Prolog

10 3 3
                                    

Di sebuah hospital, seorang perempuan sedang melalui proses bersalin yang penuh kesakitan. Di luar bilik bersalin, ahli keluarga kepada perempuan itu menunggu dengan hati yang berdebar, berharap yang terbaik untuk perempuan itu dan anaknya yang akan dilahirkan. Akhirnya, dengan izin Allah, perempuan itu berjaya melahirkan seorang bayi perempuan dengan selamat.

"Alhamdulillah, puan Eyri berjaya melahirkan seorang bayi perempuan" kata doktor kepada keluarga perempuan itu sambil tersenyum kecil. Apabila mendengar apa yang doktor itu cakap, mereka semua menitiskan air mata dan tidak berhenti mengucapkan syukur kepada Allah.

"Tapi..." semua memandang ke arah doktor itu untuk mendengar apa yang doktor itu ingin katakan.

Doktor itu mengambil nafas dan menghembuskan nafas dan berkata "Puan Eyri tidak selamat dan sebelum puan Eyri meninggal, dia sempat memberikan nama kepada anaknya. Anaknya diberi nama Nur Amelia Arisya. Dan setelah kami memeriksa keadaan bayi itu, bayi itu berkemungkinan tidak boleh bercakap."

Semua ahli keluarga perempuan itu memandang doktor itu tidak percaya dengan apa mereka dengar. Mak kepada perempuan itu terduduk dan menangis atas kepergian anaknya itu.

"Abang, anak kita bang. Anak kita dah tak ada" kata wanita itu kepada suaminya sambil menangis teresak-esak.

"Sabar ya, sayang. Itu semua ketentuan Allah." pujuk suaminya sambil memeluk erat wanita itu.

"Ka... Kakak, dah tak ada? Ayah, Eric salah dengar kan? Kakak dah tak ada?" tanya adik kepada perempuan itu pada ayahnya.

"Tak, Eric. Eric tak salah dengar. Kakak kamu dah tak ada." balas ayahnya dengan nada sebak.

"Nur Amelia Arisya. Atuk dengan nenek akan jaga kamu dengan sepenuh hati, Amelia." ucap lelaki itu dengan lembut.

"Amelia, atuk dengan nenek akan selalu untuk kamu. Kami akan menyayangimu dengan sepenuh hati." ucap nenek dengan lembut, berusaha untuk memberikan rasa aman kepada Nur Amelia Arisya.

Setelah kematian anak perempuan mereka, lelaki dan wanita itu tidak patah semangat. Mereka memberikan perhatian dan kasih sayang yang tidak terhingga pada Nur Amelia Arisya. Meskipun bayi itu tidak boleh bercakap, mereka tetap berusaha untuk menghangatkan hatinya dengan sentuhan lembut, senyuman dan perhatian yang penuh kasih.

Rahsia (SU) Where stories live. Discover now