Az elmúlt pár hónapban volt szerencsém részt venni egy még fejlesztés alatt álló - de higgyétek el, hogy már most fantasztikus élményt nyújtó –, karakterfejlesztő workshopon. Spoilerek nélkül, röviden szeretnék mesélni erről a három alkalomról, hiszen a lehetőség még bárkinek nyitva áll (egy darabig ráadásul teljesen ingyen!).
Ki tartja?
Azt hiszem, mind a három workshop legfontosabb eleme Zsuzsi volt, aki elkísért minket ezen az úton. Lendületes, segítőkész, kedves, bátorító, lelkes... abszolút képes volt egy olyan közeget teremteni, ahol biztonsággal mertem beszélni bármilyen ötletről, a karaktereim legkisebb mozzanatairól is. Számomra talán ez volt mind a három workshop legszívmelengetőbb élménye.
Hogyan érdemes felkészülni egy ilyen alkalomra?
Szerencsére nem kell sok mindent tenni annak érdekében, hogy készen állj egy ilyen estére (azon kívül, hogy jelentkezel és beleférsz a létszámkorlátba), csak azt a hatalmas és mérhetetlenül nehéz döntést kell meghoznod, hogy melyik az az egyetlen egy karakter, akit magaddal viszel egy ilyen eseményre.
Canvaban történik majd a munka, de ettől nem kell megijedni! Egyfelől pikk-pakk elsajátítható a felület használata ahhoz, hogy ne okozzon gondot az estén való gördülékeny részvétel. Másfelől pedig Zsuzsi mindenhez ad segítséget, instrukciókat. Úgy vágtam bele az első alkalomba, hogy még sosem használtam a felületet... és boldogan kijelenthetem, hogy azóta lelkes felhasználója lettem.
Podcast a karakterünkkel
Ez volt az első workshopom, amire Mayrim Kalina nevű karakteremet vittem el. Egy kicsit bizonytalan voltam vele kapcsolatban, mert podcast és bulvár volt ennek az alkalomnak a témája, szegény Kalinám pedig egy fantasy világban tengeti általános orgyilkos napjait, és annyira nem éreztem a témák közt a kémiát. Hölgyeim és Uraim, egy orgyilkosról is lehet bőven mit pletykálni!
Maga a workshop egy írásos (ami valószínűleg mindenkinek komfortos, hiszen írók vagyunk) és egy vizuális (ami talán kevésbé komfortzónán belüli, de hála a Canvanak, szórakoztató élmény) karakterbemutatással kezdődött. Itt van lehetőség mélyen ráhangolódni a karakteredre, mert ez után jön az igazán izgalmas és izzasztó része az estének.
Miután jól belebújtunk a karakterünk fejébe, meg kell szólalnunk a hangján. Interjút kell adnunk a nevében, részt kell vennünk vele (és egy ellenlábasával) egy podcast beszélgetésben. Majd újságíróként a saját karakterünkről kellett fele-sem-igaz cikkeket lehozni. Szóval sokat kell írni igazán változatos szemszögekből ezen az estén, ami nem kis agymunka, de cserébe hatalmas móka.
Mit hoztam magammal erről a workshopról?
A legértékesebb dolog számomra Kalina hangjának még élesebb jelenléte. Mivel ő sokszor vált az ingerült, kissé csípős határozottság és a passzív, félmondatos visszautasítások közt. Azóta egészen letisztult bennem az ő hangja. Úgyhogy azt hiszem, erre tudom a legjobb szívvel ajánlani a workshopot: ha keresed egy karaktered hangját, ott a helyed!Mini workshop a karaktereddel
Ne ezen az estén emeltem a tétet, és „egy" olyan karaktert vittem, aki valójában két részből áll, és egymás nélkül ők nem is értelmezhetőek. Ők Sort és Mort, akik ugyanabból a világból érkeztek, ahonnan előző alkalommal Kalinát is vittem. (Ennél többet eszemben sincs mondani. :3) Úgy érzem, itt is sikerült jól választanom, mivel ezen az estén a karakter(ekbe) való megérkezés még mélyebb volt a számomra.
Az előző alkalomról ismert elmélyülést szavakkal és vizuálisan is megcsináltuk, de ezt követte egy több mint izgalmas feladat, hiszen pozitív, negatív és semleges tulajdonságokat kellett gyűjteni és osztályozni őket. Habár ez talán így nem hangzik fáradságosnak, szerintem bátran mondhatom, hogy nehezebb, mint amilyennek elsőre hangzik.
Ezt követte egy szituációs feladat, ahol egy váratlan eseményre kellett a karakterünk reakcióját és az utána lévő eseményeket leírni.
Ez után az egyik legemlékezetesebb feladat, : mivel hirtelen a karakterem egy szobában találta magát a másik résztvevő karakterével, és ott volt még tizenhat fakocka is. Egy közös párbeszédet kellett írnunk mindenféle szóbeli kommunikáció nélkül, anélkül, hogy tudnánk, hova fogunk kilyukadni. Azért szerintem az is sokat segített, hogy egészen összeillett a karakterünk tematikája, de nagyon élveztem ezt a feladatot.
Mit hoztam magammal erről a workshopról?
Sort és Mort mélyebb ismeretét. Megvolt már a fejemben a koncepciójuk, és azt kell mondjam, nagyon jót tett, hogy ezen a workshopon valahogy sokkal többet foglalkoztunk a karakterek belső tulajdonságaival. Rájöttem ezen az estén, hogy nem olyan egyértelműen tisztán fekete az egyik és fehér a másik, mint ahogy azt gondoltam, és ennek nagyon örülök. Bátran ajánlom ezt az estét, ha a karaktered jellemét szeretnéd még jobban elmélyíteni.Casting a karaktereddel
Erre az estére egy olyan karaktert választottam, akivel hamarosan megismerkedhettek, a becses neve pedig Paff Dániel, és egy 2010-es évekbeli Budapestről érkezett közénk egy olyan párhuzamos univerzumból, ahol a mágikus lények a legnagyobb nyugalommal rohangálnak köztünk. Ehhez méltón Dani sem egészen ember, pontosabban csak félig, mert az édesanyja bizony sárkány volt. Az első és legfontosabb feladatom pedig az volt, hogy válasszak egy színészt, aki ezt a fiatalembert megformálja, és egy rendezőt, aki az általam elképzelt stílust képviseli.
A fiatal Henry Cavill és Christopher Nolan lett végül a kiválasztott párosom. Végig kellett gondolni, mi okozhat gondot a karakter megformálásában mind fizikailag és mind jellemben, viselkedésben, gesztusokban. Ez „helyettesítette" gyakorlatilag az eddig megszokott karakterelmélyülést. Teljesen más szempont, más vonulat, és nekem nagyon tetszett.
Ez után jött az este – számomra – nehezebb része. Valamiért problémát okozott az az átmenet, hogy nem Danival dolgozom, hanem az őt megformáló színésszel, és egy kissé leblokkoltam ettől. Természetesen nem adtam fel, próbálkoztam, és végül is jó érzés volt kicsit kilépni a saját komfortzónámból még akkor is, ha kissé küzdelmes volt.
Volt itt is interjús feladat, nem is egy, rendező és színész interakció, jelenetírás, és még be is pillanthattunk a saját regényünk filmjének a forgatására. Szóval voltak bőven izgalmas helyzetek, szituációk, amikről lehetett írni
A workshop végén pedig még egy kis vizuális feladat is akadt: össze kellett tennünk a saját regényünkből készült film premier előtti vetítésére szóló mozijegyünket.
Mit hoztam magammal erről a workshopról?
A komforton kívüli élményét. Úgy érzem, itt leginkább személyesen én fejlődtem, nem konkrétan Dani tudott most mélyülni – nem mintha nem lett volna meg neki is a lehetősége. Ezáltal viszont remélem, hogy hosszabb távon tudom ezeket az élményeimet kamatoztatni, és bátrabb leszek írás területén is. Ha te is szeretnéd egy teljesen új megközelítésből látni a karaktered és a regényed, akkor ott a helyed!
Végül pedig szeretném elmondani, hogy nagyon szuper emberek gyűltek össze mind a három alkalommal, akik fantasztikus gondolatokkal vannak megáldva. Imádtam minden ötletet, ami ezeken az alkalmakon elhangzott, és azokat a beszélgetéseket, amik két feladat között kialakultak.
Ha felkeltette az érdeklődésedet a program, a Külső hivatkozás gombra kattintva még több információt kaphatsz! :D
YOU ARE READING
Sorok mögött
Short StoryHelló, Heni vagyok, és gyere, ismerkedjünk meg egy kicsit jobban egymással! Mesélek írói programokról, történeteimről, írással kapcsolatos érzéseimről meg mindenféle dologról, ami éppen izgat. Tele vagyok kérdésekkel, amire őszintén érdekel a vélem...