Day 1 : Smile

7 0 0
                                    

it's the beginning to start a morning with some birds singing at the middle of the town, hearing them with such a mesmerising tunes mixed it with some bunch of breakfast, ugghhhh it's so perfect. But it's not how Issac start the day daily. 

     Issac. One of the employees at the famously known mall at the town who are working 24/7 and having some back issues, i mean, a lot of issues. let me list it, back issues, trust issues, management issues, time management issues, tissues.. all of it are his problems. it's funny cause he's only 20 years old but have the behaviour of 40 years old man who have been married and already completing side quest, a horrible side quest which lead him to being more rude with his facial expressions. yeah... That's Issac.

         One day, at the noon on the beautiful and horrific day at the same times, he( Issac) have some issues with his co-worker because his friends came late to works and because of his friends, issac got scolded by manager because of the problems that he didn't even make. What a fascinating start isn't it? fun fact, last night, Issac had taken 3 packets of caffeine stuff and he got a bad headache. He felt so hype, he didn't even realise it's already a freaking 8 in the morning and he hasn't sleep all night because he takes that caffeine like he want to his kidney washed up with clorox. insanely, he keep doing some works stuff without having his friend at the workplace and have to take a goodcare of some diabolical customers until 12 noon. 

      Pelik tapi benar itulah Issac, tak pernah mengeluh dengan kerjanya even dibayar hanya 42 ringgit sehari, YESS!!! 42 ringgit sehari. Dipendekkan cerita Issac tengah mengemas meja dan menyusun tisu untuk dihidangkan kepada customer untuk keselesaan bersama. Pukul 4 petang, dia bersandar ditepi kaunter customer service sambil merenung jauh.  

"macam mana nak beli headphone? gaji tak masuk-masuk agi.. macam mana nak ada duit menerusi tiktok?" kata Issac dalam hati. 

      Unaccidentaly, si pembuat air berkata kepada Issac, "Issac, 5 minit boleh? saya nak pergi office". tanpa memikir panjang Issac menerima pelawaan si penjaga air untuk menjaga kaunter cash and membuat air pelanggan. oo ye, "OFFICE" adalah istilah pekerja di mall tersebut menggantikan istilah nak pergi tandas. 

"Kau pergi tandas je dah lebih 5 minit, kau berak ke buat penyusunan usus untuk najis baru?" kata Issac dalam hati sambil senyum kepada si penjaga air. 

   10 minit kemudian, si penjaga air datang semula daripada office dan mengarahkan Issac untuk stay dalam kaunter kerana masa tu ada beberapa customer yang harus diuruskan persemadian mereka. eh.. i mean.. urusan jual beli mereka. 

"okay terima kasih kak" Issac berkata kepada salah seorang customer. 

dan bermulalah kisah dimana Issac bersemuka dengan seorang random yang tetibe sahaja datang ke stall makanan tersebut which is, Ayda. Ayda datang ke kaunter sambil merenung menu selama 5 minit tanpa melihat Issac.

Issac berkata dalam hati, "lama naw termenung, dia nak makan ke menu tu". 5 minit lagi berlalu, Issac dah mula hilang sabar dan bertanya kepada Ayda. "errr kak nak order ape?". Ayda jawab, "ouh kejap eh" sambil melihat menu itu semula. seketika Issac berfikir akan keputusannya menjadi seorang pelayan dan merenung masa depan sambil diusik si penjaga air. Issac kembali bertanya kepada Ayda. "nak makan menu tu ke kak?" sambil keduanya gelak halus. 

"ermmmm jus oren taknak gula" Issac bertanya, "Aik taknak gula? biar betul?" . ayda sambung,  "ye, cut sugar" katanyeeeee. 

Sambil keduanya merenung sesama sendiri dan gelak secara tetibe, Issac berkata, "comel pulak dia senyum ni" dalam hati laaa. Issac kan pengecut. 

   issac bertanya, "air je? roti taknak?" ayda balas, "taknak, tengah diet". Issac balas, "kecik jee, potong 3 camtu je" sambil keduanya tergelak sb Issac memaksa Ayda menghilangkan usahanya untuk diet.  Ayda pasrah, "ha boleh lah" tanpa dia mengetahui isi hati Issac untuk membelanjanya. 

    air sudah siap dan roti bakar tengah disediakan. air dihantar terlebih dahulu kepada Ayda. "NAHHHHH" kata Issac. "Masehh" sambil si Aydanya kembali melihat fon. "Cis dia tak pandang aku" kata Issac. 

roti dah siap dan nak diberikan kepada Ayda. Ayda mengapai dompetnya dan mengeluarkan kadnya namun dihalang oleh Issac kerana beliau dah membayar roti bakar tersebut dengan 20% discount yang disediakan untuk staff kedai makan tersebut. 

"hehehe takpe, dah bayarkan". kata Issac sambil senyum sinis "EHHHHH?! eishhh" ayda mengeluh. Ayda sekali lagi berterima kasih dan ketika dia ingin kembali ke butiknya, Issac berkata, "Datanglah lagi!" sambil keduanya melihat sesama sendiri dan gelak halus untuk kali ke 157. 

Ayda beransur pergi dan Issac kembali ke tempat duduk meja 12 sambil mengimbau kembali apa yang telah berlaku sebentar tadi. "comel siak senyum dia" sambil senyum kepada pakcik tua depan dia di meja 6. Issac tersedar dan beliau malu malu kucing. 

"Aishhh tapi comel buduuuu" kata Issac dalam hati untuk kali 150 juta. 

kejadian tersebut tetap diingati oleh Issac seharian sampailah pulang kerumah dan tidur dalam keadaan berdiri sambil senyum menunggu hari esok..  "pokoknya, esok aku kena minta gak IG dia" kata Issacc.... sambil berkata "comel siak senyumm diaaa!!" 


"SENYUM TAK MEMERLUKAN SEDIKITPUN KATA UNTUK MELUAHKAN RASA GEMBIRA, NAMUN SENYUM JUGA ANTARA PERKARA YANG SERING DILAKUKAN UNTUK MENYEMBUNYIKAN KESEDIHAN. SENYUMLAH WALAUPUN ORANG SEKELILING BUAT KITA" 

"SENYUMAN UMPAMA CAHAYA MATAHARI YANG MENYINARI BIMASAKTI. TERKENA DI PERMUKAAN YANG GELAP DEK KERANA BERANSURNYA PEREDARAN BULAN KELILING BUMI, MAKA YANG GELAP BERTUKAR KEPADA SINARAN PAGI YANG MEWARNAI SUASANA PAGI" 

"SHE WROTE LOVE WITH HER SMILE AND MAGIC WITH HER EYES. IN HER SMILES, I SEE SOMETHING MORE BEAUTIFUL THAN THE STARS"

keesokkan harinya.....


You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 06 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

3 DaysWhere stories live. Discover now