Dian menutup pintu bilik rehat setelah siap menyalin pakaian. Syif bekerja untuk hari ini sudah pun tamat sebentar tadi. Baru sahaja dia hendak menyusun langkahnya, tiba-tiba matanya menangkap sosok tubuh yang sedang leka menaip sesuatu di atas keyboard.
Gadis itu menghampiri Zuha sambil tersengih. Inilah rutin Zuha setiap kali mempunyai masa lapang iaitu menulis novel di aplikasi oren, salah satu aplikasi e-novel yang terkenal di dunia maya. Walaupun dia tidak terkenal seperti penulis lain tetapi dia tetap terus berkarya kerana bagi Zuha, dia menulis sekadar hobi dia sahaja.
"Zuha, kau ada publish cerita baru ke?"
"Err, ada." jawab Zuha, ringkas. Matanya masih lagi setiap memandang ke arah skrin.
Selain Hawa dan Izham, Dian pun turut maklum dengan hobinya yang gemar menulis. Itu pun Zuha terpaksa memberitahu setelah beberapa kali gadis itu cuba merisik tentang apa yang dia lakukan dengan notebook computer miliknya.
Oleh kerana dia sendiri sudah berasa rimas dengan perbuatan Dian, Zuha berterus-terang saja tentang hobinya itu. Malah Dian turut mengetahui yang Zuha meminati Aurel sebagai idola sebab Dian juga meminati novelis misteri itu.
Tapi sampai setakat itu jelah. Malas nak bercerita panjang. Perangai Dian yang macam mami jarum ni bukannya boleh percaya. Silap haribulan, semua benda dia nak cerita kat orang lain. Kata orang, pandai makan tapi tak pandai simpan.
"Kau nak jadi editor tak bertauliah aku lagi tak? Pendek je cerita yang aku buat ni. Malas nak buat panjang-panjang." ujar Zuha sambil tayang sengih. Dia memberi ruang kepada Dian untuk duduk di sebelahnya.
Dian lantas melihat skrin laptop itu sambil mengangguk kecil. Boleh tahan juga jalan cerita yang dihasilkan oleh Zuha kali ini.
"Okay je cerita kau ni."
Zuha mula sembunyi senyum. Terbit rasa bangga dihati apabila mendapat pujian daripada novelis terkenal seperti Dian. Oh, ya. Dian ni pun sebenarnya seorang novelis. Sekarang ni Dian sudah memiliki dua buah novel yang turut menjadi bestseller, sama macam Aurel.
Tapi apapun Aurel lagi hebat. Okay, done puji idola sendiri.
"Yeke? Kalau macam tu, aku publish aje lah terus."
Butang 'publish' ditekan.
Dian hanya tergelak kecil.
"Oh ya, next week ada bengkel penulisan kat perpustakaan negara. Jom temankan aku? Nanti kita minta cuti sama-sama."
"Bengkel penulisan? Berapa yuran dia? Setahu aku benda macam ni berbayar."
Zuha menutup skrin notebook computer lalu menghadapkan tubuhnya ke arah Dian sambil menanti jawapan daripada Dian.
"Free je. Aku sebenarnya dapat jemputan dari pihak penganjur sebab dulu aku pernah buat collab dengan diorang. Diorang bagi kuota dua orang untuk pergi sana. Jomlah temankan aku. Kau aje kawan penulis yang aku ada."
Bersinar mata Zuha apabila mendengar perkataan percuma. Benda free siapa yang tak nak, kan?
"Bolehlah. Tapi kena beritahu Farid awal-awal. Takut nanti tak ada orang yang nak ganti kita pula."
"Kau jangan risau. Pasal hal tu, aku dah siap inform Farid and dia kata okay." tutur Dian.
Berkerut seribu dahi licin itu. Eh? cepatnya si Farid ni approve cuti. Kalau dia yang apply, sebulan sebelum tarikh pun belum tentu lagi Farid nak approve. Banyak betul alasan yang dia beri sehinggakan Zuha sendiri sudah malas hendak memohon cuti melainkan hanya perkara kecemasan sahaja.
Emm, dengan pekerja sendiri pun nak berkira.
"Okaylah. Aku balik dulu. Jangan lupa tau, next week. Nanti aku send location kat kau." ujar Dian lalu meninggalkan Zuha sendirian.
YOU ARE READING
HER BEAUTIFUL COMFORT - C
RomanceStatus: complete (Previous title: Her Beautiful Consolation) Zuha Munirah x Zuhayr Muqri [Karya ketiga dari snowdreamm] Zuha Munirah, seorang gadis yang pendiam dan lebih gemar memendam rasa. Kejadian di mana karyanya telah diciplak oleh insan yang...