02

18 1 0
                                    


"Kata nak jumpa Dani? Kenapa tak gerak gerak lagi?"

Aku menoleh ke arah pintu bilik, Hana tercegat di situ dengan muka pelik dia. Ye lah, tadi aku bagitahu dia, dalam pukul 9, Dani ajak pergi cafeteria, teman dia makan. Aku pun tak tau lah mamat tu sorang. Kerja dia nak berkepit je dengan aku. Dah macam takde member lelaki je.

"Kejap lagi lah. Macam biasa, janji melayu."

Aku menjawab malas sambil bermain phone di atas katil. Sempat aku melirik ke arah jam, dah pukul 9.10 malam. Selagi Dani tak call aku tanya aku kat mana, maksudnya dia sendiri pun tak bergerak lagi.

"Weh, aku tahu aku minat Dani, tapi an, aku tertanya jugak lah. Dani tu takde langsung ke terfall dekat kau?"

Aku diam sejenak. Amende minah ni. Aku pandang dia dengan pandangan pelik. Hana tersengih-sengih sebelum menapak masuk dan duduk di hujung katil aku.

"Soalan mende kau ni? Ke kau jealous sebab Dani berkepit dengan aku?"

"Jealous mende. Tak. Aku cuma curious je."

Aku capai bantal kecik di sebelah aku dan dengan pantas bantal tu hinggap di kepala Hana.

"Aku dengan dia kawan. Gila apa Dani tetiba rasa macam tu dekat aku. Geli lah."

Aku mendengus kasar. Tak logik betul lah soalan minah ni sorang. Curious tang mana nya. Macam lah dia tak tahu aku dengan Dani ni dah berkawan lama mana dah.

"Takde lah, kan orang-orang kata, lelaki dengan perempuan mana boleh berkawan. Mesti salah sorang akan jatuh hati."

"Mengarut."

Aku bangun dan menapak ke arah almari baju aku. Baik aku bersiap-siap turun jumpa Dani daripada menghadap karutan si Hana ni. Kang kalau betul si Dani tu berkenan dekat aku, dia jugak yang patah hati, dia jugak yang broken tak tentu pasal, dia jugak yang nak healing rawat hati tersakiti.

"Dah lah, aku nak gerak dah. Macam biasa, pintu jangan kunci, kunci aku hilang and aku tak buat report lagi nak kunci baru."

Aku berpesan sebelum aku mencapai beg sandang kecil aku dan melangkah keluar. Sempat aku mendengar Hana menjerit suruh kirim salam dekat Dani. Tch, mengada.

***

"Kau dah kenapa gila, renung aku macam nak makan aku."

Dani menjentik dahi aku, sekaligus mengundang jeritan kecil aku. Sakit! Jentik dia bukan main-main. Jentik tu dah macam nak bagi kepala aku ni tercabut.

"Takde lah, saya terpikir apa yang Hana tanya tadi masa kat bilik."

Aku pandang ke bawah, menguis mee goreng aku dengan garfu. Aku tak nak makan pun tapi si Dani ni paksa.

"Dia tanya apa and apa kaitan dengan kau renung aku?"

Dahi dia berkerut sebelum dia meneguk air mineral dia.

"Awak ada terfall dekat saya ke?"

1

2

3

*PUFFFHH*

Aku terkebil kebil. Muka aku basah dengan air mineral sejuk yang tersembur keluar dari mulut Dani. Betul- betul tepat dan tak tersasar pun dari target.

"APA NI DANI?!"

"KAU TU!!"

Dani terbatuk-batuk sambil menepuk dadanya. Aku pulak cepat-cepat capai tisu dan lap muka aku yang basah dek kena sembur dengan Dani. Tak guna betul. Agak-agaklah kalu nak tersembur tu, beralih lah dulu.

"Soalan mende kau ni. Dah macam tak ada benda lain kau nak tanya."

Dani menjeling tajam ke arah aku. Aku hanya mencebik. Aku tanya je, bukan buat apa pun.

"Hah! muncung, muncung. Aku sangkut hanger kat mulut tu kang."

"Dah Hana tanya benda tu, saya tanya lah awak balik. Bukan salah saya, saya sendiri tak terpikir pun benda tu."

Aku berpeluk tubuh. Betul lah, bukan salah aku pun. Hana yang mula dulu. Tapi dia tak ada kat sini, tapi still salah dia.

Dani menghela nafas dan mengeleng. Amboi, macam berat sangat soalan aku tu.

"Budak tu pun lah, yang pelik-pelik je dia ajar kau."

Dani sambung makan. Aik, tak nak jawab ke soalan aku tadi? Aku baru nak buka mulut nak tanya benda sama sebelum dia angkat muka dan tenung aku tajam.

Tenungan dia, macam nak makan jiwa aku.

Takut.

"Kalau aku fall dekat kau, dah lama aku try kau. Dah lama aku buat kau suka aku sebab benda tu paling senang untuk aku buat. Tapi tengok, ada ke aku buat macam tu?"

Lah, dia tanya aku balik. Aku hanya mengeleng sebagai jawapan dia. Memang betul pun. Dani kalau bab mengorat perempuan, dia lah yang paling pandai sekali. Petik jari je, beratur perempuan nak dekat dia. Lebih kurang sama je dengan ex crush poyo aku tu.

"Kau tanya sekali lagi soalan macam ni, aku akan buat kau fall kat aku sampai kau lupa orang lain."

Fuh, dia ugut aku ke ni?

"Ugut ke?"

"Kau nak ke?"

Laju aku mengeleng. Eh mamat ni, taubat dah aku nak tanya soalan pelik-pelik kat dia. Gerun aku tengok dia sekarang ni. Dah macam tunggu masa je nak telan aku.

Dia tersenyum sinis, puas hati sebab menang dalam perang kalini. Dia sambung makan nasi goreng dia. Aku menghela nafas. Dani ni ada masa dia boleh jadi mengerunkan ada masa aku nak hempuk dia. Tapi kalau diperhatikan elok-elok, Dani ni, handsome je. Rambut berstyle wolf cut, kening tak tak tebal tak nipis, hidung tinggi, jawline dia tajam, mata dia warna coklat gelap. Elok lah, memang elok.

"Adelia Adwa, sayangku. Kau memang meminta ke?"

Terbatuk aku bila dengar suara dia. Tahu-tahu je aku tengah tenung dia.

"Sayang, sayang, saya bukan girlfriend awak lah!"

Aku mendengus geram. Dia angkat muka, tersenyum senget.

"Nak ke?"

"TAKNAK!"

----

Author's note:-

VOTE
COMMENT

Arash Izkandar | Where stories live. Discover now