Mat je situace v šachové hře, kdy je král jedné strany napaden a nemůže se z této situace žádným způsobem dostat. To znamená, že král nemá žádný legální tah, který by ho ochránil před útokem. Hra končí a vítězí hráč, který mat dal.
Mat proto velmi často vyžaduje součinnost dalších figurek, které se vzájemně podporují tím, že kryje jedna druhou nebo odřezává nepřátelskému králi cestu.
Stručně řečeno: Mat je šach, ze kterého se nelze dostat.
Bílí hrál věží Ve8# a dává mat, protože černý král nemá kam utéci a je příliš daleko než aby útočící věž sám sebral, ani nemá žádnou dobře postavenou figurku, kterou by útočící věž sebral. Hra končí, černý prohrál.
Na diagramu výše dává bílá dáma mat Dc7#. Král nemá kam utéci a nemůže dámu vzít, protože je krytá pěšcem. Hra končí, černý prohrál.
Bílí zahrál věží Vg1# a dává mat. Černý nemá kam utéci, protože bílí král zablokoval cestu. Hra končí, černý prohrál.
Na obrázku výše je vidět takzvaný dušený mat, kde bílí jezdec Jf7# udusil černého krále, který se nemá jak pohnout. Hra končí, černý prohrál.
Na obrázku výše dává bílí střelec Sf3# mat. Černý nemá kam utéci, protože bílí král zatarasil černému králi cestu. Hra končí, černý prohrál.
Na obrázku výše dává bílá dáma De8# mat. Z druhé strany odřízla cestu věž. Hra končí, černý prohrál.
Na obrázku výše dává bílá dáma Df7# mat. Využívá zranitelného bodu na f7 a je krytá bílím střelcem na c4. Proto ji černý král nemůže vzít. Hra končí, černý prohrál.
Vysvětlivky k šachovému zápisu
Šachový zápis je jednoznačný a standardizovaný. Takto kniha používá českou formu zápisu.
Pro figury se pak používají následující velká písmena:
K: král
D: dáma
V: věž
S: střelec
J: jezdec
p: pěšec (p je malé, ale obvykle se z notace úplně vynechává)Pohyb figurky:
e2-e4 nebo zkráceně e4 pro pohyb pěšce, protože se malé p většinou vynechává.
Jg1-f3 nebo zkráceně Jf3 pro pohyb jezdce.
Braní figurky:
JxVg6 jezdec bere věž na g6Dxh4 dáma bere pěšce na h4
Šach:
Df7+
Mat:
Df7#
ČTEŠ
Šachová Taktika
Non-FictionTato kniha nabízí komplexní průvodce šachovou taktikou, klíčovým prvkem pro rozvoj strategických dovedností a zlepšení výkonu na šachovém poli. Autor se zaměřuje na základní i pokročilé taktické motivy, které mohou rozhodnout o vítězství nebo porážc...