هەرچەندە ئامانجی سەرەکی لێکۆڵینەوەی مردن، دیاریکردنی هۆکار و شێوازی مردنە، بەڵام ڕۆڵی لێکۆڵینەوەی مردن زۆر زیاتر درێژدەبێتەوە نەک تەنها وەڵامدانەوەی ئەم دوو پرسیارە. پرسیارێکی باو کە دەکرێت ئەوەیە، “بۆچی گرنگە؟ کەسەکە مردووە”. لە کاتێکدا ڕاستە مردووەکان ناتوانن سوودمەند بن، بەڵام بەها لە لێکۆڵینەوە لە مردندا سوودی بۆ نەوە زیندووەکان و نەوەکانی داهاتووە. لە کولتوورێکدا کە ژیان بە نرخ دەزانێت، ڕوونکردنەوەی مردن لە مەکۆیەکی گشتیدا (مانای “پزیشکی دادوەری”) لەبەر زۆر هۆکار زۆر گرنگە. وە ئەم حەزە لە کنجکاوی سادە تێدەپەڕێت ( ڤاگنەر، ٢٠٠٩ ).
لە کوشتن و گومانی کوشتن و حاڵەتە گوماناوی یان ناڕوونەکانی تردا، پێویستە پسپۆڕی پزیشکی دادوەری سەردانی شوێنی مردنەکە بکات پێش ئەوەی تەرمەکە دەربهێنرێت. پراکتیکی ناوخۆیی جیاوازە بەڵام هەر پزیشکێک کە بانگەشەی ئەوە دەکات کە شارەزای پزیشکی دادوەرییە، پێویستە هەمیشە خۆی ئامادە بکات بۆ ئەوەی یاوەری پۆلیس بکات بۆ شوێنی مردنەکە. ئەم ئەرکە زۆرجار فەرمی دەکرێت و دەکرێتە بەشێک لە گرێبەستی خزمەتگوزاری بۆ ئەو پسپۆڕانەی پزیشکی دادوەری کە یان بە تەواوی کات یان بە شێوەیەکی بەرچاو بەشدارن لە یارمەتیدانی پۆلیس، لە ئینگلتەرا و وێڵز، 'پزیشکانی نەخۆشیەکانی ئۆفیسی ماڵەوە' بۆ هەمیشە لە بانگەوازدان بۆ ئەو جۆرە سەردانانە و لە زۆرێک لە دەسەڵاتەکانی تردا، وەک سیستەمی پشکنەری پزیشکی لە ئەمریکا، و پەیمانگاکانی پزیشکی دادوەری ویلایەتی و زانکۆی ئەوروپا، بەزۆری ڕیزبەندی ئەرکەکانی پێشوەختە ڕێکخراو هەیە بۆ ئامادەبوون لە دیمەنەکانی مردن ( Saukko & Knight, 2004 ). لە زۆر حاڵەتدا لێکۆڵینەوە لە شوێنی ڕووداوەکە گرنگترە لە پشکنینی جەستە. لێکۆڵینەوەیەکی ورد و تەواو بە شێوەیەکی باو دەبێتە هۆی دەستنیشانکردنی دروستی هۆکار و شێوازی مردنەکە پێش پشکنینی جەستە ( Avis, 1993 ; Dix & Ernst, 1999 ).
بۆچی بچینە شوێنی ڕووداوەکە؟ مەبەست لە ئامادەبوونی شارەزای پزیشکی دادوەری لە شوێنی مردنەکە چەند لایەنێکە. بە سەیرکردنی تەرمەکە لە چوارچێوەی دەوروبەرەکەیدا، پسپۆڕی پزیشکی دادوەری باشتر دەتوانێت هەندێک دۆزینەوە لە پشکنینی جەستەدا لێکبداتەوە وەکو جێپەنجەیەکی نەخشدار لە سەرانسەری ملدا لە داڕمانی لەسەر کشۆیەکی کراوەی سەوزە لە سەلاجەدا. هەروەها پسپۆڕی پزیشکی دادوەری دەتوانێت ئامۆژگاری دەزگای لێکۆڵینەوە بکات سەبارەت بە سروشتی مردنەکە، ئایا بۆ پشتڕاستکردنەوەی کوشتنێک بە ڕێگەیەکی دیاریکراو، هەڵسەنگاندن بۆ بارودۆخەکە بکات بۆ ئەوەی لەگەڵ مردنێکی سروشتی ڕواڵەتیدا بگونجێت، یان لێکدانەوەی لەدەستدانی خوێن لە کەسێکی مردووەوە وەک ئەوەی زیاتر بەهۆی نەخۆشی سروشتییەوە بێت نەک برینداربوون. ئەم زانیارییە سەرەتاییانە یارمەتی دەزگای لێکۆڵینەوە دەدەن بۆ پێناسەکردنی دەوری خۆی، پێکهاتەکردنی ڕێبازەکەی، ڕێکخستنی هێزی مرۆیی، دەستەبەرکردنی بەڵگەی گرنگ و ڕێکخستنی هەوڵەکانی. ئامادەنەبوون لە دیمەنەکانی مردن وەک یەکێک لە هەڵە کلاسیکییەکان لە نەخۆشییە یاساییەکان دادەنرێت. پزیشکانی نەخۆشیەکانی نەخۆشخانە کە پشکنینی جەستەیی پزیشکی دادوەری ئەنجام دەدەن و ڕاهێنراو نین، یان توانای ئامادەبوونیان لە شوێنی مردندا نییە، پێویستە زانیارییان پێبدرێت سەبارەت بەوەی کە چۆن و کەی و لە کوێ تەرمی دۆزراوەتەوە، لەلایەن کێوە و لە چ بارودۆخێکدا. لە هەندێک لە مردنەکاندا، ژینگەی نزیک بەشدار نییە لە مردن، وەک لە حاڵەتەکانی شێرپەنجەی مەمکی گوازراوەدا. لە حاڵەتەکانی تردا ژینگە ڕۆڵی هەیە هەرچەندە نابێتە هۆی مردنەکە؛ بۆ نموونە، حاڵەتێک لەبەرچاو بگرن کە کەسێک کە ڕەقبوونی خوێنبەرەکانی تاجی دیارە، لەکاتی شۆفڵکردنی بەفردا لەگەڵ ناڕێکی لێدانی دڵدا دەڕوخێت. لە لایەکی دیکەوە، وەسفکردنی دیمەن و وێنەی دیمەنەکان گرینگن لە بەڵگەنامەکردنی ئەوەی کە بارودۆخی جەستەیی و دۆخی جەستە ئاماژەیە بۆ مردن بەهۆی خنکان لە شوێنی خۆیدا چونکە ڕەنگە پشکنینی جەستە لەم حاڵەتانەدا دۆزینەوەیەکی زۆر کەم بەدەستبهێنێت. وردترین پشکنینی جەستە لە هەموو ئەکادیمیاییەکان تەنها هۆکارێکی گەمژانە و شێوازی مردن لە پیاوێکی تەمەن ٣٠ ساڵدا دابین دەکات کە مێژوویەکی نەرێنی و ژەهرزانیی نەرێنی و دۆزینەوەکانی پشکنینی جەستەی قەرەباڵغی ناوپۆشی جەستەی هەیە. بەڵام لە شوێنی ڕووداوەکە، پیچکەرەوەیەک لە تەنیشت کۆنتڕۆڵێکی کارەبایی داپۆشراوەوەیە لەسەر حەوشەیەکی باراناوی ماڵی مردووەکە، کە لە قۆناغی نۆژەنکردنەوەدایە. هۆکار و شێوازی مردنەکە لەلایەن دیمەنەکەوە دابین دەکرێت ( Lew & Matshes, 2005 ).