuk derma makanan untuk semua student no matter who they are."
Laura mula tertanya tanya. Siapa lelaki ini? Dia harus tahu. No, dia mahu tahu.
"Now I'm eager to know who he is. Saya datang semula esok ya Puan? Terima kasih.."
Laura berjalan perlahan untuk ke kedai sambil berfikir tentang lelaki yang bakal ditemui esok hari. Siapa lelaki ini? Kenapa dia perlu menjadi 'target' semua pegawai?
Dia tidak sedar apabila dia tersepak sebuah batu lalu terjatuh ke tanah. Dia memegang lututnya.
Darah! Ya Allah. Dia sudah biasa dengan luka namun di sini, dia tidak mempunyai peralatan untuk mencuci lukanya.
Pertama sekali, dia harus bangun dari tanah. Namun entah kenapa dia terasa lemah.
Walau dia cuba untuk bangun, dia tetap tidak mampu.
Leon Laura ❤️
YOU ARE READING
Leon Laura
Romance"I took the vow, screamed to the sky. Oh, how can I dream of being yours?"-Laura Hanya dia sahaja yang tahu kenapa ia jatuh cinta pada insan yang langsung tidak balas pandangannya malah insan yang berbahaya. Tiada siapa yang berani mendekati lelaki...