Penerimaan

13.5K 124 17
                                    

Razak memandu keretanya pulang ke rumah. Pn. Sofiah sedari tadi hanya bermain dengan telefonnya sahaja. Lagak mereka seperti tiada apa-apa yang terjadi. Masing-masing diam membisu.

Fikiran Razak ligat memikirkan apa yang dimaklumkan ibu mentuanya sebentar tadi.

Kami?

Dia kini sudah tahu akan hubungan seks bebas antara keluarga isterinya. Tambahannya pula dengan kehadiran tetamu di rumah mentuanya itu... Bermacam-macam idea gila menerjah masuk ke fikirannya.

Laila...

Ya, itu nama pertama yang hadir di benak fikirannya. Dia sudah nampak isterinya melayani lelaki lain. Namun perkara itu berlaku tanpa dirancang. Bagaimana pula jika dia sendiri hadir menyertai atau merelakan isterinya berkelakuan sundal di hadapannya?

"Jangan fikirkan sangat Razak... Lagi kamu fikir, lagi rumit nanti." Kata Pn. Sofiah dengan tiba-tiba.

Lamunan Razak terhenti. Dilihatnya Pn. Sofiah sudah menyimpan telefonnya ke dalam beg tangannya. Razak hanya mendiamkan diri. Terus memandu keretanya pulang ke rumah.

Saat menghampiri rumah mentuanya itu, kelihatan lampu di porch tidak dihidupkan. Seperti tiada orang di rumah. Namun kereta ahli keluarga yang lain masih lagi ada. Begitu juga dengan kereta tetamu mereka di hadapan kawasan rumah.

Razak parkingkan keretanya di dalam rumah seperti mana yang ditinggalkannya tadi. Enjin kenderaannya dimatikan. Mereka terdiam seketika sebelum Pn. Sofiah membuka pintu lalu bergerak ke arah boot belakang.

"Razak! Mari tolong ibu angkat barang. Lagipun ibu tak nampak sangat la kat sini." Arah Pn. Sofiah.

"Haa... Jap bu."

Razak segera keluar untuk membantu ibu mentuanya itu. Saat mereka mengeluarkan barang, Sebuah kereta Myvi merah berhenti di hadapan rumah mereka. Lampu kenderaan itu dimatikan sebelum enjinnya juga dimatikan. Razak cuba melihat siapa yang datang ke rumah mereka malam-malam begini.

Saat pintu bahagian pemandu dibuka, seorang wanita keluar dari kenderaan. Dahi Razak berkerut. Dia kenal akan wanita itu. Wanita itu adalah isteri abang iparnya, Ain.

"Hai bu, Razak! Dari mana?" soal Ain.

"Eh Ain, dari mana? Ibu keluar beli barang sikit dengan Razak tadi. Aidil mana?" jawab Pn Sofiah sambil bertanyakan tentang cucunya bila melihat Ain hanya datang seorang.

"Aidil ada kelas tambahan sikit malam ni. Lepas Ain ambil dia dari sekolah sesi petang tadi, Ain tinggalkan saja dia di rumah." Kata Ain.

"Hmm... ni ibu keluar berdua dengan Razak saja ke? Laila tak ikut sekali?" tanya Ain.

Pn. Sofiah hanya tersenyum. Dia tahu Ain sudah dapat mengagak apa yang berlaku.

"Kamu berdua sembanglah dahulu. Biar ibu masuk dulu letak barang. Jangan lama sangat okay..." Kata Pn. Sofiah sambil menutup boot belakang kereta Razak lalu berlalu masuk ke rumah.

Razak memandang ke arah isteri abang iparnya itu. Malam tersebut Ain hanya mengenakan tudung bawal hitam serta tshirt lengan panjang berwarna kelabu. Bawahan pula Ain hanya memakai skirt labuh berwarna hitam.

"Kakak buat apa datang malam-malam ni. Ada tinggal barang ke? Abang Luqman mana?" tanya Razak.

"Hmmm... saja akak datang malam-malam ni. Lagipun abang ipar kamu tu dah ada di dalam." Jawab Ain sambil berjalan mendekati Razak.

"Tadi Razak buat apa dengan ibu?" Tanya Ain sambil tersenyum di hadapan Razak.

*********************************************

Dunia SerakahWhere stories live. Discover now