BAB 1

7 0 0
                                    

Tok! Tok!

pintu Alisa di ketuk dari luar.

"Alisa, abang ada buat makanan untuk Alisa, dah lama Alisa duduk dalam bilik..Alisa taklapar ke?"

"Aku taknak makan!"
-Jerit Alisa dari dalam bilik.

"Alisa jangan macam ni..nanti perut Alisa kosong macam mana?"

"Ada menjejaskan perut kau ke? tak kan..dah takyah ganggu aku, dan xpayahlah nk bahasakan diri kau abang dengan aku, JIJIK !"

Fais terdiam seketika.

"Takpelah Alisa, abang letak makanan Alisa ni dekat meja makan, nanti kalau Alisa lapar, Alisa makan okay?"

Alisa hanya diam sambil baring melihat syiling biliknya,Termenung akan nasibnya dinikahi pada 2 hari yang lalu oleh seorang yang tidak dicintainya atas paksaan keluarga.

air mata mula membasahi pipi Alisa.

" kenapa mama buat aku macam ni? kenapa paksa aku untuk kawin dengan dia? padahal orang yang aku cinta tu khairil bukan dia.."
-Ucap Alisa dalam keadaan yang teresak.

tidak sedar Fais masih berdiri didepan pintu Alisa mendengar esakan isterinya.

Fais mengeluh lembut. apakan daya dirinya tidak boleh berbuat apa-apa, Alisa masih belum bersedia menerima dirinya sebagai suami dan dia menerima kenyataan itu dengan hati terbuka.

Fais berjalan menuju biliknya lalu duduk dikatilnya smbil termenung..

FLASHBACK ~

Seminggu yang lalu.

"Aunty harap Fais boleh terima Alisa sebagai isteri Fais. Aunty berharap sangat Fais yang jaga Alisa dan bukan orang lain.."

"Aunty.. saya tak yakin nak jadi suami Alisa, dan Alisa bole ke terima saya sebagai suami dia? bukan dia dah ada boyfriend?

"No Fais, Aunty know the best about her life, lelaki tu takbaik untuk Alisa and you're the one yang bole jaga Alisa dengan baik. please Fais, Aunty merayu.."

"Aunty..."

"Aunty dah taklama dah Fais, Aunty nak anak Aunty bahagia. "

~

*PRAAKK!

Kedengaran bunyi kaca pecah di dapur telah membuat Fais tersedar dari lamunannya.

"Alisa..!"

Laju Fais berlari je dapur dan melihat Alisa sedang cangkung sambil memicit jari telunjuknya yang berdarah kerana terkena kaca pinggan yang pecah.

"Astaga Alisa kenapa ni?.."

Fais lalu mendekat ke arah Alisa dan mendukung isterinya.

"ee..apani takpayahlah dukung, jari aku yang sakit bukan badan aku.!"
-Ucap Alisa sambil meronta-ronta.

"janganlah bergerak Alisa, lantai ni penuh kaca nanti Alisa jatuh and terpijak macam mana?"

Fais meletakkan Alisa di sofa ruang tamu.

"kejap tau abang nk amik ubat, nak cuci luka Alisa."

"takpayah.."
-Ucap Alisa lalu berdiri ingin pergi masuk ke dalam bilik.

tangan Alisa diraih.

"bagilah abang cuci luka Alisa tu, nanti masuk kuman lepastu bengkak ke apa ke..kene masuk hospital lagi susah"

"kepala hotak kau lah..mana ada kene kaca bole masuk hospital"

" haha, ada laaa..dah Alisa duduk sini abang nak amik ubat okay..tunggu tau."
-Fais lalu menarik tangan Alisa untuk duduk disofa.

Alisa berdengus.

~~

Fais selesai membersihkan lantai didapur.

seringkali dia menjeling untuk melihat isterinya yang ralit melihat televisyen setelah dia membalut luka dijari isterinya tadi.

Fais mendekati Alisa dengan membawa makanan.

"Nah makanan..mesti Alisa lapar kan?.. makan lah sambil tengok tv, abang nak mandi kejap badan dah melekit ni."

"takyah bagitau aku yang kau nak mandi, kau mandi je."
-Ucap Alisa sambil mengambil makanan dari Fais.

"nanti kalau Alisa nak makan ke minum ke panggil je abang, takpayah la masuk dapur sbb pinggan cawan semua kaca..esok abang beli yg plastik baru Alisa bole masuk dapur tau."

" ha k "
-ucap Alisa tanpa memalingkan matanya dari televisyen.

Fais hanya tersenyum dan berlalu ke bilik mandi.




Insan SempurnaWhere stories live. Discover now