Sehari setelah pulangnya Boboiboy ke bumi...
Bbb : "Selamat pagi, Tok Aba, Boboiboy buatkan bubur kejap ye tok, Tok Aba istirahatlah kejap"
Tok Aba : "ye lah, elok-elok ye, lepas tu kemas balik barang-barang kat dapur ye"
Bbb : "baik tok"
Boboiboy berjalan menuju dapur. Boboiboy membereskan barang yang ada di dapur dan membuat bubur untuk Tok Aba. Setelah itu, Boboiboy menuju kamar Tok Aba dengan membawa bubur yang ia buat.
Bbb : "ini tok, dah siap, boboiboy tolong suapkan ye tok"
Tok Aba : "Terime kasih Boboiboy, memang bertuah atok punya cucu macam kamu ni"
Bbb : "heheh~"
Boboiboy menyuapkan bubur itu ke kakeknya. Setelah itu, Boboiboy izin pergi ke kokotiam untuk melanjutkan pekerjaan Tok Aba.
Bbb : "tok, Boboiboy pergi buka kedai dulu ye tok"
Tok Aba : "ye lah, elok-elok ye"
Bbb : "baik tok, jom ochobot"
Ochobot : "Jom"
Boboiboy dan Ochobot pergi ke kedai kokotiam tok Aba di pagi itu. Sesampainya di sana, mereka membuka kedai seperti biasanya. Ketika mereka selesai membuka kedai, teman-temannya Boboiboy datang.
Ya, Yi, Fg, Gpl : "Hai Boboiboy"
Bbb : "Hai korang, apesal korang ada kat sini?"
Yaya : "kite nak ke TAPOPS-U hari ni, katenye ade maklumat yang perlu diselesaikan"
Ying : "iya lo"
Bbb : "oh macam tu ye"
Gopal : "mane tok Aba, Boboiboy?"
Ochobot : "tok Aba ade kat rumah, die masih sakit lagi kot"
Bbb : "ha'ah, bile agaknye tok Aba sembuh ye?"
Fang : "sabar ye Boboiboy, aku tahu rase jadi kau"
Bbb : "Terime kasih Fang"
Ying : "baiklah, Ochobot Koko-Kojato 4 ye!"
Ochobot : "baik"
Yaya : "semoge cepat laku ye, Boboiboy"
Bbb : "hehe, terime kasih Yaya"
Temannya Boboiboy pun masuk ke TAPOPS-U. Boboiboy dan Ochobot melayani pelanggan di Kokotiam Tok Aba.
Time skip
Di sore harinya....Boboiboy dan Ochobot baru saja beristirahat setelah menyelesaikan seluruh pekerjaannya di Kokotiam Tok Aba. Teman-temannya Boboiboy juga baru keluar dari TAPOPS-U.
Gopal : "Dey, Boboiboy, kau masih kat sini?"
Bbb : "ye Gopal, uhh ramai sangat tau"
Fang : "ala takpe name juge berusahe"
Bbb : "betul tu fang, ape korang buat kat TAPOPS-U tadi?"
Yaya : "oh takde, kitorang disuruh bersih-bersih TAPOPS-U je same komander, sebab ade tamu yang akan tibe"
Ying : "iya lo"
Bbb : "iye ke? Siape tamunye?"
Ying : "Kate komander, tamu yang akan tibe tu ade ramen man, laksmana same siape tadi tu, tak ingat la pula"
Yaya : "yang pasti, ade due Laksamana dan due kapten yang akan tibe"
Bbb : "aik ade ke Laksamana selain Laksamana Tarung dan Laksmana?"
Fang : "komander cakap macam tu"
Gopal : "Tapi, kitorang agak terkejut sikit, sebab Laksamana yang seorang tu tau name kau Boboiboy"
Bbb : "mungkin sebab aku terkenal kot hehe"
Fang : "haih, aku lah yang terkenal tau tak?"
Yaya : "dah la tu jangan nak bergaduh"
Bbb : "betul tu, aku gurau je Fang, hahaha"
Fang : "ish kau ni"
Bbb : "dah lah tu, aku pun nak pulang, bye korang"
Ya, Yi, Fg, Gpl : "ye lah, kitorang balik dulu"
Bersambung...
Vote dan Komennya dong ;)
KAMU SEDANG MEMBACA
It's Your Turn Boboiboy (End)
FanficHELLO GUYS Disini, Author lagi nyoba bikin cerita fanfic sesuai teori yang author dapat, jadi kisah ini terjadi setelah Boboiboy Galaxy Season 2 (sesudah Boboiboy 'Gurlatan). Jadi, ya sori aja kalau misalnya ada typo atau ketidak sesuain ceritanya...