"Pada waktu pagi sebelum ke sekolah riaz membuat sarapan untuk umi nya kerana telah menjadi rutinnya pada setiap hari setelah kematian bapanya dan selepas itu umi nya telah jatuh sakit.
"Umi jom makan riaz dh masakan nasi goreng untuk umi."sambil tersenyum manis di hadapan umi nya.
"Terima kasih anak umi,umi bersyukur dapat anak macam kamu sebab kamu selalu tolong umi."sambil mengusap lembut pipi riaz.
"Xpela umi ini kan memang tanggungjawab riaz untuk jaga umi."sambil tersenyum manis menatap umi nya
"Ok dh makan cepat nnti lambat pulak kamu pergi sekolah."ucap umi kepada riaz.
"Baik umi.
*Skip parti makan*
"Umi Riaz pergi sekolah dulu ye."sambil menyalam tangan umi.
"Ok baik² bawak motor tu.
"Ok umi Riaz gerak dulu."sambil memakai helmet.
*Sampai di sekolah*
"We Riaz aku nk tanya kau ni boleh tk?."sambil menuju ke kelas.
"Tanya je la.
"Kau nk join pasukan bola sepak sekolah tk?
"Taktahu lh nnti aku fikirkan dulu."sambil menatap hakiem.
"Masuk jelaa kau tu dh la pro main bola tapi kau xnk tunjukkan bakat kau kt orang lain."
"Ishh nntila aku fikirkan dulu,dh jom cepat masuk kelas nnti lambat pulak.
"Yela.sambil mengeluh
*Tiba di kelas*
"Eh hai awak."sambil senyum menatap Aurel.
"Apa hai² menyemak je kau ni."sambil menjeling Riaz.
"Riaz kau tkyh lh tunggu dia lama², perempuan tu memang tkkn nk kt kau,kau cari lh perempuan lain Aurel tu bukan baik pun."ucap hakiem
Riaz sedikit kecewa kerana selalu dilayan acuh tak acuh dengan sikap Aurel.
Teacher pun telah tiba.
"Bangun!!."ucap ketua kelas.
"Good morning teacher."laung ketua kelas dan diikuti oleh classmate.
"Ok boleh duduk semua.ucap teacher fika.
"Ok saya nk kamu keluarkan kertas kerja yang saya bagi minggu lepas,tiada alasan kamu tak bawak ye.
"Baik teacher.
Riaz melihat Aurel mencari kertas di dalam bag nya dan muka Aurel sangat resah kerana tidak membawa kertas yang teacher beri.
"Nh ambik kertas saya ni."ucap Riaz sambil meletakkan kertas di atas meja Aurel.
"Takpe aku xnk, nnti kau kena denda macam mana.
"Xpe ambik je pastu tukar nama."sambil tersenyum dekat aurel.
"Thanks.
"Welcome.
Aurel rasa sangat terharu atas kelakuan riaz.
Teacher fika berjalan untuk mengambil kertas yang di beri
"Riaz mna kertas kamu."sedikit meninggikan suara.
Saya terlupa nak bawa la teacher."ucap Riaz tenang.
"Ini firstime kamu tak bawak kerja yang saya bagi.
"Sorry teacher."ucap Riaz tunduk.
"Tpi saya tetap akan denda kamu,Sebb saya bagi kerja dari minggu lepas.
"Baik teacher.
"Saya nk waktu balik nnti kamu cuci tandas faham!!."ucap teacher fika.
"Ok teacher.
"Ok kelas saya nk kamu buat buku aktiviti m/s 25 sementara saya tanda kertas kamu."ucap teacher fika sedikit tegas.
"We Riaz asal aku nampak kau bagi kertas kt perempuan tu ha!!."ucap hakiem kepada riaz.
"Aku xnk dia kena denda sebb tu aku bagi kertas aku kt dia."ucap Riaz sambil memandang hakiem.
"Aku tktahu lah kenapa kau baik sangat ngn perempuan tu walaupun dia benci kat kau.
"Mna kita tahu benci boleh jadi cinta,dh² buat kerja yang teacher bagitu."sambil tersengih.
"Ikut kau lh penat aku nk cakap ngn kau ni,baik aku siapkan kerja aku ni."ucap hakiem smbil menjeling Riaz.
Di samping itu Aurel sangat terharu akan tindakan Riaz itu.
Aurel pov
Waktu balik telah pun tiba, sedangkan aku melihat Riaz sedang berjalan hendak ke tandas dan aku terus menuju dekat dengan dia.
"Riaz!!."laung aurel kerana Riaz berjalan sedikit jauh dengan dia.
"Oh awak,awak nk apa."tanya Riaz sedikit terkejut kerana firstime Aurel menegurnya dulu.
"Aku nk ucap terima kasih lagi sekali sebb kau bagi aku kertas kau.
"Xpe la lagipun ni cara saya nk pikat hati awak."Riaz sedikit tersengih.
"Kan aku kata aku xnk kt kau."sedikit berkeras
"Selagi aku hidup, selagi tu aku akan ambik hati."kata Riaz bersemangat.
"Lantak kau la.
Setelah mengatakan Aurel berlalu pergi
Riaz rasa sedikit kecewa tapi dia akan cuba memikat hati Aurel. Setelah tidak nampak kelibat Aurel lagi Riaz pun menyambung kerja nya.
Selepas mencuci tandas Riaz terus pulang ke rumah.
"Assalamualaikum umi Riaz dh balik ni."sambil membuka pintu.
"Waalaikumussalam."jawab umi
"Umi dh makan."tanya Riaz.
"Dh,kamu?."tanya
"Belum lgi umi Riaz tk sempat nak makan."jawab Riaz.
"Dh kamu pergi mandi dulu pastu solat lepastu baru pergi makan umi dh sediakan makanan untuk kamu.
"Baik umi."Riaz terus berlalu.
TBC
YOU ARE READING
RIAZ FAHMI
Actionmengisahkan seorang jejaka yang miskin dan bertemu dengan seorang perempuan yang kaya dan sombong "kau tu dh la miskin ada hati nak suka kt aku,kau ingat aku nk ke kat lelaki yang miskin mcm kau ha,kau tu tak setaraf langsung dengan aku."ucap Aurel...