8

11.7K 627 21
                                    

Zuhayr labuhkan duduk di sebelah Zhareef bagi meluangkan masa bersama keluarganya setelah selesai menikmati makan malam sebentar tadi. Inilah acara mingguan yang telah ditetapkan oleh Dato' Zhafran Hazmi agar mereka berkumpul sekurang-kurangnya seminggu sekali.

Maklumlah, rumah agam milik Dato' Zhafran kini hanya dihuni oleh dia dan isterinya, Datin Zareena Zahra termasuklah Mak Kiah sebagai pembantu rumah dan Pak Ramli sebagai pemandu Dato' Zhafran. Hal ini kerana ketiga-tiga anak mereka sudah pun tinggal berasingan menjadikan suasana rumah itu semakin sunyi.

Zuhayr dan Zhareef Fateh sudah pun memiliki rumah sendiri manakala Zaheera Sofea terpaksa menyewa dek kerana jarak dari rumah agam itu ke kawasan kolej mengambil masa hampir empat puluh lima minit. Itu pun kalau tak ada traffic jam.

"Estelle updated Kau, Tercipta Untukku - Bab 10."

Hujung bibir Zuhayr ternaik sedikit sebaik sahaja dia membaca notifikasi tersebut. Zuhayr sendiri yang memasukkan karya Estelle itu ke dalam private reading list miliknya. Dah alang-alang haritu dia baca sambil menunggu Faris, baik dia follow aje terus sampai cerita tu tamat.

Sofea yang perasan akan tingkah abang sulungnya itu segera menyiku perlahan lengan ibunya yang sedang leka menonton televisyen. Datin Zareena lantas mengerutkan dahi. Apa kena pula anak daranya yang sorang ni?

"Tengoklah abang long tu mummy. Sengih macam kerang busuk." bisik Sofea sambil matanya menjeling ke arah Zuhayr yang masih lagi menatap skrin iPhone miliknya. 

Anak mata Datin Zareena terus beralih sepantas kilat ke arah Zuhayr. Betullah kata Sofea. Jarang sekali anak sulungnya ini tersengih sampai macam tu sekali. Zuhayr lebih suka tayang stone face aje. Senyum pun sekali sekala. Itu pun ketika berjumpa dengan klien.

"Ehem, along. Ada apa senyum-senyum tu?"

Kini semua mata jatuh ke arah Zuhayr. Teguran ibunya membuatkan lelaki itu segera berdehem sambil membetulkan kedudukannya.

Aih, kantoi la pula!

"Err, tak ada apa-apalah, mummy. Faris ni ha. Tak habis-habis dengan lawak hambar dia tu." Zuhayr memberi alasan sambil cuba mengawal riak wajahnya. Dia sendiri pun tak sedar yang dia boleh tersengih ketika membaca novel di aplikasi oren itu. Memalukan betul!

"Eleh, ye la tu. Along ni kalau dah ada calon cakap je lah. Mummy bukan marah pun." ujar Sofea bersama dengan senyuman lebar. Dia punya lebar tu kalau boleh nak cecah sampai ke telinga. 

Namun, senyuman di wajah gadis itu serta-merta mati apabila Zuhayr memberi pandangan maut kepadanya. Liur ditelan perit. Sofea lantas bangun dan melangkah masuk ke dalam bilik.

"Err, Fea lupa pula yang Fea ada assignment nak kena siapkan. Fea naik dululah."

Zhareef yang hanya memerhatikan sejak dari tadi mula ketawa kecil apabila melihat telatah adik bongsunya itu.

Itulah. Sarang tebuan jangan dijolok. Kan dah mendapat!

"Apa buat Fea macam tu? Tak baik tau along ni." tegur Datin Zareena sambil menggeleng kecil apabila melihat telatah mereka berdua.

Zuhayr menjuihkan bibir sambil tangannya menutup skrin iPhone tersebut.

"Along mana ada buat apa-apa. Along cuma pandang dia aje. Tak salah pun, kan?"

Datin Zareena menggeleng lagi. Beginilah sikap dua beradik itu. Setiap kali berjumpa ada saja benda yang hendak digaduhkan. Mujurlah Zhareef bersikap baik malam ini. Zhareef lagi gemar menyakat Sofea jika hendak dibandingkan dengan Zuhayr. 

"Tapi betullah yang Fea cakap tu. Kalau along dah ada calon, bawalah datang jumpa mummy dengan daddy. Mummy teringin nak berkenalan dengan calon pilihan along tu."

HER BEAUTIFUL COMFORT - CWhere stories live. Discover now