yup

30 4 14
                                    

Ah hello.

Mungkin kau terjumpa cite ni secara tidak sengaja or apa ke ,and maybe u also tkingat sape aku.
Nevermind.
Aku pun takingat aku.
Aha.

First ,saya kembali di alam oren ni. Nampak mcm ramai budak baru. Mesti datang dari tiktok en? Its okay. Enjoy ur stay.

Kedua ,wahhhh. Dah lama ya tak jejak sini. So ,how's life? Ramai yang makin tua.
Macam aku ,dh 20 sheesh.

Aku tinggal lagi setahun untuk habiskan diploma . Course IT. Yea budak programming. Otak aku penuh dgn languages tu.

Dan sejujurnya, kepada yang dah habis SPM ,tahniah survive. Pilih university or mana ii tempat belajar betul ii. Kaji course tu ,jgn apply sbb nama course tu fancy je.
Kaji requirements or apa course tu buat. Then kaji the tempat belajar. Belajar bagus ii.

Dunia IPT ni sakit sikit. Kau akan stay dkt kampus. Dan dekat kampus u will jumpa banyak jenis manusia. Aku hampir gila masa sem lepas sbb dapat roommate yang...ahaha.

Satu je ,berkawan biar ramai tapi percaya jangan sangat. Dan jangan mudah dihasut .Jangan cultureshock sgt. Yg baik ,kau ikut. Yg buruk ,kau tinggalkan.
Ingat ,kau datang situ nak belajar ,nak senangkan family and diri sndiri.

Selain tu ,kuatkan mental. Dan jaga diri.
Buat keje on time ,jangan tangguh. Lecturer takkan tunggu kau macam mana cikgu sekolah tunggu kau. Pastu ,pandai ii urus kewangan ,jangan diikut nafsu. Kat sini ah kau akan belajar apa itu survive sorg ii. Ceh. Bunyi cm masuk hutan.

Pastu ,masuk IPT ,orang tak kesah pun psl result SPM kau. Kat sini ,kau ubah cara belajar kau and u will definitely learn bnda baru. Bijak kat SMK tak semestinya bijak dkt Uni. Bodoh kat SMK tak semestinya bodoh dkt Uni.
Rajin ii kan ah diri tu tanya lecturer tpi kau kena belajar study sndiri gak. Explore sendiri.

Dan ,politeknik or kolej kemahiran tak semestinya tak bagus. Ada je yang better dari uni. Cuma ,bila masuk politeknik or KK ni ,yuran murah lagi ah dari uni. (bgi aku)
Bendanya sama je kau belajar. Beza lecturer kau ajar cpt or lmbt je.

Lastly ,dont push urself too hard just bcuz kau nak fit in. Dont. If they gonna love u cuz u being u ,thats good material of a friend. If kau kena ubah untuk fit in dgn dorg ,ghisau.
Benda baik tkpa .

Finally ,amik apa kau minat. Tapi kkdang kena amik ikut senang dpt keje gak. But rezeki Allah SWT tu luas. So jgn risau.

now back to me

....Aku baru naik semester 4. Patut ah orang kata semester 4 ni sakit. Mental gak aku dgn lecturer sorg tu.

Pastu ,aku dah belajar html c++ python java JavaScript css .

Sangat wow.
Rasa ii minat ,mari lah.

the end.
#tu je kot. aku tkda idea. sejak ii otak tepu dgn coding

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 24 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Ahtar's Talk ?Where stories live. Discover now