Bismillahirrahmanirrohim
Hari sudah siang, aku pergi ke bilik mandi untuk bersihkan diri sebelum aku bersiap untuk pergi ke sekolah.
"woi yg dalam bilik tu nak tido sampai matahari jatuh baru nk bangun ke, ke kau taknak pergi sekolah hari nie." kata Qaira
"mana ade, dah siap dah pun" balas aku dengan malas lalu pergi ke dapur untuk sarapan sebelum ke sekolah.
.......Semasa rehat aku dengan tidak sengaja terlanggar seseorang dan orang itu mula marah kepada aku.
"woi kau tak nampak ke jalan tu tengok depan la alah mata mana mata, mata kau letak dekat mana, letak dekat lutut ke pompuan" kata lelaki itu.
"sorry-sorry... saya... tak sengaja... sorry.." kata aku dengan gagap kerana dek takut dengan lelaki itu.
saat sedang dimarahi oleh lelaki itu aku ternampak sosok tubuh seseorang yang sangat aku kenali... YE BETULLAH TEKAAN AKU. Dia lelaki yg aku jumpa sewaktu aku terlanggar budak tu. Saat aku melihat lelaki itu dia mengangkat kening sebelah seperti kehairanan.
Aku tersedar dari fikiranku dan aku masih di dalam situasi kemarahan lelaki itu.'Kene langgar je pun itu pun nk marah macam org ambik harta dia'. Bisikku didalam hati
"dh la mls aku layan kau, buat sakit hati je, lain kali igt jln tgk depan faham" jelas lelaki itu dengan kemarahan
"baik" balas ku lalu mereka pun beredar dari situ aku juga turut sama kerana aku berasa sangat malu, apabila aku dimarahi di khayalak orang ramai..
....
Tiba masa pulang ke rumah.
aku sedang menunggu ayahku di stesen bas, sedang ralit menunggu, ada seorg lelaki mara ke arah aku dan lelaki itu berkata"sorry pasal mem aku tadi, diorng bende kecil pun boleh jadi besar" kata lelaki itu.
"takapa saya ok" balas aku dengan senyuman.
"hmm." jawab lelaki itu sambil menghulurkan sebatang lolipop dan sehelai tisu kepada lin.
"er..untuk apa yer?"balasku dengan keliru
sebaik saja lelaki itu ingin membalas, ada seseorg yg memanggil dia dan lelaki itu pun terus pergi ke arah orang itu, sebelum dia beredar dia sempat berkata kepada Lin
"Aku gerak dulu" kata lelaki itu dan berlalu pergi dari situ. Aku hairan dengan lelaki itu dia tidak sama seperti kawannya tadi. Dan aku memandang kearah tangan kananku dan berfikir kenapa dia bagi aku tisu? Makan lolipop pun nk kena ade tisu ke???
........................................................................
Aku membuka tisu itu dan melihat ada satu kertas kecil didalamnya. terdapat tulisan yg sangat cantik yang bertulis nama dan juga nombor telefon.
"ini ke nama dia? Ayden ziyad?" bisik aku perlahan.
Aku berasa pelik kenapa dia senang-senang baritahu nama dia sekali nombor telefon pulak tu.
Sudah pukul 12 malam dan masa untuk aku berehat dari membuat kerja-kerja rumah. Memang muka aku ni bibik agaknye. Rumahku sangat sunyi kerana penghuni di dalam rumah ini sudahpun tido. Dan aku baru teringat tentang lelaki yg memberi aku lolipop.
" hm.. apa kata kita cuba mesej dia dulu"
Aku cuba mesej lelaki itu tetapi tidak di balas, aku takut sekiranya aku salah orang jadi aku mencuba untuk menelefon dia ... tidak samapi beberapa saat talian berhubung dgn pihak disana.
"hello who is this" kata lelaki itu dengan suara malas
"haa.. saya Lin nie ayden ke yg bagi saya lolipop dengan tisu masa kat sekolah tadi?" kata Lin
" hmm, kau knpe tak tido lagi dh lewat nie" balas ziyad dgn suara mengantuk
"oh, sorry ganggu awak malam-malam nie, saya dah chat awak tapi awak xbls sy takut sy slh org jdi sy call la awak" jelas aku kepadanya.
"takpe lah sy tido dulu dh lewat ni bai" kata Lin dan terus mematikan panggilan.
'Haih dia dh tido ke. Mestilah dia dh tido kau tgklah jam dh pukul brp alah kau ni pun satu esok-esok tkleh ke mesej asallah mlm ni jugak yg kau nk mesej siap call pulak tu' omelku sendirian.
——————————————————————
kalau x ok ke slh bahasa ke mintak maaf yer. Masih jr hshshsh ✌🏻