"Bir de tek kişilik satranç oynamayı dene,kendini yenersen yenilemezsin."
Nijerya/Lagos
Ağustos 2004
Ağustosun son günlerinde Lagos eyaleti,havanın ısınmasıyla çekilmez bir hal almıştı.Görkemli binaların, çeşitli yapıların yanında barakalarında olduğu bu yerde bugün büyük bir heyecan vardı.Birkaç gün öncesinde adını her yerde duyuran ünlü sihirbaz Centilmen,Nijerya'nın en ünlü açık hava alanlarından birine sahip olan Victoria Island'a gelmişti.Her yerde afişi olan ve birçok gazetede gösteri tarihi yayımlanan adam,birkaç saat sonra sahnede yerini alacaktı.
Beyazların ağırlıkta olduğu Victoria Island'a birkaç saat önce dokuz kişilik bir aile de geldi.Onların amacı herkes gibi gösteriyi izlemek değil,bu gösteriyi izleyecek olanlara bir şeyler satabilmekti.Bu ailenin sadece en küçüğü merakla gösteriyi bekliyordu.Elindeki mısır koçanlarını kaynatan babası Gowon,kızının heyecanını görüyor ve gülümsüyordu.Etli börekleri,bisküvileri ve su şişelerini alıp az sonra başlayacak olan gösteri yerine yürümeye başladılar.
Küçük kız saçlarını beceriksizce topladı ve kendinden üç yaş büyük ağabeyi Akin'in yanına giderek elinde duran su şişelerini aldı.Halka açık büyük gösteri alanına doğru yol almaya başlayan aile,gösteri bittiğinde birinci girişte buluşacaklarını söyleyip ayrıldılar.Nmachi de elinde, su şişelerinin olduğu torba ile minik adımlarla ilerlemeye başladı. On beş dakika sonra başlayacak olan gösteriye o kadar çok insan gelmişti ki nefes almak bile zor geliyordu Nmachi'ye.Yine de inatçı kişiliğini gösteren çenesini dikleştirerek kalabalıkta su satmaya devam etti.Kendi yaşıtlarında olan bir çocuğun annesinin eteğinden tutup heyecanla ''Anne şuraya bak.''deyip, minik parmağını gösteri alanına tutmasıyla Nmachi hızla başını oraya çevirdi.Beyaz tenli 35 yaşlarında kızıl saçlı adam,yavaş adımlarla sahnenin ortasına geldi.Elinde tuttuğu mikrofonda birkaç ses denemesi yaptıktan sonra hızlı bir şekilde konuşmasına başladı.''Burada ilk defa gösteri yapacak olan,yaptıklarıyla dünyada yavaş yavaş tanınan bu kişiyi elbette siz biliyorsunuz.Ben yine de size tanıtmak istiyorum karşınızda,Centilmen!'' Kalabalık heyecanla sahneye gelmekte olan siyah tenli,kıvırcık saçlı, otuzlarında görünen adama baktılar.Nmachi ona Centilmen dendiğini şimdi anlamıştı.Giydiği smokinle tam bir centilmene benziyordu.Adam özgüven dolu bir sesle konuşmaya başladığında,Nmachi büyünün etkisinde kalmış bir şekilde basamaklara oturdu.Centilmenin seçtiği 2 gönüllü sahneye çıkmıştı bile.Onun istediği gibi beyaz ve siyah karelerle kaplı örtüyü yokladılar ve sonra yere serdiler.Centilmen örtünün üstünde yürümelerini istediğinde sarı saclı izleyici örtünün üstünde yürüdü ve Centilmenin sıradaki ricasını bekledi.Centilmen iki izleyiciye de teşekkür edip,yerlerine uğurladı.Örtünün başına geçti ve sadece siyah karolara basmaya başladı.Zıplaya zıplaya bitiren centilmen çocukların kahkahalarına eşlik edip bu sefer sadece beyaz karolara basmaya başladı işte tam o anda beyaz karonun içine düştü.Seyircilerden hayret nidaları yükselirken Nmachi,beyaz karoya dikkatle bakıyordu hiç delinmemiş olan örtüde küçük gözleri inatla bir yanlış aramaya çalıştı ama bulamadı.Şüpheciliği yerini hayranlığa bırakırken,Centilmen'in nerede olduğunu merak etti.Bir dakikadan kısa bir süre sonra alanın en arka taraflarında alkış nidası kopmaya başladı.Arka taraflardan sahneye doğru inen Centilmen'i Nmachi de var gücüyle alkışlamaya başladı.Sonra arkalarında oturan bir adamın'' Su şişesi ne kadar?'' sorusuyla kendine gelip,su satmaya devam etti.Gösterinin bitmesine az bir zaman kaldığında yorulan Nmachi ön basamaklara çöküp, Centilmenin kırmızı kumaştan bembeyaz güvercinleri salıverdiğini farketti.Kararmaya yüz tutan gökyüzünde beyaz noktalar gibi gözüken güverciler Nmachi'ye zıtlıklarında güzel olduğunu düşündürdü. Centilmen'e döndüğünde elindeki mikrofona konuştuğunu ama sesinin çıkmadığını farketti.Birkaç kez mikrofona vuran Centilmen'in son vuruşunda mikrofonun yavaşça sağa doğru eğilmesiyle hayret nidaları yükseldi kalabalıktan.Centilmenin yaptığı son hareketse izleyicilerin 'gerçek olamaz' dedikleri türdendi,Centilmen mikrofonu yemişti.Uç kısmını da yedikten sonra hafif bir reverans yaptı.Nmachi de herkes gibi çılgınca alkışladı.Sahneye başta konuşma yapan adam gelene kadar da durmadı. ''Bu geceki gösterinden dolayı çok teşekkür ederiz Centilmen.''dedi mikrofona konuşarak.Centilmen ona mikrofonu almak için elini uzattığında ise temkinli bir şekilde''Bunu da yemezsin değil mi?''diyerek seyirciyi kahkahaya boğdu.Centilmen hafifçe gülümseyip mikrofonu aldığında izleyiciye önce teşekkür etti sonra da 2 hafta sonra Abuja'daki gösterisine herkesi beklediğini ve yine onları şaşırtacak gösterileri olduğunu belirtti.Gülümseyerek sahneyi terkettiğinde Nmachi de buruk bir gülümsemeyle kalabalığın dağılmasını izledi.Centilmen'in Abuja'da gösterisi olduğunu bliyordu, daha önce gazetede okumuşlardı ama orası onlar için daha uzak bir yerdi ayrıca gösteriye girişinde paralı olduğu yazılmıştı.İç çekerek ayağa kalkan Nmachi kalan son su şişesini de alarak kalabalığa karıştı ama giderken bir anda aklına gelen fikirle güzel yüzü aydınlandı.Elinde hala bir su şişesi vardı.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Tek Kişilik Satranç
RandomNmachi 10 yaşında fakir bir ailenin kızıdır.Geçimlerini sokakta yiyecek satarak sağlayan babası ,yedi kardeşi ve onların bakımını sağlayan sevgili annesi ile zorlu ama mutlu bir hayatı vardır.Bu hikaye, Nmachi'nin inatçı,küçük bir kızdan; güçlü,genç...