PROLOG

9 3 0
                                    

Hé, c’est pas juste!”

PAP!

Tangan naik ke pipi mengusap bahagian pipinya yang ditampar kuat. Keliru mengapa dirinya ditampar sedangkan mereka sekadar bermain.

Budak lelaki di hadapannya ditenung geram, namun hanya dibalas senyuman mengejek kemudian dia ditinggalkan sendirian seperti biasa. Kepala ditundukkan ke tanah cuba menahan kesedihan.

Punggung dilabuhkan di atas jalan berbatu tempat mereka bermain tadi. Lutut dipeluk dan air mata dihamburkan tanpa rasa malu. Mengeluarkan segala rasa yang terpendam sebelum balik menghadap penghuni rumah.

Lama berteleku, akhirnya dirinya membuat keputusan pulang ke pangkuan ibunya yang menanti di rumah kecil mereka. Longlai kakinya berjalan menapak di atas jalan seolah-olah kasut buruknya di isi batu bata. Bajunya yang singkat ditarik-tarik ke bawah mengurangkan rasa malu pada diri sendiri.

Ibunya bekerja keras demi sesuap nasi disini, apa lagi yang dia harapkan?
Air mata di lap kasar dengan hujung lengan baju. Wajah yang basah dengan air mata tadi diganti dengan senyum kelat yang sebaik mungkin cuba dimaniskan untuk berhadapan dengan ibunya nanti.
Kaki kanan masuk melangkah ke dalam rumah serba kekurangan itu dengan senyum gembira.

“Maman?” panggilnya ceria. Senyuman lebar ditayangkan khas untuk ibu kesayangannya.
Namun senyumannya memudar berganti dengan riak tanda tanya. Terkebil-kebil matanya melihat ibunya mengemas barang-barang mereka masuk ke dalam beg hitam besar sebesar tubuh badannya.

“Maman, oú vas-tu??”

Perbuatan ibunya terhenti. Barang yang berada di dalam tangannya diletakkan ke dalam beg lalu memalingkan wajahnya melihat wajahnya. Ibunya tersenyum kecil.

“On part en vacances”

Ibunya berlutut dan mendepakan lengannya ingin memeluk si anak seperti kebiasaannya. Laju dirinya berlari masuk ke dalam pelukan si ibu dengan wajah ceria.

Namun,

Kenapa pelukan ini seakan-akan bakal dia rindui? Pelukan mereka semakin erat bagai ianya kali terakhir. Kepalanya diusap si ibu.
Pintu rumah mereka berbunyi sedikit tanda dimasuki seseorang. Mungkin tamu ibu? Bisik hati kecilnya.

Tubuhnya cuba dilepaskan daripada pelukan si ibu namun tidak berjaya. Pelukan ibunya semakin kuat.

Bunyi derapan tapak kasut semakin hampir. Matanya menangkap sosok tubuh tegap dan besar di sebalik leher ibunya. Siapa?

Matanya di alihkan semula memandang wajah ibunya. Sekali lagi dia gagal dan akhirnya mengalah.

“Je suis vraiment désolé mon amour..” pipinya terasa basah dan hangat.

Ibunya menangis? Tapi kenapa?

“Maman pourqu..”

BANG!!

Pelukan mulai melonggar.

“Take care mon amour..” ibunya tersenyum lembut. Pipinya diusap lembut sebelum ibunya memejamkan mata dan tergeletak jatuh di atas lantai sejuk.

“MAMAN!! MAMAN!!”



NOAH'S: SECRET TATTOO Where stories live. Discover now