Seminggu selepas aku bergaduh dengan isteri, hari minggu ni aku cuba bermanja-manja dengannya. Anak sibuk bermain, buat hal sendiri. Baru berusia 4 tahun. Puncanya kami bergaduh sebab dia kata aku selalu tinggi suara kat dia. Sebenarnya aku stress di tempat kerja. Jadi, aku sendiri tak sedar kadang-kadang aku lepaskan kat rumah, pada bini dan anak. Satu hari tu dia meletup. Balik rumah dari membeli barang dapur, tiba-tiba dia kemas kain baju. Masa dia nak keluar tu aku terus peluk dia dari belakang dan tarik balik masuk rumah. Lepas tu terus dia masuk bilik dan kunci pintu. Aku biarkan aje dia sejuk sendiri.
Hari ni aku dapat respon baik dari dia. Kami berpelukan di atas sofa. Tapi bernanah juga la telinga dengar dia membebel. Aku diamkan aje dengar dia luahkan perasaan.
Sal: Lepas ni kalau abg taknak dengar syg cerita apa-apa, ramai je laki lain kat luar sana yang nak dengar.
Aku: Alah, dorang tu bukan nak dengar sangat maasalah perempuan, dia nak benda lain. Nak sedap je.
Sal: Biasalah, tapi sekurang-kurangnya dia dengar jugak, ni kalau syg cerita, asyik tengok fon je, bukan nak layan syg.
Aku: Oo, habis tu kalau ada jantan yang sanggup dengar masalah syg, syg bagi lah apa dia nak?
Sal: Bagi je lah. Upah untuk dia sebab sudi dengar kan. Padan muka abg. Ada bini taknak layan. Sibuk dengan fon. Kalau cerita pun asyik nak marah-marah.
Aku: Ye lah, abg mintak maaf. Lepas ni abg layan syg.
Sal: Janji.
Aku: Janji. Tapi kalau Sal nak main dengan orang lain pun abg izinkan je.
Sal: Betul ke bang?
Aku: Betul lah.
Sal: Kenapa pulak?
Aku: Untuk syg lepaskan stress lah.
Sal: Sampai macam tu?
Aku: Ye, abg izinkan. Asalkan takde romance2. Setakat seks je, takde cintan cintun.
Sal: So sekadar lepaskan nafsu je lah?
Aku: Ye.
Sal: Abg ni macam benda kecik pulak dia cakap. Ni hal serius tau. Abg nak izinkan syg main dengan laki lain.
Aku: Ye lah, abg serius lah ni. Kot lah syg nak merasa batang lain pulak.
Sal: Abg bagi ni sebab abg pun ada betina lain kan?
Aku: Eh ke situ pulak dia. Orang dah izin ni, tak nak ke? Kang abg tarik balik keizinan ni kang.
Sal: Emm, Sal nak la kalau abg dah bagi.
Aku: Ooo gatal jugak ye. Tapi syg pandai-pandai la, jangan sampai tertangkap dengan orang ramai, malu kita nanti. Dah ada calon ke?
Sal: Mana ada, Sal ni dok rumah je macam ni mana ada kenal sape-sape. Ye bang, pandai makan, pandai lah syg simpan.
Aku: Syg keluar lah, cari calonnya. Ajak kawan perempuan syg tu lepak. Mesti ada yang ngorat korang nanti. Kot-kot tersangkut mamak mana nanti kan.
Sal: Ish, not my taste lah bang. Ok lah bang, syg siap sekarang.
Aku: Ok syg. Pakai cantik-cantik tau.
Tak sangka bersemangat betul dia. Hari ni jugak dia keluar. Aku test je tadi, tak sangka dia ada keinginan macam tu. Cantik pulak aku tengok dia bersiap hari ni. Lepas kawan dia si Shima tu sampai, bini aku pun keluar. Tudung pun tak pakai. Geram pulak aku tengok. Terpaksa la aku jaga anak sorang-sorang hari ni. Nasib baik dia tak meragam nak ikut maknya.