sedikit cuma

5.6K 52 7
                                    

Bukannya dengki dan tidak juga juga irihati,  Dino hanya sekadar mencicah sahaja, yang hanya  sedikit cuma dari nikmat yang ada.
"Wawan sedari lahir engkau telah menikmati kesenangan dan kemewahan, jadi apa salahnya jika aku mencicah sedikit sahaja dari nikmat itu."
Bisik hati Dino. Dalam itu dia pun menoleh ke samping, di pandangnya makcik Saonah, ibu Wawan. Begitu lena sekali dia, mengkin terlalu letih kerana melayaninya tadi. Selalunya pun tidak begini. Tetap entah memgapa hari ini seperti bernafsu sekali pula Dino. Lepas itu makcik Saonah melayan pula, maka semakin menjadi jadilah lagi. Biasanya lebih kurang satu jam sudah selesai, tetapi kali ini hampir dua jam. Biasanya juga makcik Saonah mencapai kemuncaknya empat atau lima kali  sahaja dia sudah minta untuk berhenti. Tetapi kali ini hingga sampai sepuluh kali dia masih lagi berdiam dan bertahan.  Itupun Dino yang telah menamatkan nya sendiri.

Di tenungnya wajah makcik Saonah lama lama. Memang masih cantik dan kelihatan lebih muda dari usianya. Sebab itulah Dino pun masih berselera untuk menjamah dan menikmatinya. Baginya memang tidak hairan, kerana kehidupan keluarga makcik Saonah dalam keadaan serba mewah yang tidak pernah merasa susah. Pada hari itu adalah merupakan kali kedua mereka telah melakukan perkara tersebut. Pada pertama kali tempoh hari, ianya berlaku dengan secara kebetulan sahaja, langsung tidak terfikir, apa lagi untuk di rancang. Memang ada rancangan tetapi dengan Norlia, isteri Wawan. Mana tahu ibu mertuanya pula yang telah turut terjebak sama. Memang bukan tujuan dan memang bukan rancangan. Kejadian dengan makcik Saonah ini berlaku ada lah memang kerana secara kebetulan.

Sebenarnya hari itu memang Dino dan Norlia ada merancang sesuatu. Pada seminggu sebelum itu Norlia telah memaklumkan pada Dino bahawa Wawan akan ke luar negara selama lima hari. Dari itulah mereka berdua pun telah merancang sesuatu. Apa lagi Norlia mendapat tahu mak mertuanya juga ada rancangan nya sendiri. Tetapi pada hari tersebut, apa yang mereka berdua rancang ternyata gagal. Bila tiba tiba ibu mertua Norlia balik sebelum waktunya. Dengan kemunculan makcik Saonah itu telah secara tidak langsung telah mengganggu apa yang mereka sudah rancangkan tersebut, yang menjadikan segala galanya telah di batalkan. Lalu Dino dengan rasa hampa dan kecewa dengan nada bergurau telah bersuara  untuk mendapatkan ibu mertua nya itu pula sebagai untuk mengganti rancangan mereka yang telah gagal itu.

Oleh kerana juga merasa kecewa, lalu dengan secara serius Norlia telah pun menggalak kan dan mendorong  supaya Dino meneruskan sahaja hasratnya itu. Memang walau pun pada awalnya ia hanyalah sebagai gurauan Dino sahaja. Tetapi Norlia telah menanggapinya dengan serius pula. Sehingga begitu bersungguh sungguh dia untuk Dino melaksanakan apa yang di hasratkannya itu. Maka dengan itu terjadilah apa yang harus terjadi. Hingga kerana Sebab itulah juga berlakunya apa yang sudah berlaku sekarang ini.

Ketika itu dalam Dino dan Norlia baru hendak bermula, tiba tiba sahaja kedengaran ada kereta masuk ke halaman rumah. Rupa rupanya makcik Saonah yang  balik.
" Awal pula orang tua ini balik, katanya sampai lewat malam."
Gerutu Norlia sebagai merujuk kepada emak mertuanya itu. Dengan kalang kabut mereka berdua pun mengemas diri masing masing. Dalam pada itulah mereka telah berbincang bincang tentang makcik Saonah, sehinggalah dia masuk ke dalam rumah dan duduk bersama mereka.
" Kata balik sampai lewat malam.?"
Tanya Norlia.
" Emg, tak jadi, Datin Rosmah dengan Puan Sri Nurhana pula minta pinda minggu depan."
Jawab makcik Saonah sambil dia menghela nafas, yang tidak pasti kerana kelelahan atau hanya sebagai meluahkan perasaan.

" Minggu depan abang Wawan ada kat tumah."
Kata Norlia mengingatkan emak mertuanya itu.
" Ha, itulah. "
Sahut makcik Saonah mengiya kan kata kata menantunya itu. Memang dia sayang sangat dengan Norlia menantunya yang seorang ini, kerana telah memahami jiwa dan perasaan nya. Tidak seperti Wawan, walau pun anaknya sendiri, tetapi telah terlalu mengongkong. Makcik Saonah baru hendak merasa erti kebebasan setelah bergelar janda ini. Dia mula mengenali Datin Datin, Datin Sri Datin Sri dan Puan Sri Puan Sri. Semasa suami nya masih ada, dia tidak pernah merasa kebebasan seperti itu. Walaupun ada berjumpa dengan mereka mereka itu tetapi tidak dapat merasa bersama seperti yang sekarang ini. Kini setelah suaminya tidak ada, anaknya pula yang telah mengongkong nya. Bosan juga dia.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 12, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

sedikit cumaWhere stories live. Discover now