David Rockefeller
David Rockefeller, 20 Mart 2017 tarihinde kronik kalp yetmezliği sebebiyle uykusunda 102 yaşında ölmüştür.
David Rockefeller, 12 Haziran 1915 tarihinde Manhattan'daki 45. Cadde'de bulunan Rockefeller malikanesinde doğdu. Annesi Abby Aldrich Rockefeller, babası John Davison Rockefeller Jr.’dır. Abby, John D. III, Nelson, Laurance ve Winthrop isminde beş kardeşi vardır. 1936 yılında Harvard Üniversitesi'nden mezun oldu. Daha sonra London School of Economics'te okudu. 1940'da Chicago Üniversitesi'nde doktorasını ''Kullanılmayan kaynaklar ve Ekonomik İsraf'' konusu üzerine yaptı. Eğitiminin ardından Chase Manhattan Bank'ta çalışmaya başladı. 1960 yılında kurumun başkanı oldu. II. Dünya Savaşı’nın patlak vermesi üzerine Amerikan ordusuna katıldı. Bu dönemde Kuzey Afrika ve Fransa’daki cephelerde görev aldı. Savaş sonrası ülkesine döndü ve Rockefeller Center binası 5600 no'lu odada aile mensupları ile birlikte iş bölümü yaparak çalışmaya başladı.
1949 yılında Dış İlişkiler Konseyi'ne sekreter olarak girdi. Konseyin İngilizce açılımı ''Council of Foreign Relations''dı. Kısaca CFR kod ismi ile kamuoyunda tanınıyordu. CFR yıllar önce 1921 yılında dedesi petrol zengini John Davison Rockefeller tarafından kurulmuştu. CFR’ye ABD’nin önde gelen şirketlerinin yöneticileri ve devletin üst düzey politikacıları üyeydi. CFR, II. Dünya Savaşı'ndan sonra başkan Harry S. Truman’ın geliştirdiği doktrin çerçevesinde Batı Avrupa’nın yeniden restorasyonu/ ekonomik güçlendirilmesi çalışmalarına destek verdi. Türkiye ve Yunanistan’da program içine alındı. Marshall yardımı bu çerçevede devreye sokuldu.
David Rockefeller, dünyaca ünlü Rockefeller ailesinin üyelerinden biridir. Dedesi John Davison Rockefeller Standard Oil Company şirketinin kurucusu olup şirketi petrolden elde ettikleri mirasıyla da onun oğlu (yani babası) John Davison Rockefeller Jr. bugünün Rockefeller şirketler grubunun kurucusu olmuştur. David Rockefeller, ABD'nin en büyük bankası JPMorgan Chase'in ortaklarındandır.
1946 yılında Chase Manhattan Bank’da çalışmaya başlayan Rockefeller, 1960'da bankanın başkanı oldu. Chase Manhattan Bank’ın kuruluşu çok eskilere 1798 yılına gidiyordu. New York’un Manhattan mahallesinde kurulan ve gelişen Chase, 1930’lu yıllardan sonra Rockefeller ailesinin petrol devi Standart’ın parçalanması ile ortaya çıkan şirketlerin sermayesi ile kısa zamanda büyüdü. 1950’li yıllarda Chase’nin kontrolü, yönetimi David Rockefeller’in elindeydi. Aynı yıllarda ABD’nin bir başka bankası National CITY Bank New-York, David Rockefeller’in amcası William Rockefeller’in elinde büyümüş, ABD’nin en büyük bankaları arasına girmişti. David Rockefeller, 1969-1981 yılları arasında Chase'nin yönetim kurulu başkanı olarak görev yaptı.
Chase Manhattan Bank, 1996 yılında ABD’nin önde gelen finans ve yatırım kuruluşu JP Morgan ile birleşme kararı aldı. Forbes dergisine göre kişisel serveti 3.2 milyar dolar olan Rockefeller, 2008 yılında Harvard Üniversitesi'ne 100.000.000 dolar bağışta bulunmuştur. Rockefeller, yaşamı boyunca son 38 yıl içinde 6 kalp nakli, 3 böbrek ve 2 de ciğer nakli ameliyatı olmuştur. David Rockefeller, 20 Mart 2017 tarihinde kronik kalp yetmezliği sebebiyle uykusunda 102 yaşında öldü.
Özel hayatı
David Rockefeller, 1940 yılında Peggy McGrath ile evlendi. Bu evlilikten Richard Rockefeller (d.1949), David Rockefeller Jr. (d.1941), Neva Rockefeller Goodwin (d.1944), Peggy Dulany (d.1947), Eileen Rockefeller Growald (d.1952) ve Abby Rockefeller (d.1943) adlarında çocukları oldu. Eşi Peggy McGrath 1996 yılında öldü.
ROCKEFELLER AİLESİ
David Rockefeller