TDM || BAB 4

23.7K 1K 34
                                    

RAHANG Daeen disentuh. Pedih. Bukannya pedih di pipi tapi di hati. Semuanya angkara Athea menamparnya di hadapan khalayak ramai. Tambah lagi Athea membela Dani daripadanya. Bertambahlah sakit hatinya itu.

Tunku Dani Mustaqim. Lelaki yang penuh dengan tipu muslihat. Macam lah dia tak dapat hidu niat jahat bapa saudaranya itu. Dari dahulu Dani cuba untuk menjatuhkannya. Tujuannya hanyalah satu. Merampas harta yang dimiliki keluarga Daris Mostafa.

Wajahnya dipandang lama dibalik cermin. Tajam pandangannya.

Razyn dan Qays menghampirinya. Sekadar memandang wajah dingin Daeen lalu mereka melagakan bahu sesama sendiri. “Takkan kau masih marah lagi dengan adik tiri kau tu?” Razyn mula bersuara.

Wajah Razyn dipandang sekilas. Dihiraukan mereka berdua, laju tubuhnya terjun masuk ke dalam kolam renang. Percikan air kolam itu juga terkena pada Razyn dan Qays. Untung mereka sempat mengelak.

Daeen meraup rambutnya yang basah. Seksi. Jika ada gadis di kawasan itu pasti menjerit bagaikan terkena histeria. Apatahlagi melihat Daeen hanya berseluar pendek.

Daeen berenang menghampiri mereka berdua. “Kau nak tau tak aku tak puas hati gila bila ayahanda aku backup adik dia sedangkan dia tau adik kandung dia tu cuba untuk tikam belakang dia banyak kali.”

“Ala kau kena faham satu peribahasa. Air yang dicincang takkan putus. Gaduh berapa banyak tahun sekalipun, ikatan persaudaraan takkan putus sebab darah yang mengalir dalam diri diorang adalah darah yang sama. Sama macam kau juga. Sampai bila kau nak bermusuhan dengan dia? Aku yakin la si Dani tu dah berubah,” ujar Qays.

Daeen tertawa sinis. “Untung la kalau dia dah berubah. Jangan cakap mulut sudahlah.” Pipinya disentuh semula. “Tapi pipi aku pedih lagi la. Tak guna punya perempuan. Berani dia tampar aku depan orang ramai.”

“Salah kau juga. Yang nak bertumbuk dalam majlis buat apa?” sinis Razyn.

“Ah!! Semua salah perempuan tu. Patutnya cium la pipi aku ke kan? Baru tenang sikit hati aku menghadap si Dani tu.” Daeen tersenyum angau. Bila diingatkan kembali pakaian yang dipakai Athea kelmarin, membuatkan dirinya seakan-akan angau.

“Ha mula dah perangai gatal dia naik. Kau jangan Een. Dia tu adik tiri kau tau. Bukannya macam perempuan lain. Buatnya ayahanda kau tau perangai kau yang sebenar silap-silap harta kau dapat dekat Dani semula. Masa tu nak menyesal pun dah tak guna kan?” Qays cuba menakutkan Daeen.

Daeen tersentak. “Eh kau ni jangan eh!!” Laju dia menarik lengan Qays masuk ke dalam kolam. Daeen melompat naik ke atas bahu Qasy sebelum mengusap kasar rambut rakan baiknya sehingga kusut.

“Oi!! Habis rosak rambut aku!!”

***

LANGKAH Athea menuruni tangga dengan penuh berhati-hati. Pandangannya tertumpu ke arah ruang santapan. Hanya kelibat ibu dan ayahanda tirinya kelihatan di ruangan itu. Enak mereka menjamu selera. Sedikit hairan. Dimana Daeen? Takkan belum bangun tidur lagi?

“Thea? Kenapa tercegat dekat situ lagi? Mari sarapan,” pelawa ibu saat melihat Athea berdiri kaku di tangga.

Athea tersentak. Segera langkahnya menghampiri mereka. “Selamat pagi,” ucap Athea sebelum melabuhkan punggung di kerusi.

“Selamat pagi.” Serentak mereka menjawab.

“Thea nak makan apa? Sini ibu sendukkan.”

Athea menggeleng. “Takpe. Thea takde selera nak makan. Thea nak minum susu je.” Susu dituang ke dalam cawan lalu diteguk rakus sambil difikiran memikirkan sesuatu.

‘Kenapa aku asyik fikirkan tentang kelmarin? Bukannya aku salah pun. Lagipun Daeen tiada hak nak halang dengan sesiapa pun aku berkawan. Dia hanya abang tiri. Bukannya abang kandung.’

TUANKU DAEEN MATEEN (TERBIT)Where stories live. Discover now