SYAIDAH termenung di meja kerjanya ketika rakan rakannya keluar untuk makan tengahari dan dia memang jarang keluar bersama mereka .Fikiran nya masih di hantui dengan masaalah Malik dan debaran silih berganti dari hari ke hari mehu melihat perkembangan yang berlaku. Ibu juga turut mendesak agak dia memulakan langkah untuk memaklumkan pada MAlik dan keluarga akan niat nya untuk tidak kembali meneruskan perlahwinan dengan Malik atas alasan kesihatan dan keuzuran Malik,namun suami nya ZAli mahu dia memeberi masa meliaht perkembangan dan juga tindakan dari keluarga Malik agar tidak di lihat terlalu mendesak. Melalui kakak Malik,Syaidah ada memaklumkan yang dia 'memang 'tidak mampu untuk mengurus Malik dalam keadaan yang ada sekarang.
Di saat dia merasa buntu dan bosan dengan keadaan yang di hadapai nya ,dia mendapat mesej dari kakak Malik yang memaklumkan bahawa Malik akan di pindahkan ke Hospital BAhagia untuk rawatan selanjutnya memandangkan keadaan nya tidak berubah. Menurut kakak ny alagi Malik pun tidak memberi komen bila mereka bercakap mengenai Syaidah tanpa menunjukan sebarang reaksi dan memberi jaminan akan cuba mendapatkankata putus mengenai status mereka dalam pertemuan akan datang .Syaidah hanya mengucapkan terima kasih dan merasa bertambah lega lalu dia mengongsikan berita itu kepada Zali dan ibu nya.
Semenjak kes baru yang menimpa Malik,Syaidah mendapati ibu nya tidak lagi bertanya atau mendesak untuk dia mempunyai baby seperti ketika dia baru bernikah dengan Zali tempu hari.pada Syaidah mingkin ibunya tidak mahu menambah tekanan pada nya terutama jika di a'terpaksa'merujuk semula kepada Malik.Kini Syaidah makin bertambah yakin bahawa malik tidak akan mahu meneruskan rancangan dan dia juga agak bersedia memohon pembatalan perjanjian dengan Malik berdasarkankeadaan malik sekarang dan juga lapuran perubatan sebagai asas yang kukuh untuk nya membatalkan perjanjian tidak resmi.
Perkembangan terbaru itu juga membuatkan Syaidah sudah mula menjalankan kehidupan harian dengan lebih ceria dengan rutin yangtersendiri bersama Zali. Dia kini pulang awal dan segera ke dapur menyiapkan hidangan untuk makan malam .Kini dia pula yang memulkan langkahuntuk mengoda Zali untuk mengadakan hubungan intim seawal jam 10 malam tanpa mengira ketika mereka sedang menonton TV atau di meja makanmahu pun ketika mengambil angin di beranda. Zali pernah di kejutkan ketika dia sedang bercakap di telefon di beranda bilamana Syaidah memeluk nya dari belakang dalamkeadaan berbogel dan terus mencumbui Zali.
Syaidah dan Zali kini sering pulang ke rumah ibu bapa Syaidah pada hujung minggu bagi membincangkan langkah langkah yangperlu di ambil dalam kedua dua kemungkinan yangboleh berlaku dan Syaidah lebih optimis kepada kemungkinan untuk dia dan zali meneruskan perkahwinan itu dan membuat perancangan bagi 'merasmikan 'perkahwinan yangmembuat kan kedua ibu bapanya begitu teruja terutama ibu Syaidah.Mereka tiadak berselindung lagi memperlihatkan rasa gembira dan penerimaan terhdap Zali walau pun baru sebulan usia perkahwinan itu.
Menurut Syaidah dalam tempuh sebulan yang lalu ,kedua ibubapa mereka ada membuat penyiasatan untuk menyelidik mengenai Zali terutama bapanya yang masih ada hubungan dengan pihak SB dan mereka berpuashati dengan hasil dapatan yang semua nya positif mengenai Zali baik di segi personal atau pun profesional. Kepada Syaidah itu semua hanya menambah keyakinan yang sedia ada pada dirinya sejak dia mengenali Zali ketika di kampus dan di tambah lagi sejak mereka bernikah.
Seterusnya Syaidah mula merancang tarikh tarikh untuk mereka membuat receiption sebagai tanda merasmikan perkahwinan dan juga tarikh dia harus mengandungkanbenih Zali agar tidak terlalu awal yang boleh mencetuskan tanda tanya .Mereka juga merancang untuk keluar dari appartment tersebut dan tinggal bersama keluarga Syaidah atas permintaan kedua ibu bapa Syaidah.
Debaran dan penantian Syaidah akhir nya ternoktah bilamana sehari selepas menziarahi Malik, kakak nya telah memaklumkan berita gembira itu melalui panggilan telefon pada waktu malam yang membuat Syadiah melompat dan menjerit sambil menangis .Dia sempat mengucapkan terimakasih dan meminta maaf kepada bekas ibu mertua dan juga kakak Malik dalam perbualan itu.Sebaik sahaj a tamat perbualan Syaidah menerkam dan memelok Zali yang sedang menghadap laptop di meja tulisnya dengan sedu sedan dia menangis dalam pelukan ZAli.Perasaan nya bercampur aduk sehingga Zali menenangkan nya dan memaklumkan berita gembira itu kepada ibu Syaidah ,ketika Syaidah membuat solat dan sujud syukur.
Perasaan dan kelegaan yang di rasai oleh Syaidah terbawa bawa ke tempat tidur dimana dia meminta untuk merengkok dan tidur dt atas lengan Zali hingga mengigau dalam mimpi sambil menyebut ' ZAli suami ku,Zali suami ku 'beberpa kali yang mengejutkan Zali dan memaksa nya menyedarkan Syaidah yang kemudiannya bangkit sambil tersenyum memandang Zali dan menyambung semula tidurnya.
YOU ARE READING
C4:Syidah Mangsa Cina Buta 2.0
Romanceramai yang mahu tahu apalah nasih dan pengakhiran kisah Syidah.Apa yangberlaku setelah tamat tempuh .perjanjian ' secara tersirat?