BAB 5

2.2K 84 8
                                    

“Nazirah...?”
Perlahan-lahan, mata gadis itu terbuka. Wajah Ridhwan yang kelihatan samar-samar, kini mulai menjadi nyata.
“Awak dah sedar?” soal lelaki itu masih tak hilang rasa cemas.
Nazirah kembali pejam mata apabila kepala mula terasa sakit.
“Nazirah, please...talk to me. Awak sakit dekat mana?”
Dengan susah payah, Nazirah memaksa diri untuk membuka mata. Bayangan wajah cemas Ridhwan mulai jelas di matanya.
“Saya...okey.”
“Are you sure?” sekali lagi nada penuh prihatin itu menyoal.
Nazirah mengangguk.
“Saya dekat mana sekarang ni?” Nazirah memandang sekeliling sebelum pandangan jatuh pada tangan yang dicucuk branula.
“Awak dekat klinik sekarang ni. Doktor kata awak pengsan sebab letih sangat. Awak tak makan apa-apa ke sejak pagi?” nada suara lelaki itu mula serius.
Nazirah cuba bangun dari katil. Rasa tak selesa pula terbaring begitu dalam keadaan Ridhwan duduk di sisinya.
“Slow-slow. Awak tak sihat lagi ni. Baring aje dulu.” Lelaki itu menegah.
“Tak apa. Saya dah okey...” Nazirah berkata namun, tak sampai beberapa saat dia berkata begitu, kepala terasa pening. Spontan tangan menyentuh dahi yang terasa sakit.
“Kan saya cakap jangan bangun.” Ridhwan berkata dengan nada sedikit tegas.
Nazirah akhirnya mengalah. Dia kembali berbaring semula. Seketika, ruang antara mereka menjadi sunyi sepi.
“Dr. agak-agak, berapa lama saya kena tahan dekat sini?” Nazirah akhirnya menyoal, cuba memecahkan kejanggalan.
Ridhwan yang sedang membalas mesej WhatsApp, spontan mengalihkan pandangan.
“Doktor kata sampai air dalam beg tu habis.” Pandangan mata Ridhwan kembali pada telefon bimbitnya.
Nazirah kembali mendiamkan diri. Anak mata sesekali mencuri pandangan ke arah Ridhwan. Macam tak percaya aje dengan apa yang berlaku sekarang ini. Boleh pula dia pengsan betul-betul di depan mata Ridhwan sedangkan selama ini dia tak pernah pun pengsan kalau tak makan seharian.
“Terima kasih, Dr.”
“Untuk apa?” lelaki itu masih tak alihkan pandangan dari telefon bimbitnya.
Nazirah kemam bibir, cuba menyusun ayat.
“Terima kasih sebab...bawa saya ke klinik ni. Kalaulah Dr. tak ada tadi...”
“Lain kali jaga kesihatan tu baik-baik. Don’t take it for granted. Jangan tak makan. Awak tu student. Banyak nak guna otak. Kalau tak makan, macam mana nak belajar bla bla bla...”
Nazirah hanya mampu menadah telinga mendengar bebelan lelaki itu. Tak sangka, dalam keadaan dia sakit begini pun kena bebel lagi. Huhuhu.
“Sorry dah susahkan Dr.” Nazirah berkata perlahan. Hati tiba-tiba rasa sebak. Dia tahu yang dia dah gunakan banyak masa lelaki itu. Tadi, mereka terserempak di dewan kuliah. Pasti lelaki itu nak masuk kelas.
Ridhwan melepaskan keluhan berat.
“Dah, jangan cakap lagi.”
“Tadi Dr. nak pergi kelas ke?” soal Nazirah tak mampu tahan diri dari bertanyakan soalan tersebut.
“Kan saya cakap jangan cakap lagi.”
“Tapi...”
“Nazirah Atikah Binti Nazir.” Anak mata Ridhwan dah mencerun ke arah gadis itu.
Nazirah kembali mendiamkan diri. Kecut juga saat melihat cara lelaki itu memandangnya.
Sekali lagi Ridhwan menarik nafas dalam-dalam. Langsung tak bermaksud nak bersikap tegas dengan gadis itu. Seolah-olah dia sengaja nak mencipta jurang antara mereka sedangkan dia mahukan yang sebaliknya.
“Maaf.”
“Hmm?” Nazirah memandang wajah Ridhwan dengan air muka hairan.
“Maaf kalau saya bersikap sedikit keras dengan awak.”
“Tak apa. Saya tahu saya salah. Saya tak sepatutnya datang lambat...”
“Bukan kes semalam yang saya maksudkan.” Cepat-cepat Ridhwan memotong.
“Habis tu?” soal Nazirah dengan raut wajah hairan.
Ridhwan berdeham perlahan. Tak tahu macam mana nak terangkan.
“Mmm, tak apalah. Lupakan aje. Beg ni rasa dah kosong.” Ridhwan berkata sambil membelek beg berisi air yang tergantung di atas kepala Nazirah. Nazirah turut menoleh.
“Saya panggilkan nurse kejap. Awak jangan nak ke mana-mana.” Sempat lelaki itu berpesan.
Nazirah hanya diam. Macamlah dia boleh ke mana-mana dengan tangan yang masih bersambung dengan branula ni. Tak sampai beberapa minit, Ridhwan muncul bersama-sama seorang jururawat di situ.
“Awak dah okey dah ke? Ada rasa lega sikit?” soal jururawat tersebut.
Nazirah mengangguk.  “Dah okey sikit.”
“Okey, akak nak cabut branula ni. Lepas ni kalau boleh jangan skip makan tau. Nanti dapat gastrik, susah pulak.”
“Okey nurse.” Nazirah berkata cuba mengelak dari melihat jarum branula ditanggalkan dari tangannya itu. Terasa ngilu sedikit, namun mujurlah rasa ngilu itu tak lama.
“Boleh jalan?” soal Ridhwan ketika Nazirah dah pun turun dari katil.
Sekali lagi Nazirah mengangguk. Mereka kemudian berjalan menuju ke pintu keluar sebelum langkah kaki Nazirah terhenti tiba-tiba.
“Kenapa?” soal Ridhwan hairan apabila gadis itu tiba-tiba berhenti melangkah.
“Masa saya pengsan tadi, Dr. ke yang bawa saya ke sini?” soal Nazirah inginkan kepastian walaupun tadi dia yakin yang lelaki itu dah pun bagi jawapannya.
“Ya. Kenapa?” soal lelaki itu lagi.
Pipi Nazirah dah mula kemerahan menahan malu.
“Siapa...yang angkat saya?” teragak-agak dia menyoal.
Ridhwan terdiam seketika. Tak sangka soalan itu yang keluar dari mulut gadis itu.
“Saya yang bawa awak ke sini. Rasanya awak dah tahu jawapannya.” Lelaki itu menjawab sebelum keluar dari bilik rawatan tersebut.
Nazirah pejam mata sebelum menutup muka dengan tapak tangannya.
Ya ampun! Malunya!

Dr. Ridhwan, The Most Eligible LecturerWhere stories live. Discover now