RUMAH TEPI RUMAH

99 0 0
                                    

Hai Pembaca, Kisah Ne Ketika Aku Berumur 6 Tahun, Aku Dulu Tinggal Di Kawasan Kampung Yang Merupakan Ladang Persendirian Sebuah Sayrikat Tempatan Di Sabah.Rumah Aku Ne Terletak Agak Jauh Dari Rumah Orang Lain. Rumah Aku Terletak Di Bahagian Bukit. So Rumah Sebelah Kanan Aku Adalah Rumah Kosong Manakala Sebelah Kira Hanya Lh Bukit Dan Di Atas Bukit Terdapat Sebuah Tangki Air Yang Besar. Di Hadapan Rumah Pula Terdapat Rumah Yang Kosong Yang Telah Rosak Dan Bersemak Samun.

Okey Nak Di Jadikan Cerita, Pada Tahun Tu Syarikat Tempatan Yg Merukan Tempat Ayah Aku Berkerja Menganjurkan Pesta Kaamatan..Satu Perayaan Bagi Orang2 Dusun Di Sabah. So Kami Yg Terdiri Daripada Kanak2 Remaja Orang Dewasa, Berlatih Lh Siang Dan Malam Untuk Menjayakan Pesta Kaamatan Tu. Okey Satu Hari Ada Dua Budak Remaja Ne Mengunakan Laluan Rumah Hadapan Aku Tu Untuk Pergi Ke Kilang Sebab Kalau Memalu Jalan Utama Agak Jauh.

Semasa Mereka Melewti Rumah Tersebut Mereka Ternampak Seorang Perempuan Berambut Panjang Dan Duduk Di Kerusi Sambil Menyisir Rambut. Okey Tempat Tu Agak Gelap Sebab Lalang Yang Berada Sekeliling Rumah Tu Agak Tinggi. Okey Selepas Melihat Perempuan Itu Dua Orang Tak Tunggu Lama Dalam Ketakutan Berlari Ke Arah Rumah Aku..Sebab Hanya Rumah Aku Yang Paling Dekat Ketika Itu.

Muka Kedua2nya Sangat Lh Pucat. Kami Yang Ketika Itu Sedang Berlatih Tarian Sumazau Bertanya Kepada Mereka Apa Yang Berlaku. Mereka Menceritakan Lh Apa Yang Berlaku. Habis Cerita Budak2 Yang Besar Dr Aku Merasa Tertarik Untuk Melihat Apa Yang Di Lihat Oleh Dua Orang Itu.So Beramai-Ramai Lh Kami Berjalan Naik Ke Atas Bukit Untuk Melihat Sama Ada Apa Yang Di Cakapkan Oleh Kawan Kami Itu Benar Atau Tidak.

Okey Bagi Yang Tertanya2 Kenapa Kami Menaiki Bukit Untuk Ke Ruamh Tersebut Sebab Kalau Dr Hadapan Rumah Aku Hanya Lh Semak Samun. So Kena Naik Atas Bukit Baru Ada Laluan Jalan Yang Orang Kadang2 Guna. Okey So Time Sampai Atas Bukit, Kita Kami Semua Stop Sebab Kita Kami Dengar Suara Orang Mengilai Dr Dalam Rumah So Kami Semua Laju Lari Balik Rumah Aku.

Samapi Saja Dekat Rumah, Dengan Nafas Tak Cukup Semua Tercungap2 Kepenatan Berlari. Aku Ketika Tu Duduk Masih Teringat2 Suara Mengilai Itu. Tiba2 Aku Rasakan Seperti Ada Orang Di Belakang Aku. Lepas Tu Aku Tengok Rumah Tu Seoalah Ada Yang Memerhati Kami Dari Situ. Seoalah2 Aku Terdengar Titikan2 Air Darah Yang Menitik. Aku Time Tu Dh Memang Memerang Tubuh. Aku Naik Rumah Then Mmg X Buat Apa Diam Saja.. Kawan2 Yang Lain Masih Bercerita Itu Ini Membuat Pelbagai Andaian.

So, Malam Harinya Kami Ada Latihan Menyanyi Karaoke Lh. Dalam Jam 9 Malam Semua Kecoh Dekat Rumah Tu Tiba2 Ada Mata Yang Merah Menyalah.. Time Tu Semua Dah Ketakutan So Latihan Malam Tu Di Pendekan.

Besok Pagi Kecoh Lagi Seolah2 Ada Orang Dekat Rumah Tersebut Sbb Nampak Dari Rumah Aku Sampah2 Di Buang2 Dari Dalam Rumah.. Rupa2nya Abang2 Kawan Aku Nak Tengok Apa Yang Ada Dalam Rumah Tu.Sampai Ada Penampakan Malam Tadi. Walaupun Puas Di Geledah Tetap Kosong Sahaja.

Selepas Malam Tu Memang Tak Ada Dah Kelibat2 Mata Merah.. Tapi Still Merasa Ada Orang Yang Memerhati Dari Dalam Rumah Dan Bunyi2 Titikan2 Darah Dalam Rumah Tersebut.. Tak Tau Lh Perasaan Aku Je Atau Mmg Ada..X Ada Siapa Tau.

Terima Kasih Yang Membaca..Hehehe..Kalau Ada Salah Bahasa Dan Typo Abaikan Je..


SERAMWhere stories live. Discover now