🕰-1

190 14 1
                                    

Author pov

"Jadi aku betul-betul masuk dalam novel?" batin Nabil berteriak. Sekarang ini dia menyedari dia berada dalam novel setelah pelayan beritahu namanya tadi.

Dia adalah watak utama yang akan mati dengan cara menyedihkan "haih aku minta duit banyak siang malam takde pun duit jatuh dari bumbung, bila aku minta benda merepek terus jadi apa kes" bebel Nabil tanpa sedar.

(Kita panggil Nabil sebagai Zulkarnain lah ek nanti keliru)

"Tuanku, kami akan siapkan tuanku" para pelayan istana menunduk pada Tiran.

"Eh buat susah-susah je" tolak Zulkarnain, kali terakhir dia dimandikan adalah ketika dia berusia 7 tahun itu pun sebab mak dia geram dia tak sental daki.

Mereka pelik dengan pengunaan bahasa yang dilontarkan Sang Tiran "memang dah jadi tugas kami tuanku" mereka bekeras lalu mengiringi Zulkarnain ke bilik mandi khas miliknya.

"Fuyo ada swimming pool" bilik air itu terlalu besar untuk ukuran bilik air biasa, bajunya mula ditanggalkan tapi Zulkarnain cepat-cepat hentikan pelayan yang ingin lucutkan seluar dia "eh yang ni biarkan" malu lah orang tengok bebird dia.

"Baiklah Tuanku" setelah itu mereka semua menunggu di luar kerana Zulkarnain tak beri izin mandikan dia.

"Ingat aku ni jenazah ke nak dimandikan" gumam nya. Zulkarnain sekali lagi melopong bila dia nampak lekuk perutnya yang berkotak-kotak, kulitnya coklat tan karamel dan juga paling penting aset kelakikan dia.....

"Ini kalau keras mahu sama panjang dengan lengan" seram pula Zul tengok batang dia yang besar berurat "mana muat nak masuk dalam lubang orang" keluh Zulkarnain.

(Padahal takdelah sebesar itu cuma untuk ukuran lelaki asia dia antara yang besar)

Selesai mandi dia ambil jubah mandi yang tersedia dan balut pada tubuhnya "pelayan bawakan baju ke bilik beta" eceh saja Zulkarnain mengikuti cara percakapan mereka.

"Baik Tuanku" para pelayan membawa perlengkapan dirinya ke bilik. Zulkarnain memakai baju lengan panjang bewarna putih dan seluar kulit hitam beserta kasut boot yang mempunyai tumit seinci.

Tok

Tok

Muncul seorang lelaki dengan pedang yang tersimpan di pinggang belah kirinya, lelaki itu menunduk hormat pada Zulkarnain "selamat sejahtera Sang Tiran" Zulkarnain kenal orang ini.

Dia adalah orang kanan Zulkarnain yang juga merupakan sahabat seperjuangan nya "ada apa kau datang kemari?" tanya dia.

"Latihan pedang kita, semua sudah menunggu tuanku" ujar Damar. Zulkarnain tak ingat ada babak ini di novel ataupun mungkin ini adalah babak tersembunyi (hidden scene).

"Baiklah" Zulkarnain pergi ke dinding yang mempunyai banyak alatan senjata peperangan dia "aku dah lama teringin nak pegang pedang betul" desis dia.

Pedang yang ditempa dan dibuat khas untuknya sangat berat namun mudah diangkat oleh Zulkarnain.

Sedikit pengenalan Tiran membawa maksud penzalim. Mereka adalah penguasa atau orang yang bertanggungjawab dalam memimpin kelompok ketika berperang, mempunyai kuasa tanpa terikat dengan undang-undang kerajaan.

Sang Tiran yang diberi nama Zulkarnain ini menjaga setiap wilayah dalam kerajaan Mahazet. Beliau merupakan mata pedang bagi Raja dan juga Putera Mahkota.

(Singkat cerita Tiran ni macam Assasin)

Zulkarnain tiba ke tempat latihan, para prajurit sudah bersedia dengan senjata mereka dan cuba baju besi masing-masing "Salam hormat pada Sang Tiran" ujar mereka tegas.

"Baik mari kita mulakan latihan" kata putus dari sang Tiran buatkan mereka bersedia di posisi masing-masing walaupun (Nabil) baru pertama kali pegang pedang tapi dia tak kekok malah tersangat ahli dalam menghayun dan membalas serangan, mungkin ini adalah kemahiran dari tubuh Sang Tiran asli.

Setelah selesai dia berjalan pergi ingin mencari perpustakaan peribadi di istana

Bruk

Tubuh dia di rempuh tapi bukan dia yang jatuh malah si kecil yang melanggar dia pula terduduk dekat bawah "kau tak apa-apa?" dia hulur tangan.

Tangan halus yang menyambut huluran dia terasa begitu lembut "maafkan atas kelancangan...." mata indah bagai rusa membulat ketakutan.

"Maafkan patik tuanku" dia terus bersimpuh di bawah. Zulkarnain kerut dahi "ampun tuanku"

"Bangun" arah Zulkarnain bukan dia nak pancung orang tu. Lelaki yang dia rempuh mula angkat wajahnya dengan curiga dia siap menerima tamparan keras lagi.

"Apa wajah beta terlalu menyeramkan sampai kau ketakutan sebegitu?" bingung Zulkarnain. Lelaki yang melanggar dia masih menunduk.

"Angkat wajahmu dan tatap wajah beta" perintah Zulkarnain sengaja guna kuasa veto agar lelaki manis ini menunjukkan wajahnya.

"Maafkan patik" tubuhnya mengeletar.

"Siapa namamu?" tanya Zulkarnain. Lelaki manis itu bingung bila Zulkarnain bertanya "maaf?"

"Beta bertanya siapa namamu " ulang Zulkarnain lagi. Lelaki itu terkebil-kebil kenapa dengan Sang Tiran?

"Patik adalah Luke....."

Bersambung.......

Cerita ni ada vibe Belanda dan juga kekaisaran... Mana boleh campur satu English satu Asia tak sama langsung!

Biarlah author yang buat cerita ni hoho

Vote and comments

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 21 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Tyrant : The Untold StoryWhere stories live. Discover now