BAB 1: FOR THE FIRST TIME

0 0 0
                                    

KRISTAL POV

Selama 100 tahun hidup dipermukaan bumi ini akhirnya hasrat ku ingin naik ke atas pun sudah tiba. Kini aku sedang berbaris bersama roh-roh lain untuk naik ke atas. Tiba-tiba nama ku dipanggil oleh hakim syurga, aku berasa gemuruh dan gembira pada masa yang sama. Namun rasa itu hilang apabila ada satu ralat di catatan pada profile ku.

"Kristal, ada ralat pada profile kamu. Kami perlu mengambil masa dalam beberapa hari untuk menyiasat hal ini." ujar hakim syurga.

"Yang mulia? Itu mustahil? Bukankah semua point saya dicatat oleh para malaikat? Saya tak pernah lepas satu pun tugas saya..."

"Berani kamu menyoal Yang Mulia! Kamu akan dihukum dan dihantar ke bumi!!!" ujar kepala malaikat.

Aku diheret oleh pengawal dewan agung keluar lalu dibuang ke bawah. Semuanya gelap, bagaikan hari pertama aku tiba di alam ghaib, buat kali keduanya. Adakah aku selama-lamanya menjadi roh sesat, adakah aku tidak diberi kesempatan untuk dilahirkan semula, adakah aku akan menghilang begini sahaja. Adakah masih ada peluang bagiku.



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ISTANA ALAM GHAIB

"Morning Kristal....." sapa Monica lalu meletakkan sarapan pagi di meja.

"Kenapa saya ada kat sini lagi? Saya mati sekali lagi ke?" dalam keadaan panik, aku bangun lalu berlari ke luar. Namun semuanya gelap dan dipenuhi dentuman kilat yang menyala.

"Saya tak pernah pun lihat semua ni." Monica hanya senyum kepada ku lalu berkata; "Sekarang ni awak dilantik sebagai guardian, penjaga umat."

"Apa?" Monica menyerahkan uniform kelabu kepada ku. "Pakai untuk esok aka hari pertama awak bekerja."

"Kenapa pula saya jadi guardian? Apa salah saya sampai dewan agung hukum saya macam ni?" soal ku dengan air mata yang berlinang.

"Sebab awak langgar hukum dewan agung! Peraturan ke-2 'tiada siapa boleh mempersoalkan kenyataan dewan agung'. Mereka hampir buang awak kat laut hitam, tempat di mana orang-orang bersalah tidak diberi pengampunan. Saya merayu kepada Yang Mulia supaya awak diampunkan dan diberi peluang untuk menebus kesalahan awak. Jadi mereka bagi awak tugas sebagai penjaga untuk collect point yang hilang." ujar Monica.

"Owh, duhal. Tugas guardian tu apa?"

"Tugas awak menjaga umat manusia, yelah macam menjaga keselamatan, kesejahteraan mereka macam-macamlah." ujar Monica lagi.

"Aaa, senang je. Berapa lama?"

"1 tahun, ni orang yang awak kena jaga selama 1 tahun." Monica menyerahkan sehelai dokumen kepada ku.

"Jung Jaehyun, 24 tahun, pelajar University Seoul. Tugas saya hanya jaga dia je kan?"

"Yup Kristal. Tapi dengan syarat, awak tak boleh jatuh cinta dengan dia. Kalau tak, awak stay kat alam ni atau dibuang ke padang salji. Lebih siksa dari laut hitam." ujar Monica.

"Piece of cake, perasaan cinta pun aku tak rasa..."

"Eh, kau jangan cakap macam tu. Kau tu separuh manusia tau, bukan roh lagi. Sifat manusia kau terbuka perlahan-lahan." ujar Monica.

"mungkin betul apa cakap monica, aku pun mula berfikir...dan tertanya? Buat 100 tahun lamanya sifat ini terpendam." bisik ku.

"Now, let go to the earth!!!!!!" sekelip mata je terus hilang.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tempat yang sama di mana aku baring 100 tahun lalu, di hadapan ku ada hantu liar. Aku bangun dan lalu melarikan diri daripada hantu yang muncul di hadapan ku. Tiba-tiba, aku ditarik dan benda yang menarik ku adalah hantu liar tadi. Aku sedaya upaya cuba untuk melepaskan diri daripada genggaman hantu tadi namun tidak dapat, sehingga Monica muncul lalu melibas hantu tadi dengan kuasanya.

"Mo-monica, awak datang...."

"Awak siapa?" soal Monica kepada hantu liar tadi.

"Apa ni? Saya cuma nak tegur dia je? Aw...sakit..." ujar hantu liar itu.

"Kristal, awak ok?" ujar Monica.

"Ya saya ok....terima kasih sebab tolong..."

"Bukan awak ni pemungut roh? Kenapa awak tak bawa saya ke alam ghaib?" soal hantu tadi.

"Owh ya lupa nak bagi tahu, nama saya Ning Zhou. Panggil je Ningning....saya mati 10 tahun lepas..." ujar hantu liar itu lagi.

"Hai Ningning saya Kristal."

"Ha...sekarang ni kamu berdua nak pergi mana? Kalau ke alam ghaib saya nak ikut!?" ujar Ningning.

"Maaf Ningning, saya tak boleh bawa awak pergi sana saya...."

"Belum cukup masanya Cik Ningning, urusan awak masih belum selesai. Bila dah selesai nanti awak dipanggil ke alam ghaib." ujar Monica.

"Hiks.hiks....betul ke? Kenapa saya tak tahu apa-apa? Hiks,Hiks...." ujar Ningning lalu menangis.

"Jadi memandangkan awak dah tahu sila beredar saya ada urusan dengan Kristal." ujar Monica.

"Urusan? Nak ikut! Mungkin saya boleh tolong." ujar Ningning dengan terujanya.

"Maaf Cik Ningning! Ini urusan Dewan Agung kalau awak pernah dengar pasal Dewan Agung? Now excuse us." ujar Monica dengan tegas.

Kami pun beredar dari hutan tadi dan sekarang tiba di bandaraya, sekarang kami memasuki sebuah apartmen mewah iaitu tempat tinggal ku.

"Ini rumah awak, buat masa sekarang ni tiada siapa nampak awak sebab awak masih lagi roh. Jadi awak bebas memantau pergerakan orang jagaan awak tu. Bila awak buat salah masa tulah awak berubah jadi manusia, orang akan nampak awak." ujar Monica.

"So kalau saya jadi manusia, point saya hilang ke?"

"Tak, ada second chance.....awak jadi manusia dalam masa yang sama awak dapat tebus kesalahan awak. Bila dah selesai awak dipanggil ke Dewan Agung untuk dibicarakan semula." jelas Monica.

"Kalau saya tak tebus kesalahan saya? Apa akan terjadi?"

"Awak akan dikirim ke Gunung Salji dan membeku di sana buat selama-lamanya..." ujar Monica.

"Owh...."

"Kenapa takut? Kalau takut, buat kerja awak betul-betul." ujar Monica dengan menepuk bahu ku lalu beredar.

Ya, buat masa sekarang ni aku masih lagi jadi roh. Masuk rumah pun tembus dinding, jalan pun teleport je. Baiklah dearself, buat kerja kau elok-elok jangan buat hal. Jap, aku ada kuasa tak? Baik aku cuba.☆☆☆ Ok! Cantik lah!!! Ada kuasa!!!

"Esok day one, fighting!"


____________________________

□□□□□□■□□□□□□


CONTINUE

FOREVER, ONLY YOU  || JAEHYUNWhere stories live. Discover now