MIKAIL : PROLOG

12 2 2
                                    

BUK! Melayang satu tumbukkan mengenai mata Zikir. Berlaku pergelutan antara mereka berdua hingga Alif dan rakan-rakan lain terpaksa meleraikan.

“Cukup! Zikir! Kau ni dah kenapa? Apa yang kau tak puas hati sangat dengan Mikail ni?” Tinggi suara Alif yang berada ditengah-tengah antara Zikir dan Mikail yang dipegang pelajar-pelajar lain.

“Aku tak puas hati, disebabkan dia team aku kalah! Dah besar pun masih kena control dengan mak!” Tengking Zikir merentap tangannya.

“Alasan bodoh apa yang kau cakap ni? Hey! Kau ni memang jenis ego tak bertempat ke? Kalau betullah mak tiri kau tu jahat, mak kandung kau baik. Sekarang aku nak tanya kau! Mana mak kandung kau? Kenapa dia nafikan kewujudan kau? Kenapa dia boleh hidup senang lenang dengan laki kaya tanpa hirau sikit pun pasal kau? Tu, Mak tiri yang kau benci konon rampas tempat mak kau tu…dia yang jaga dan urus kau dengan baik selama ni! Sudah-sudahlah tu Zikir! Penat aku tengok kau ni!”

Akhirnya terluah juga apa yang dipendam selama ini oleh Alif. Alif dan Zikir adalah sepupu yang rapat sejak dari kecil lagi, dia yang menyaksikan perjalanan hidup Zikir sejak sekian lama.


(Babak ini diambil dari novel Destinasi Cinta bab istimewa ramadan raya)



“HULUR tangan kamu berdua sekarang!” Naik seoktaf suara cikgu Bakri yang merupakan guru disiplin sekolah itu.

PIAP!!
PIAP!!

Mikail menggigit bibir menahan sakit dirotan. Berkerut dahinya memandang lantai. Zikir pula berpura-pura berlagak seperti tiada apa yang terjadi. Egonya terlalu tinggi untuk mengalah.

“Dalam bulan ramadan pun korang boleh fikir nak bergaduh lagi? Baru masuk form one dah nak jadi samseng?Nak tunjuk hero?” Soal cikgu Bakri bermundar – mandir di hadapan Mikail dan Zikir. Pening kepalanya memikirkan soal disiplin para pelajar yang tidak pernah lupus saban tahun.

TOK!
TOK!


“Cikgu Bakri, waris dah sampai” Ujar Cikgu Hashima guru kelas tingkatan satu Kenanga. Cikgu Bakri melangkah menuju ke kerusi ditempat duduknya.

“Boleh jemput parents masuk.” Arah Cikgu Bakri tegas dengan suara garaunya.

Kelihatan Puan Rosma dan Puan Lili berjalan masuk dengan senyuman.

“Mikail, why?” Soal Puan Rosma perlahan.

“Dia yang mulakan. Cakap yang bukan-bukan pasal ummi dengan abi. Main tolak-tolak kepala pulak, siapa yang tak marah!” Jawab Mikail menjeling kearah Zikir.

Zikir tersenyum sinis. “Kau tu yang lembik. Dah besar pun masih nak duduk bawah ketiak mak bapak lagi!” Balas Zikir tersengih mengejek.

Stop it Zikir. Minta maaf dengan kawan kamu sekarang.” Arah Puan Lili menahan getar. Zikir diam tidak membalas.

Cikgu Bakri berdehem. “Baiklah puan-puan, disebabkan ini kesalahan pertama mereka. Pihak sekolah tidak mengambil sebarang tindakan lagi. Saya harap puan-puan boleh berdamai untuk kali ini.” Ujar Cikgu Bakri memandang wajah kedua pelajarnya itu.

“Maafkan saya cikgu. Anak saya yang salah. Maafkan anak aunty Mikail, maafkan saya puan.” Ucap Puan Lili seraya menghulur tangan pada Puan Rosma.

“Tak apalah. Benda dah berlaku, saya harap perkara ni tak berpanjangan” Balas Puan Rosma menepuk tangan Puan Lili yang berjabat tangan dengannya.

“Hah Zikir!, kenapa pulak mak kamu yang kena minta maaf?” Soal Cikgu Bakri berpeluk tubuh memandang Zikir.

Zikir mendengus keras. Dia menoleh sekilas kearah Puan Lili sebelum melangkah keluar dari bilik disiplin.

“Maaf cikgu. Saya mintak diri dulu” Ujar Puan Lili cuba untuk mengejar Zikir yang sudah jauh meninggalkan bangunan pentadbiran sekolah.

Cikgu Bakri menggeleng kepala.


×××××××××××


SUASANA bazar ramadan pada petang itu masih sesak walaupun sudah menghampiri jam tujuh petang. Mikail berjalan seorang diri mencari juadah berbuka untuk adik-adiknya.

“Mika!” Terasa bahunya ditepuk dari belakang. Mikail segera menoleh sambil membetulkan pelitup muka hitam yang dipakainya untuk menyembunyikan lebam dibibir dan selsema yang baru menyerang.

“Oh,kau Alif. Perasan pulak kau dalam ramai-ramai ni” Ujar Mikail meneruskan perjalanannya.

“Mana aku tak perasan, kurus tinggi dengan mata sepet kau tu. Satu lagi perfume yang kau pakai ni memang aku cam sangatlah.” Balas Alif tertawa.

Mikail memandang prejudis. “Kau ni lain macam”

“Hoi. Aku normal okey!” Terjerit Alif membetulkan tanggapan Mikail padanya. Mikail tersengih.


Mikail dan Alif berjalan beriringan hingga berhampiran pondok pengawal kondomium Selvia.

“Macam mana kes korang dua tadi?” Soal Alif, kedua tangannya menyeluk poket seluar.

Mikail mencebik dan mengangkat bahu.

“Aku pun tak faham dengan Zikir tu. Entah apa yang dendam sangat sampai orang sekeliling kena tempias.” Ujar Alif dengan nada kesal.

“Tak cukup kasih sayang kot” Balas Mikail mengangkat keningnya.

“Bukan tak cukup. Dia yang tak nak. Dia masih belum berdamai dengan takdir hidup dia.” Sambung Alif lagi.

“Kalau macam tu tak ada siapa boleh tolong kecuali diri dia sendiri.” Ujar Mikail. Dia menguis batu dengan hujung kasutnya .

“Entahlah. Aku pun tak tahu nak cakap. Aku harap sangat dia berubah happy macam dulu.” Alif memandang Mikail dengan penuh harapan. Dia yakin Mikail mampu merubah tanggapan negatif Zikir kepada ibu tirinya Puan Lili.

“Err.. kenapa kau tengok aku macam tu?” Soal Mikail menggaru kepalanya.

“Aku yakin kau orang yang sesuai bagi nasihat bab-bab mak tiri ni.” Jawab Alif menggosok dagunya.

“Aku?” Terkebil-kebil mata Mikail.

Alif mengangguk laju.

"Apa hal pulak? Dah la asyik naikkan darah aku saja dia tu." Balas Mikail menggeleng perlahan.

"Kita kena tolong dia Mika.." Ujar Alif mengeluh.

Mikail mengeluh berat dengan permintaan rakan sekelasnya. Entah apa yang dia boleh tolong si perengus baran yang sangat ego didalam kelasnya itu.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 13 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

MIKAIL [ a true love story ]Where stories live. Discover now