Prolog

10 3 3
                                    

Di sebuah kamar istana itu, terlihat dua orang lelaki yang mempunyai jarak umur yang jauh dan mempunyai kemampuan fizik yang berbeza. Lelaki yang lebih tua itu sedang terlantar di atas tempat tidurnya. Lelaki tua itu memalingkan kepalanya kepada sang pemuda yang duduk di sebelah tempat tidurnya. Tangannya bergetar mencapai tangan  putera tunggal nya itu . Dia memandang raut puteranya  yang murung .

" Nak, umur Ayahanda sudah tidak lama ,  Tiada lagi yang dpat ayahanda harapkan . Ibunda anakanda  sudah pergi meninggalkan kita berdua jadi cuma kita yang masih bertahan. Ayahanda mempunyai satu permintaan  untuk anakanda . Jika anakanda dapat menyelesaikannya dengan baik, ayahanda akan menyerahkan tahta kerajaan ini kepada anakanda sembari ganjaran kepada anakanda kerana telah menyelesaikan tugasan yang diberikan.  Ayahanda mahu kamu berlayar ke utara untuk dapatkan candenti papiliones".

"Candeti papilione? . Ayahanda, bukankah kupu-kupu itu sangat sulit untuk ditemukan, bahkan orang-orang menunggu 1 tahun  untuk melihat kupu-kupu itu bersinar pada waktu malam".

" Dalam dua minggu lagi , malam itu bakal tiba. Berangkatlah segera dan cepat kembali dengan membawa kupu-kupu itu".

"Baiklah, serahkan saja semua padaku".

" Beritahu kepada perajurit kita untuk sediakan kapal dan semua bekalan kita ke utara.''

******

"Sehari setelah pertemuan sang raja dan sang putera itu, mereka berlayar di pagi hari pada keesokan harinya ". 

Tiada lagi yang dapat menghentikan hasrat sang putera itu dari mendapatkan apa yang diinginkannya. Bahkan cuaca panas terik, hujan yang menghantam bahtera nya, bahkan arus lautan yang terkadang membuat bahteranya teombang-ambing tidak membuatnya berputus asa. Akhirnya, setelah 13 hari mereka berlayar mereka sampai ke sebuah pulau yang menjadi habitat kepada kupu-kupu yang menjadi tujuan mereka berlayar.  Mereka mengambil keputusan untuk beristirahat sebentar  di bahtera kerana hari masih petang . Kupu-kupu i tu cuma muncul pada waktu malam jadi mereka tidsk mahu membuang tenaga mereka dalam mencari haiwan itu  kerana jika dicari pun tidak akan dapat dijumpai . Tanpa mereka sedari, terdapat satu sosok yang memerhatikan mereka dari pulau itu. Dia berlindung di sebalik pohon yang berada di pantai tersebut. Dia tersenyum sinis. Perlahan bayangannya hilang dari balik pohon itu. 

Malam pun tiba,mereka sudah siap sedia. Mereka sekarang berada di  tengah-tengah pulau tersebut. Mereka semua memerhati bulan . Tidak lama lagi bulan purnama akan muncul dan itulah saat kupu-kupu akan muncul. Tiba-tiba keadaan disitu menjadi terang akibat cahaya dari  bulan purmana tersebut. Mereka tersenyum. Cahaya-cahaya kecil yang datang dari bahagian dalam pulau itu menuju ke arah merejka berada. Iaitu di tengah-tengah pulau dan berada tepat di bawah sinaran bulan purnama tersebut. Ah, kupu-kupu itu sudah muncul.Kupu-kupu yang hanya bercahaya apabila bulan purnama tiba. Sesuai dengan namanya Candeti papilione yang berarti kupu-kupu yang bersinar . Itulah yang menyebabkan kupu-kupu ini sulit untuk dijumpai kerana keistimewaannya ini. 

Sang putera menadahkan tangan kanannya kepada perjurit di sebelahnya. Tanpa bertanya banyak, sang perajurit itu langsung mengerti dan memberikan putera itu balang kaca yang lumayan besar. Putera itu menunduk ,menangkap beberapa kupu-kupu untuk dibawa menghadap kepada ayahandanya. Putera itu tersenyum. Dia mengarahkan anak buahnya untuk segera berlayar  meninggalkan pulau tersebut . Kemudian, suara perempuan di telinganya menghentikan langkahnya .

" Jangan bawa kupu-kupu itu pergi dari sini. Mereka merupakan hak pulau ini. Jika kamu tetap membawanya, percayalah akan ada bala yang menanti kalian". Suara halus perempuan itu tidak membuat sang putera menghentikan langkahnya, bahkan dia ccepat - cepat melangkah keluar dari pulau itu. 

Nos iterum conveniantWhere stories live. Discover now